کاراییلان: اکنون پ.ک.ک در سطح بین‌المللی پیشگام است [بخش دوم و پایانی]

کاراییلان اعلام کرد، خط پ.ک.ک که در مقابل مدرنیته‌ی کاپیتالیست با مدرنیته‌ی دمکراتیک حقیقی حرکت می‌کند، اکنون در جهان و خاورمیانه، به سطحی رسیده است که به پاسخی برای خلق‌ها برای رسیدن به آزادی بدل شود. به همین دلیل به بازیگری بین‌الدولی تبدیل شده است.

مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک به مناسبت ۴۱مین سالگرد تاسیس پ.ک.ک با خبرگزاری فرات سخن گفت.

در بخش دوم دیدارمان کاراییلان در مورد انقلاب زنان در میان انقلاب روژاوای کوردستان و نقش تعیین‌کنند‌ه‌ی ی.پ.گ برای دفاع از کوردها در آن بخش کوردستان و چندین موضوع دیگر سخن گفت.

"انقلاب در میان انقلاب"

کاراییلان می‌گوید، شرایط جدیدی است که در کوردستان ملت بودن و روح ملی به میان آمده است، همچنین در مقابل حملات دشمن، اجتماع بودن نیز زنده شده است. به ویژه پارادایم دمکراتیک-اکولوژیک رهبر آپو که از آزادی زنان سرچشمه می‌گیرد و از سالهای ۲۰۰۰ به بعد در جامعه‌ی کوردستان بوجود آمده است. زنان کورد در میان جامعه قدم نهادند و بعد از آن از جامعه‌ی کوردستان فراتر رفته و به خاورمیانه گسترش یافت. به این انقلاب در انقلاب گفته می‌شود.

"رخدادهای کنونی خاورمیانه، پیش‌بینی‌های آغازین پ.ک.ک را ثابت می‌کند"

کاراییلان همچنین اعلام کرد، آغاز جنگ جهانی سوم در خاورمیانه و رخدادهایی که اکنون در خاورمیانه رخ می‌دهند، پیش‌بینی‌های اولیه‌ی پ.ک.ک را تایید می‌کنند. وی گفت: "زمانی که به وضعیت نگریسته می‌شود، به روشنی دیده می‌شود که پ.ک.ک در چه سطحی تاثیرگذار بوده است. یکی از آنها هم این است که اکنون در شرایط جنگ سوم جهانی آنهایی که دارای نیروی خوددفاعی نباشند، نمی‌توانند دارای قدرت بوده و نمایندگی اراده‌ای باشند. پراکتیک مبارزات پ.ک.ک و نقش آن، این حقیقت را یک بار دیگر آشکار می‌کند. آشکار می‌کند که در راه سیاست مبارزات جامعه‌ی دمکراتیک که از خوددفاعی سرچشمه می‌گیرد، و پ.ک.ک نیز آنرا از ابتدا مهم دیده است، در چه سطحی انجام می‌شود. جنگی که در خاورمیانه در جریان است، این را به روشنی نشان می‌دهد."

کاراییلان از این لحاظ شرایط روژاوای کوردستان را مثال زد و گفت: "همان طور که می‌دانیم روژاوا کوچکترین بخش کوردستان است، اما سازمانها که از گذشته تلاش کردند در این بخش خود را سازماندهی کنند، برای این سازماندهی هیچ برنامه‌ای نداشتند."

"اگر ی.پ.گ نبود اکنون روژاوا وجود نداشت"

کاراییلان در ادامه اعلام کرد، اگر ی.پ.گ در شرایط وارد نمی‌شد اکنون روژاوا وجود نداشت. وی گفت: "اگر ی.پ.گ نبود اکنون در سوریه کوردها وجود نداشتند. سازماندهی کورد در روژاوا به شیوه‌ی ی.پ.گ و دفاع از مناطق کوردی به شیوه‌ی کنونی و ایجاد نیروهای ق.س.د نه تنها در روژاوا بلکه در سوریه نیز آنها را به نیرویی تبدیل کرد. همراه با روژاوای کوردستان، برای‌سوریه هم نقش مهمی ایفا کرد. همچنین با مبارزات تاریخیش در مقابل داعش، خدمت بزرگی به بشریت بود و داعش را نابود کرد. با این مبارزات و پیروزی خود، کورد را به جهان معرفی کرد و مسئله‌ی کورد را به سطح بین‌الملل وارد کرد. مشخص است که این امر نقشی بزرگ و تاریخی است.

این امر در سایه‌ی سازماندهی و خود دفاعی به نتیجه رسید. اگر با خوددفاعی نبود همان طور که تبهکاران در سریکانی پرچم خود را بلند کردند و کوردها را بیرون کردند، در همه‌ی مناطق کورد را بیرون می‌کردند. در سایه‌ی خودسازماندهی خوددفاعی اکنون روشن شد که روژاوای کوردستان در سوریه یک حقیقت است، نیرویی است که نمی‌توان آنرا از بین برد. تلاشهای ترکیه برای دور کردن کوردها از سوریه‌ی نو موفق نخواهد بود. خلق کورد در سایه‌ی مقاومت خوددفاعی روژاوا جای پایی به جا گذاشت که هرگز پاک نخواهد شد. همچنین به نیرویی تغییر پیدا کرد که در سرتاسر سوربه، با نام منطقه و انسانیت پیشرفتهای بزرگی به وجود آورد."

"سازمان یافتن خوددفاعی جنبش زنان"

کاراییلان همچنین به این مسئله اشاره کرد که اگر جنبش زنان کورد به سطحی رسیده است که توجه همه‌ی جهان را به سمت خود جلب کند و در چهارچوب خط آزادی زنان با فکر مسئله ی رهبر آپو را به نیرو تغییر دهد، این امر در سایه‌ی سازمان یافتن جنبش زنان به شیوه‌ی خوددفاعی انجام شدە است و گفت: "مهمترین دلیل نیرومند شدن اراده‌ی زن کورد که هیچ کس انتظار آنرا نداشت، ایدئولوژی زن آزاد جنبش است."

"مبارزات پ.ک.ک دیگر به کاراکتری بین‌الدولی تبدیل شده است"

کاراییلان در ادامه به پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که برای انسانیت به امیدی نو و فرصتی برای زندگی آزاد تبدیل شده، اشاره کرد و گفت: "خط پ.ک.ک که در مقابل مدرنیته‌ی کاپیتالیست با مدرنیته‌ی دمکراتیک حقیقی حرکت می‌کند، اکنون هم در جهان و هم در خاورمیانه، به سطحی رسیده که به پاسخی برای خلق‌ها برای رسیدن به آزادی تبدیل شود. به همین دلیل مبارزات آزادی خلق‌ها که پ.ک.ک آنرا انجام می‌دهد و در آن پیشگام است، به کاراکتری بین‌الدولی تبدیل شده است. این حقیقت روز به روز بزرگتر و گسترده‌تر می‌شود."

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در خاتمه اظهارات خویش گفت: "پ.ک.ک از روز آغاز مبارزه، خطمشی مبارزات اجتماعی و مبارزه برای بنیاد نهادن جامعه‌ای دمکراتیک را اساس مبارزه خویش قرار داده است. برای این هدف نیز خود را به نیروی خود می‌سپارد و اینگونه خود را به نیرویی دارای اراده تبدیل می‌کند. پ.ک.ک ۴۱ سال است و جنبش آپویی نیز نیم قرن است تلاش می‌کنند در این چهارچوب مبارزه کنند. به همین دلیل ما می‌گوییم سال ۴۲م پ.ک.ک به سالی بزرگ تبدیل می‌شود و هم در کوردستان و هم در منطقه و هم در سطح بین‌الملل مبارزات آزادی خلق‌ها را به سطحی بلندتر ارتقا خواهد داد."