ک.ج.ک: روبوسکی فراموش نمی‌شود و قاتلان بازخواست خواهند شد

در بیانیه ک.ج.ک آمده است: آنهایی که گفتند، «زن باشند یا کودک، هر چه لازم باشد انجام می‌شود» و زنان و کودکان کورد را قتلعام کردند حساب پس خواهند داد

ک.ج.ک در سالگرد قتلعام روبوسکی اعلام کرد، روبوسکی و قتل‌عام‌هایی که در زمان مقاومت خودمدیریتی‌ها انجام شدند را فراموش نخواهیم کرد. همچنین گفت، آنهایی که گفتند، "«زن باشند یا کودک، هر چه لازم باشد انجام می‌شود» و زنان و کودکان کورد را قتلعام کردند حساب پس خواهند داد.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به مناسبت سالگرد قتلعام روبوسکی بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه ک.ج.ک آمده است:

" ارتش ترکیه ٨ سال پیش با جنگنده‌هایش ۳۴ کورد را قتل‌عام کرد که بیشتر آنها کودک بودند. انسان هرگز نمی‌تواند پیکرهای تکه تکه شده‌ی آنها را فراموش کند ما این افراد را که به دلیل حملات غیر انسانی دشمنان خلق کورد شهید شدند را گرامی می‌داریم. ما عهد خود را دوباره می‌کنیم که کوردستان آزاد و خاورمیانهی دمکراتیک را بنیاد نهیم تا دیگر بستگانمان در مرزها شهید نشوند. فرزندان خلقمان صدها سال است در سرزمین خود توسط نیروهای اشغالگر و قاتل با اسلحه و بمب قتل عام می‌شوند. فرزندان و جوانان و زنان و کودکان و سالمندان که دیروز در درسیم و زیلان و کوچگیری و پیران و هینی و آمد و آگری قتلعام شدند، اکنون نیز در روژاوا قتل عام می‌شوند. تنها جرم آنها این است که خواهان زندگی آزاد با هویت و فرهنگ و زبان خویش در میهنشان هستند. همان طور که شاعر احمد عارف می‌گوید، تنها یک گناه دارند؛ آنها با پاسپورت گرم نشدند.

آن کس که دستور داد در روبوسکی قتلعام انجام شود، رجب طیب اردوغان بود. به اردوغان می‌گویند، "از میان ۴٠-۵٠ تن ممکن است یکی عضو پ.ک.ک باشد" و از او می‌پرسند، "چکار کنیم؟" اردوغان هم فرمان می‌دهد که همه را بکشید. آنهایی که با حیوانهای باربر، بار جابه جا می‌کردند، اگر حتی هزار کودک و جوان هم بودند، اردوغان باز هم فرمان کشتار آنها را صادر می‌کرد. با چنین طرز فکری علیه خلق کورد جنگی قبیح انجام می‌شود. برای این نیروهای قاتل، نه تنها یک کورد یا هزار کورد، بلکه ارزش میلیونها کورد پیش آنها هیچ است.

این هم از ذهنیتی می‌آید که به کشتار میلیونی کوردها فرمان می‌دهد. در حقیقت فرمان قتلعام ارامنه نیز از سوی همین ذهنیت صادر شد. با تفکر فاشیست این قتلعام و کشتار انجام می‌شوند. آنچه در روبوسکی رخ داد، حمله‌ای قتل‌عام کننده بود چون دولت ترکیه همه‌ی حملاتش علیه خلق کورد را با هدف نسل‌کشی انجام می‌دهد.

در روبوسکی تنها کسانی که فرمانداری را متهم کردند و سنگ پرتاب کردند، محاکمه شدند

جنگنده‌هایی که در روبوسکی قتلعام انجام دادند، مانند سخنان تانسو چیلر نخست وزیر قاتل دوره‌ای از ترکیه بود که گفته بود، از ارمنستان نیامده‌اند بلکه توسط جنگنده‌های ترکیه انجام شده و مسئولین حکومت ترکیه نیز این را پذیرفتند. آنهایی که از جنگنده‌ها استفاده کردند و آنهایی که دستور را صادر کردند و فرماندهی نیروهای هوایی ارتش که حمله را تأیید کرد و رئیس کل فرماندهی ارتش که همه محرز هستند، ولی حتی یک تن از آنها هم محاکمه نشدند. دلیلش هم این بود که دستور از طرف بلندپایه‌ترین مقام صادر شده بود. در روبوسکی تنها آن کسانی که فرماندارها را محکوم کرده بودند و سنگ پرتاب کرده بودند محاکمه شدند. مجرمان هرگز محاکمه نشدند. اینگونه می‌خواهند نشان دهند که کشتن کورد مشروع است و تسلیمیت را به خلق کورد تحمیل کنند. سیاستی که صد سال است علیه کورد دنبال می‌شود، سیاستی اینچنینی است. در مورد کشتار ۳۳ کورد در قتلعام قلقلی تنها یک درجه‌دار محاکمه شد که به آن می‌گویند "سندروم ژنرال موغلالی".  اینگونه گفته بودند اگر شما سربازها و افسرها و درجه‌دارها را محاکمه کنید، دیگر کسی کوردها را نمی‌کشد. از این رو به خاطر آنکه بتوانند به آسانی کوردها را بکشند، هیچ مجرمی را محاکمه نمی‌کنند.

در پرونده‌ی "ژیتم" یک هفته زودتر بیگناهی متهمان را اعلام کردند. اینگونه پیام مشروعیت کشتار کوردها را سربازها و نیروهای پلیس اعلام کردند. در حقیقت به همین دلیل است که سربازها با دستور اردوغان بدون توجه به دستور و قانون و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، با هدف قتلعام به کوردها حمله می‌کنند. همه‌ی این واقعیات نشان می‌دهند که نه در روبوسکی، نه در جزیر، نه در نصیبین و نه در سور مجرمان محاکمه نمی‌شوند.

قتلعام روبوسکی فراموش نمی‌شود. قتلعام‌های مقطع خودمدیریتی هم فراموش نخواهند شد. آنانی که فرمان «زن باشند یا کودک، هر چه لازم باشد انجام می‌شود» و زنان و کودکان را کشتند فراموش نخواهند شد. آنانی که در ربوسکی و در جزیر به قتل رسیدند، قتل دایه تایبت، قتل جمیله، قتل کودکان شهبا مستَمسِک مبارزه برای کوردستان آزاد می‌باشند. ما برای گرامیداشت شهیدان، مبارزه آزادیخواهی کوردستان را با عزم ادامه می‌دهیم. با تحقق کوردستان آزاد و ترکیه دمکراتیک و خاورمیانه دمکراتیک به حساب قاتلان خواهیم رسید."