ک.ج.ک: رفیق قاسم با مسئولیت‌شناسی انقلابی به تمامی وظایف سازمانی عمل کرد

ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک در رابطه با شهادت قاسم انگین بیانیه‌ای منتشر کرد و می‌گوید:"برای وی مبارزه در راه موجودیت کوردها در غرب فرات و آزادی کوردستان وظیفه‌ای مقدس بود."

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در بیانیه‌ای اعلام کرده است، قاسم انگین (اسماعیل نازلیکول) تمامی ٣۵ سال حیات انقلابی خود را صرف مبارزه برای آزادی کوردها کرد.

در بیانیه ک.ج.ک آمده است:

"رفیق قاسم انگین (اسماعیل نازلیکول) ٣۵ سال از زندگی انقلابی را صرف مبارزه آزادیخواهی خلق کورد کرده بود در پی حمله هوایی دولت اشغالگر ترک به شهادت رسید. رفیق قاسم انگین با پذیرش مسئولیت‌هایی همچون عضویت در کمیته مرکزی پ.ک.ک و عضویت در شورای اجرایی ک.ج.ک، همچنین مسئولیت فرماندهی نیروهای گریلا را در ایالت‌های تولهلدان و بوتان بر عهده گرفته است، ما کوردستان آزاد و خاورمیانه دمکراتیک را که ثمره مبارزه ایشان است بنیان می‌گذاریم.

همیشه ملیتان فدایی رهبر آپو بود

رفیق قاسم همچون یک انقلابی فدایی رهبر آپو به تمامی مسئولیت‌های خویش با عزم، آگاهی، روحیه‌ای والا، هیجان و با شتاب عمل می‌نمود و مبارزات آزادیخواهانه وی برای همیشه ادامه خواهند داشت.

حس آزادیخواهی را از رفقا مصطفی یوندم، بسی موش و انگین سینجار الهام گرفته بود

رفیق قاسم از سوی دولتی استعمارگر و نابودگر با آسیمیلاسیونی شدید مواجه شد و به عنوان فرزند خلق کورد مجبور به ترک میهن شد و در روژاوای فرات مستقر شد، علیه استعمارگران با اراده‌ای عظیم کوشید. آسیمیلاسیون در غرب فرات، قتلعامی که بر خلق کورد اعمال می‌شد، کوچ خلق از سرزمین آبا و اجدادی خویش به سوی کلانشهرهای ترکیه و همچنین آوارگی آنان به سوی اروپا و دیگر مناطق جهان را با تمام وجود خود حس کرده بود. برای وی مبارزه در راه موجودیت کوردها در غرب فرات و آزادی کوردستان وظیفه‌ای مقدس بود. همچنانکه فعالیت‌های دیگر را نیز مقدس می‌شمرد و به مسئولیت‌های خویش عمل می‌کرد. اینچنین حس آزادیخواهی را از رفقا مصطفی یوندم، بتال افسان[ها]، شیخو دیرک[ها]، انگین سنجان[ها]، شیار آمانوس[ها]، آتاکان ماهر[ها]، بسی آنوش[ها]، نورجان[ها] و نعمان[ها] الهام گرفته بود.

با کینه‌ای که نسبت به سیاست‌های آسیمیلاسیونیست رژیم ترک در قبال سالمندان، کودکان و نوه‌های کوردزبان به دل داشت در تمامی عرصه‌های مبارزه به زبان کوردی سخن می‌گفت و همه را به استفاده از زبان کوردی تشویق می‌کرد. اینچنین به رفیقی نمونه مبدل شد و همیشه در مبارزه ما زنده خواهد بود.  

علیه آسیمیلاسیون فعالیت‌های تاریخ کورد را پی گرفت

رفیق قاسم با کینه‌ای که از آسیمیلاسیون مناطق کوردی غرب فرات و نابودی کوردها داشت این موضوع را به زمینه فعالیت‌های علمی مبدل کرد. تلاش برای کسب آگاهی از تاریخ کوردها، همچنین در عرصه تحلیل تاریخ کوردها به مسئولیت‌های خویش عمل کرده است. یاد وی از سوی عموم خلق کورد، از سوی جوانان و زنان هیچگاه فراموش نخواهد شد.

در مقابل سیاست‌های نابودگرانه دولت ترک علیه کوردها، فتنه‌هایشان در کوردستان و ایجاد تفرقه میان کوردها همیشه در تلاش بود تا روحیه مشترک چهاربخش کوردستان را تحکیم بخشد. همچنین در زمینه ارتقای آگاهی ملی، اجتماعی و تاریخی تلاشهای بسیاری نمود. ریشه‌های تاریخی همکاران داخلی اشغالگران و خیانتکاران را آشکار کرد و پایان دادن به زمینه خیانت در کوردستان را مبنای مبارزه آزادی و دمکراسی قرار داد. بر این مبنا برای گسترش روحیه اتحاد ملی به تفکر پرداخت، به رشته تحریر درآورد و موضع خود را بیان کرد.

در مبارزات گریلایی هم مبارز بود و هم فرمانده

با اذعان به اهمیت ارتقای مبارزه آزادی خلق کورد تلاش نمود هم به عنوان مبارز و هم به عنوان فرمانده به مسئولیت‌های خویش عمل کند. اگر چه در سال‌های اخیر در فعالیت‌های ایدئولوژی و سازمانی جای گرفته بود اما برای هر منطقه‌ای که نیاز به فرماندهی بوده باشد این وظیفه را پذیرفته است.

رفیق قاسم همچنانکه در جنبش آزادیخواهی به شیو‌ه‌ای فعال در فعالیت‌های آموزشی جای می‌گرفت در مرکز مطبوعات و رسانه ه.پ.گ به وظایف خویش عمل کرد و در عرصه مطبوعات و رسانه‌ عمومی نیز در زمینه ارتقای آگاهی زنان، جوانان و خلق با اندیشه‌های رهبری و همچنین درک صحیح از مبارزه آزادیخواهی و شناخت آن رنج مضاعفی را بر دوش کشید.

با مسئولیت‌پذیری بزرگ به وظایف خود عمل نمود

در مرحله عضویت در شورای رهبری پ.ک.ک به مسئولیت‌های خویش عمل کرده و به تمامی وظایف خود با هیجان، عزم و با شتاب عمل کرد.

شهادت رفیق قاسم پایبندی مبارزه آزادیخواهی برای دستیابی به پیروزی را نیرومندتر خواهد کرد. رفیق قاسم با پیوستن به کاروان شهیدان، مبارزه آزادیخواهی و دمکراسی‌خواهی خلقمان را گسترده‌تر نمود، آحاد خلق کورد از جمله جوانان و زنان را به مبارزه با عزم و استقامت راسخ فراخواند و اینچنین آزادی و دمکراسی در کوردستان به ثمر می‌نشیند و طلیعه آن به جامعه بشری روشنایی می‌بخشد."