پیام صریح کنگره ملی کوردستان خطاب به مسئولین باشور کوردستان

"در جایگاه کنگره ملی کوردستان این وضعیت و این حکم را شایسته نمی‌دانیم. لازم است این تصمیم مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود. لازم است زندگی این افراد در معرض خطر قرار نگیرد."

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان در رابطه با حکم اعدام دو جوان کورد «مظلوم داغ» و «مهمت بشیکسیز» که در باشور کوردستان زندانی می‌باشند بیانیه‌ای صادر کرد و نسبت به عواقب آن به مسئولان باشور کوردستان هشدار داد.

در بیانیه ک.ن.ک آمده است، عثمان کوسه که ١٧ ژوئیه ٢٠١٩ در هولیر کشته شد نه یک دیپلمات بلکه از مسئولان میت بوده است و در سازماندهی بسیاری از حملات و سوءقصدها علیه اعضای انقلاب آزادیخواهی کوردستان جای گرفته است، به همین دلیل هدف قرار گرفته است.

کنگره ملی کوردستان با یادآوری اینکه حکم اعدام برای جوانان کورد میهن‌دوست «مظلوم داغ» و «محمد بشیکسیز» پس از کشتن کوسه صادر شده و می‌افزاید؛"محرز است که دادگاه هولیر به سرعت و با تحقیقاتی کم این حکم را صادر کرده است. معلوم است که حق ارائه دفاعیات حقوقی فراهم نشده و بازداشت‌شدگان بدون وکیل مدافع می‌باشند. دادگاه وضعیت جنگ آزادیخواهی ملت کوردستان، حملات دولت ترک و وضعیت این خانواده‌ها را مد نظر قرار نداده است. اگر این موارد در نظر گرفته می‌شدند بدون تردید مجازاتی اینچنین سنگین صادر نمی‌شد. این حکم سنگینی است و خاطر خلق کوردستان و بشریت را آزار می‌دهد. در ضمن اگر یک دادگاه کوردستانی چنین مجازاتی را بر کوردهای میهن‌دوست تحمیل کند در روحیه‌ی وطن‌دوستی تزلزل ایجاد می‌کند و حس عدالت‌خواهی در جامعه کوردستان را زیرورو خواهد کرد. نباید میهن‌دوستان کورد با چنین دلایلی از سوی کوردها اعدام شوند. چنین اقدامی قلب میهن‌دوستان را خواهد آزرد و قلب دشمنان را خوش می‌کند."

بیانیه می‌افزاید:"از سوی دیگر در جهان مترقی حکم اعدام غیرقابل قبول است و این مجازات در کشورهای پیشرفته ملغی شده است. در این مرحله اگر حکم اعدام در قوانین کوردستان جای داشته باشد کاستی اقلیم کوردستان است و لازم است مجازات اعدام هر چه زودتر از قوانین کوردستان خارج گردد.

به گفته‌ی خانواده‌ها تاکنون هم حق دفاع حقوقی از این جوانان سلب شده است. بنابر اطلاعات رسانه‌ها این دو جوان در بخش زندانیان داعش نگهداری می‌شوند. این امر زندگی آنان را با خطر مواجه می‌کند.

به عنوان کنگره ملی کوردستان این وضعیت و این حکم را شایسته نمی‌دانیم. لازم است این تصمیم مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود. همچنین باید زندگی این افراد در معرض خطر قرار نگیرد.

از اینرو از مسئولین اقلیم کوردستان می‌خواهیم که این موضوع را مد نظر داشته باشند، این تصمیم را اصلاح کنند و زندگی این افراد را محفوظ بدارند. این نه تنها خواسته ما بلکه خواسته تمامی میهن‌دوستان کوردستان است. ما بر این باوریم که مسئولین اقلیم کوردستان صدای ما را بشنوند، آنرا مد نظر قرار داده و حکم مذکور را اصلاح کنند.

همچنین تمامی احزاب و سازمان‌های کوردستان، سازمان‌های حقوق بشری، نهادهای مدنی و خلق کوردستان را فرامی‌خوانیم در این رابطه هشیارانه عمل کرده و موضع شایسته‌ای اخذ کنند."