پیامهای دهه ۹۰ در پلومور دوباره تکرار می‌شوند

علیجان اونلو پارلمانتار ه.د.پ در رابطه با نوشته‌هایی که در کوهپایه‌ای پلومور نوشته شده‌اند اظهار داشت که این نوشته‌ها مایه نگرانی بوده و پیامی جدی است که علنا اعلام می‌کنند که سالهای ۹۰ مجددا تکرار می‌شوند.

بعد از کودتای نظامی سال ۱۹۸۰، در سال‌های دهه ۹۰ در کوهپایه‌های تمامی شهرهای شمال کوردستان نوشته‌هایی مانند «تا آخرین لحظه یک ترکم»، «اول کشور»، «ای ترک به خودت افتخار کن»، «تلاش کن، اعتقاد داشته باش» به چشم می‌خورد. این نوشته‌ها که علیه کورد به عنوان اعلان جنگ و گوشه‌ای از جنگ روانی دیده می‌شد، تا سالهای ۲۰۰۵ نیز به چشم می‌خورند، اما بعد از نشان دادن واکنش و اعتراضات خلق در سالهای ۲۰۱۰ تدریجا از میان رفتند.

با گذشت نزدیک به یک دهه اکنون این شعارها بار دیگر در کوهپایه‌های کوهستان پلومور از توابع درسیم مجددا ظاهر شده‌اند. سربازانی تصاویر هوایی تا آخرین لحظه ترکم را گرفته و منتشر می‌کنند. تونجای سونل فرماندار درسیم نیز از همان تصویر در حساب شبکه‌های اجتماعی خود بهره گرفته است.

علیجان اونلو نماینده درسیم از حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان نیز به درج این نوشته و انتشار تصاویر آن اعتراض کرده است. علیجان اونلو در این رابطه اظهار داشت؛"پیش از این در کوه‌ها و کوهپایه‌ها با نوشته‌هایی نژادپرستانه از این دست مواجه می‌شدیم. در جریان سال‌های دهه ۹۰ این نوشته به وفور مشاهده می‌شدند. اکنون نیز این اقدامات تکرار می‌شوند. این نوشته که تا آخرین لحظه ترکم، چه معنایی دارد؟ یعنی در صورت ترک نبودن تو وجود نداری، باید تسلیم شوی، بمیری و اطاعت کنی."

اونلو با خاطرنشان ساختن گفته‌های رجب طیب اردوغان مبنی بر پاک کردن این نوشته‌ها طی سالهای قبل گفت: بعد از سال ۲۰۰۳ در این رابطه بحثهایی در جریان بود، آن زمان اردوغان دبیرکل حزب آ.ک.پ بود. گفته بود که این نوشته‌ها و چنین سخنانی تک‌گرا هستند، آنها را پاک کنید. غیر از این موارد در رابطه با سخنانی که رگه‌های نژاد‌پرستی را در خود داشتند و در کوهپایه‌ها نوشته شده بودند، نام کوچه ها و خیابانها... گفته‌های اردوغان در آن زمان امیدهایی را ایجاد کرده بودند. اما سپس دیدیم که سیاستهای آ.ک.پ سخت‌گیرانه‌تر از منطق انکارگر و تک‌گراتر سالهای دهه ۹۰ بوده است.

سیاستهای جدیدی به اجرا درامده است

اونلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سیاستهای جدیدی وارد عمل شده است، حمله به آرامستان‌ها، تحویل جنازه‌ها از طریق پست دو روی یک سکه محسوب می‌شوند. هم اکنون آ.ک.پ/م.ه.پ و ارگنکون اعضای یک بدن محسوب می‌شوند که در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند. به سلیمان سویلو نگاه کنید که در رابطه با رویداد پاسور در منطقه آمد گفته بود: نیروهای ناشناس هستند. این مرحله رو به سوی ویرانی و جنگ پیش می‌رود. قانون عفو در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما در پاسور غیر نظامیان کشته شدند، قتل این غیر نظامیان بدون علت نبود. برای دومین بار است که در پاسور چنین رویدادهایی مشاهده می‌شوند. باید در خصوص قتل غیرنظامیان تحقیق صورت گیرد که سلیمان سویلو در آن تا اندازه دست دارد. در این مرحله حساس چنین رویدادی طبیعتا باعث نگرانی است. بعد از این رویداد سویلو سخنانی را ابراز داشته و و گفته بود: به تمامی فرماندارانمان دستور داده‌ایم که هر کس این اقدامات را انجام داده است دستگیر و تکه تکه شود.

اونلو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: استفاده از تصاویر مذکور توسط فرماندار درسیم جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود و به معنای دستور قتلعام است. با انتشار این تصاویر شایستگی فرمانداری درسیم را ندارد. در کوهپایه پلومور نوشته‌های درج شده است و در این رابطه تبلیغات انجام داده‌اند. به همین دلیل مرحله جدیدی آغاز شده است. این مسئله باعث نگرانی است و پیامی جدی است که اعلان کرده‌اند ما بار دیگر به سالهای دهه ۹۰ باز می‌گردیم.

اقدامات فرماندار و سویلو دو روی یک سکه هستند

اونلو با اشاره به اقدامات فرماندار درسیم و وزیر کشور ترکیه گفت: به نظر می‌رسد که به شیوه‌ای هماهنگ عمل می‌کنند. زبان و عملکرد فرماندار نشان می‌دهد که طبق دستورات سویلو عمل کرده و دستورات وی را اجرا می کند. آشکار است که م.ه.پ در پشت پرده این اقدامات قرار دارد. به فرماندار گفته بودند که تنها نماینده رسمی ماست. ما اجازه نمی‌دهیم که شخص دیگری به جای وی منصوب شود. با این گفته‌ها عملا به این اقدام خود اعتراف کرده‌اند. بعد از اعلام استعفای وی فهرستی از همدستان وی منتشر شد. این‌ها به تمامی با فرمان سویلو دست به چنین اعمالی زده‌اند. باید اسامی همه آنان آشکار شوند.