ک.ج.ک: در ۴٢مین سال قتلعام، مبارزه باید فراگیرتر دنبال شود

ک.ج.ک خاطرنشان کرده است که با قتلعام مرعش به سیاست نسل‌کشی علویها سرعت بخشیدند و در ادامه می‌افزاید:"در ۴٢مین سالروز قتلعام مرعش بر این باوریم که این قتلعام به تمامی درک شده و بر این مبنا مبارزه‌ای فراگیرتر دنبال گردد."

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به مناسبت سالگرد قتلعام مرعش بیانیه‌ای منتشر کرد

در بیانیه آمده است:

"در ۴١مین سالگرد قتلعام مرعش یاد و خاطره تمامی کوردهای علوی و انقلابی که در این جنایت به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم. یکبار دیگر پیمان می‌بندیم که در راه جاودانه کردن یاد آنان مبارزه برای ترکیه دمکراتیک و کوردستان آزاد را به پیروزی برسانیم.

با قتلعام مرعش نسل‌کشی بر علوی‌ها تسریع شد

با قتلعام مرعش زمینه ظهور فاشیسم ١٢ سپتامبر را فراهم کردند. با این قتلعام به سیاست نسل‌کشی علوی‌ها سرعت بخشیدند. علیه مبارزه آزادیخواهی خلق کورد و تمامی نیروهای انقلابی به حمله دست زدند و تدارک کودتای فاشیستی ١٢ سپتامبر را فراهم کرده‌اند. با همکاری ایالات متحده آمریکا که پس از این قتلعام علنی شد از عاملان قتلعام حسابخواهی صورت نگرفت، برعکس به قربانیان این قتلعام از نو حمله کردند، این امر به وضوح نشان می‌دهد که قتلعام از سوی چه نیرویی صورت گرفته است.

مرعش دارای اكثریت کوردهای علوی بود، همچنین علوی‌ها اکثریت ساکنان مرکز شهر را تشکیل می‌دادند. چندین محله این شهر به تمامی کورد علوی بودند. پس از این قتلعام کوردهای علوی را مجبور به ترک شهر کردند، همچنین در بخش‌ها و روستاهای آن نیز کورهای علوی را آواره نمودند. آنان به کلانشهرهای ترکیه و اروپا مهاجرت کردند. این قتلعام نه تنها بر مرعش بلکه بر جمعیت کوردهای علوی در غرب فرات، ملاطیه، سیواس، سمسور، ارزنجان و درسیم گذاشته است. کوردهای علوی را مجبور به ترک سرزمین آبا و اجدادی آنها کردند. با کودتای ١٢ سپتامبر ١٩٨٠ چنان کوردهای علوی ساکن غرب فرات را تحت شکنجه و فشار قرار داده‌اند که مجبور به ترک زادگاه خود شوند. همچنانکه در سال ١٩٧٨ به قتلعام مرعش دست زده‌اند با قتلعام علوی‌ها در این سرزمین به نتیجه رسیده‌اند. قتلعام فیزیکی با رویه‌های جداگانه، با وادارکردن به مهاجرت ادامه یافته است، این جغرافیا را از علوی‌ها و کوردها پاکسازی کرده‌اند.

نقشه قتلعام کوردها نقشه اصلاحات شرق، برای اولین بار از درسیم و غرب فرات آغاز شد. [رژیم ترک] در سال ١٩٣٨ با انجام قتلعام درسیم، علیه کوردهای علوی فشار مضاعف فیزیکی و روانی به نسل‌کشی سفید ادامه داده است. قتلعام مرعش نسل‌کشی سفید یا به عبارتی دیگر نسل‌کشی فرهنگی را وارد مرحله تازه‌ای کرده و به حمله‌ای برای کسب نتیجه مبدل شده است. تعداد بسیار کمی از ساکنان واقعی در روستاها مانده‌اند و این امر نشان می‌دهد که نسل‌کشی به اهداف خود رسیده است.

تجلیل با تداوم مبارزه علیه نسل‌کشی میسر می‌شود

به همین دلیل تجلیل از قربانیان قتلعام مرعش با تداوم مبارزه علیه نسل‌کشی، با توقف نسل‌کشی و وارونه کردن آن میسر است. اگر نمی‌خواهیم برای نابودی کامل علوی‌های شیون و فغان سر دهیم، باید مبارزه برای تحقق آرمانهای و آرزوهای شهیدانمان را شعله‌ور کنیم. این مبارزه باید برای تمامی علوی‌ها دارای اولویت و اهمیت تاریخی باشد. از اینرو باید قبل از هر چیز به مهاجرت از سرزمین اجدادی که به شیوه‌ای عملی خدمت به نسل‌کشی است پایان داده شود. لازم است از اکنون ساکنان مرعش و روستاهای ملاطیه، سیواس، ارزنجان، سمسور و درسیم به وظیفه تاریخی خود که صیانت از هویت و باورمندی خویش است عمل کنند.

قتلعام مرعش را نباید تنها قتلعام کوردهای علوی قلمداد کرد. این قتلعام برای پاکسازی غرب فرات از تمامی کوردها و علوی‌ها صورت گرفته است. فرهنگ علوی‌ها که دارای پیشینه‌ای صدها ساله در غرب فرات و تداوم آن بوده به تمامی با نسل‌کشی روبرو شده است. از این رو زمانی که یاد و خاطره قربانیان قتلعام مرعش برپا می‌شود عدم توجه به این مهم نقصانی بزرگ بوده و علوی‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

در ۴٢مین سال قتلعام مرعش معتقدیم که این قتلعام به تمامی درک شده است و از اینرو مبارزه فراگیر ادامه خواهد یافت. برای اینکه یکبار دیگر غرب فرات از جمله مرعش را به سرزمین فرهگ علوی‌ها و کوردها مبدل نماییم، سوگند می‌خوریم که دوشادوش نریوهای دمکراتیک به مبارزه ادامه دهیم."