پیام ک.ژ.ک در سالگرد قتلعام مرعش: درد و رنج زمانی که به نیرو مبدل شود، معنادار می‌گردد

جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) در مورد قتل عام مَرعش ‌بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام نمود، "درد و رنج زمانی که به نیرو تبدیل می‌شود، معنادار می‌گردد. باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا دردهایمان را سازماندهی کنیم."

رژیم فاشیست ترکیه از ۱۹ تا ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ در شهر مرعش باکور کوردستان دست به قتلعام کوردهای علوی زد. در این حملات بالغ بر ١٨٠ شهروند کورد علوی از سوی فاشیست‌های ترک به ‌شهادت رسیدند و قریب ٣٠٠٠ شهروند زخمی شدند.

شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) در مورد قتلعام مرعش بیانیه‌ای منتشر کرد. متن بیانیه به این شرح است:

"به اراده‌ی زندگی آزاد حمله شد"

ک.ژ.ک اعلام کرد، از مرعش تا روبوسکی قتلعام‌هایی که در تاریخ معاصر کوردستان توسط دولت ترکیه با تفکری تصفیه کننده، به شیوه‌ای سیستماتیک انجام شده است، علیه باورمندی و اعتقادات همه‌ی گروههای اپوزیسیون و همه‌ی خلق‌ها و به ویژه علیه همه‌ی زنان، در چهارچوب سیاست انکار و نابودی، ادامه داشته است.

ک.ژ.ک اعلام کرد، قتل عام مرعش با هدف تهدید جنبش آزادی کورد و قتلعام خلق انجام شد. با قتلعام مرعش، خلق کورد علوی و زنان کورد علوی، به دلیل آنکه طرفدار آزادی و دمکراسی بودند، مجازات شدند.

بیانیه ک.ژ.ک می‌افزاید:"منطقه‌ی مرعش از گذشته‌ی دور هدف قرار گرفت تا توسط دولت تخلیه شود و ساکنین آن تغییر پیدا کنند و در مناطقی که علویها زندگی می‌کردند، تلاش می‌شد تا افرادی نژادپرست از سایر مناطق ترکیه به این مناطق منتقل شده و جایگزین ساکنان واقعی گردند. همچنین دولت [ترکیه] نسبت به تجارب مادی و معنوی کوردهای علوی نگرش و رفتاری خصمانه در پیش گرفت و با هر شیوه‌ای آنها را تهدید نموده و راه را برای حمله به آنها هموار می‌کرد. در میان ۳ روستای کورد علوی، آواره‌های ترک-سنی بلغاری را اسکان دادند. این سیاست در زمان اوزال گسترش بیشتری یافت. این عمل سیاسی از سوی رژیم ترکیه صورت گرفت و تلاش ‌شد کوردهای علوی در محاصره قرار داده شوند.

"به شیوه‌ای استراتژیک با آنان دشمنی کردند"

ک.ژ.ک در ادامه بیانیه‌ی خود می‌گوید، "حاکمیتی که علوی بودن را مانند یک باور و اعتقاد نبیند، با ذهنیتی سنی و با هدف مشخص نمودن از بین بردن علویها و کوردها، همیشه با شیوه‌ای استراتژیک به مسئله نگریسته است. مراکز علویها و مکانهای مقدسشان تعطیل شدند. علوی بودن هرگز مانند باور و اعتقاد نگریسته نشده است. بلکه برعکس مراکز مقدسشان سوزانده شده و از بین برده شدند."

"درد و رنج زمانی که به نیرو تبدیل می‌شود، معنادار خواهد شد"

ک.ژ.ک همچنین می‌گوید، "بازماندگان قتلعام مرعش باید خود را از تاثیر اختناقی که هدف عاملان آن بوده برهانند و آن درد و رنج را به در اکنون به نیرو مبدل کنند. این درد و رنج نباید به ابزاری برای دور شدن از مقاومت تبدیل شود. این رنج باید به انتقام و صیانت از پیروزیها تبدیل شود.  رنج زمانی که به نیرو تبدیل می‌شود، معنادار گشته و سبب نیرومند شدن انسان می‌شود. رنجی که انسان را محدود و در بند قرار دهد و وجدان را اسیر کند، نتیجه اش آن چیزیست که دشمن می‌خواهد. ما باید با آن تفکر و اراده‌ای که این نتیجه را نمی‌پذیرد و رنج را سازماندهی می‌کند و آن را سر پا می‌کند و به نیرو تبدیل می‌کند عمل کنیم و در آن مبارزات بیشتر از همه سهیم شویم و تلاش کنیم."

"زنان مخصوصا هدف قرار گرفتند"

ک.ژ.ک همچنین به تاثیر قتلعام مرعش بر زنان اشاره کرد و گفت، "در آن قتلعام زنان به ویژه هدف قرار گرفتند. چندین زن علوی در این قتلعام کشته شدند. آنهایی هم که نجات یافتند دچار مشکلات روحی شدید شدند. آسمیلاسیون بیشترین تاثیر را بر زنان گذاشت. زنانی که دارای فرهنگ و فکر و عقیده بودند، بی‌تاثیر شدند."

"حرکت مقاومت ادامه دارد"

جوامع زنان کوردستان در پایان گفت، دولت ترکیه دارای تاریخی سرشار از قتلعام است و همچنان به این راه ادامه می‌دهد. در روبوسکی ۳۵ تن که کودک و بیگناه بودند، دوباره قتل‌عام شدند.