کاراییلان: دنیا دیگر صدای کوردها را می‌شنود

عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک مراد کاراییلان: دولتهای منطقه صد سال است که به کوردها ظلم می‌کنند، اما دنیا آنرا نمی‌شنید. امروز صدای کوردها به سرتاسر دنیا رسیده است. هرچقدر در سطح بین‌المللی بیشتر صدای کوردها شنیده شود، بیشتر به نفع کوردها خواهد بود.

عضو شورای رهبری پ.ک.ک مراد کاراییلان در برنامه‌ی ویژه‌ی «ستیرک تی‌وی» شرکت کرده و به پرسشهای سردار یکتاش پاسخ داد.

کاراییلان در ابتدای سخنانش یادآور شد که دو مبارز و دیپلمات آگاه در ۱۵ اکتبر در منطقه‌ای نزدیک به سلیمانیه به شیوه‌ای نامردانه به قتل رسیدند و گفت، "یاد رفیق دمهات و رفیق جمیل را ارج می‌نهم و ما اعلام می‌کنیم که خون آنها بر زمین نخواهد ماند و ما عهد خود را با شهدا دوباره می‌کنیم. ما امیدواریم که مسئولین برای آشکار کردن جزئیات این حمله و قتل وحشیانه همکاری کنند."

کاراییلان همچنین یاد شهدای روژاوا را گرامی داشت و خاطرنشان نمود که آنها با نیرومند کردن مبارزات آزادیبخش کوردستان از آنها صیانت خواهند کرد.

کاراییلان همچنین به اول نوامبر روز جهانی کوبانی و ۲ نوامبر روز جهانی روژاوا اشاره کرد و گفت، "کوردها و دوستان آنها از این دو روز به شیوه‌ای شکوهمند پیشوازی کردند. اولین بار بود که در این سطح میلیونها انسان از مبارزات آزادیخواهانه‌ی خلق کورد حمایت کردند. این اقدام بسیار مهم و آگاهانه است. این رخداد امری تازه است که در سطح جهانی از مبارزات خلق کورد حمایت شود. من به همه‌ی کسانی که در داخل کوردستان و یا خارج از آن در ستاسر جهان در روز جهانی روژاوا شرکت کردند سلام و درود می‌فرستم. موضعگیری شما در پشتیبانی و حمایت از این روز به مقاومتگران نیرو می‌بخشد.

اگر در این مرحله به صورت ملی به پاخیزیم خلق ما نیرومندتر خواهد شد، در سرتاسر کوردستان پشتیبانی بزرگ و عظیمی انجام شد. به ویژه خلق آگاه باشور کوردستان در این پشتیبانیها دارای نقش مهمی هستند. در زمان مقاومت کوبانی خلق باکور پیشگام حمایتها و پشتیبانیها بود. اکنون نیز آنها پیشگام این پشتیبانی‌ها هستند. به ویژه به جوانان آگاه باشور کوردستان که به مقاومت پیوسته‌اند سلام می‌فرستم و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.

نیروی افکار عمومی نیروی اصلی است

در شرایط مهمی روز ۲ نوامبر روز جهانی روژاوا گرامی داشته شد و در سرتاسر جهان افکار عمومی حمایتی نیرومند انجام داد. در دوره‌ای هستیم که از نیروهای و دینامیکهای اصلی سخن گفته می‌شود، برای رسانه ها نیروی افکار عمومی به عنوا نیروی سوم یاد می‌شود. رخدادهایی که اتفاق می‌افتند نشان می‌دهند که نیروی افکار عمومی قدرتمندتر می‌شود و اگر به درستی از آن استفاده شود نیرویی اساسی است. فشار افکار عمومی بر روی ابرقدرتها دارای نقشی مهم است."

توطئه علیه همه‌ی دستاورد کوردها است

کاراییلان خاطرنشان نمود که حملاتی که در ۹ اکتبر علیه شمال و شرق سوریه انجام شد توطئه است و گفت، " این حملات بدون دلیل در ۹ اکتبر انجام نشد. این کار گسترش توطئه است. این اقدام مرحله‌ای نو از توطئه‌ای است که رهبر آپو را هدف قرار داد و علیه همه‌ی دستاوردهای کوردهاست. هم پیمانی آ.ک.پ-م.ه.پ- رژیم ارگنکون که اکنون در ترکیه دارای قدرت هستند و نژادپرستان و ملیگراها اینگونه با هم توافق کرده‌اند اما حکومت آنها هیچ احترامی ندارد. این نیروها برای مرحله‌ای تازه علیه آزادی، وجود و دستاوردهای کوردها نقشه‌ای تازه کشیده‌اند. به همین دلیل حملات گسترده‌ای انجام دادند.

برای اینکه به هدف خود برسند وضعیت ژئواستراتژیک ترکیه را ارائه کردند. روسیه و آمریکا نیز که به آنها ابرقدرت گفته می‌شود به شیوه‌ای در این توطئه دخیل شده‌اند. هیچ کس نمی‌داند که اردوغان و ترامپ در مورد چه چیزی صحبت کردند، در هر حال معامله‌ای کثیف انجام دادند. این شرایط در مورد اردوغان و پوتین نیز ایجاد شد. آنها با هم توطئه‌ای آماده کردند. هدف این توطئه نیز نابودی سیستم ملت دمکراتیک خلق‌های شمال و شرق سوریه است.

اردوغان گفت که ما به طور گسترده به عمق ۳۲ کیلومتر و طول ۴۴۴ کیلومتر وارد خاک سوریه می‌شویم. در این چهارچوب با نیروهای هژمون گرا یکی شده است. نیروی ناتو را نیز در پشت سر دارد. مشخص شد که علیه خلق کورد توطئه‌ای نو آماده شده است. علیه دومین ارتش بزرگ ناتو، در مقابل تکنولوژی نو و تبهکاران آنها، نیروهای ق.س.د در ۱۰ روز اول و ۲۶ روز بعد مقاومتی معنادار انجام داد و هنوز هم ادامه دارد. من به مقاومت آنها درود می‌فرستم. همزمان خلق ما پشتیبانی نیرومند از مقاومت انجام داد. عرب، آسوری، سوریانی و خلق کورد یکی شدند و آنها را تنها نگذاشتند. هم مبارزان و هم عشیره‌ها و همه‌ی خلق‌های منطقه در مقابل حملات اشغالگرانه واکنش مناسبی نشان دادند. این کار تاثیر بزرگی گذاشت."

کاراییلان خاطرنشان نمود که مقاومت خلق کورد، راه و روش آنها، به ویژه مبارزات ۷-۸ سال اخیر علیه بازمانده‌های داعش والنصره، بر روی افکار عمومی جهان تاثیر مثبت گذاشت و به همین دلیل افکار عمومی جهان از کوردها حمایت کرد.

کارایبلان به موضع گیری آمریکا و روسیه اشاره کرد و گفت، "برای محکوم کردن و متوقف نمودن حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه به شمال و شرق سوریه، در شورای امنیت سازمان ملل نشستهایی برگزار شد، حتی قطعنامه‌ای آماده شد، اما آمریکا و روسیه مقابل آن ایستادند و آنرا وتو کردند و اجازه ندادند تصویب شود. این دو نیرو که در بیشتر مسائل مخالف یکدیگر هستند، با هم متحد شدند."

کاراییلان تاکید کرد که هدف و خواست ترکیه تاکنون محقق نشده است و هنوز بر آن اصرار می‌کند.

جهان در کنار کوردهاست؛ مقاومت سیاسی، نظامی و اجتماعی ادامه دارد

کاراییلان گفت، "درست است که گریسپی و سریکانی توسط اشغالگران اشغال شد، اما خلق کورد و خلق شمال و شرق سوریه به دلهای جهانیان راه پیدا کردند و به شدت از آنها حمایت کردند. مقاومت سیاسی، نظامی و اجتماعی ادامه دارد. شرایط ایجاد شده در شمال و شرق سوریه نشان می‌دهد که اشغالگران به هدف خود نرسیدند و توطئه‌ی آنها به نتیجه نرسیدند و پیروز اصلی مردم هستند و آنها شکست خورده هستند. بدون شک مقاومت بر این اساس ادامه دارد. شرایط اینگونه است.

مسئله‌ی کورد بین المللی شده است

در یک طرف آمریکا و در طرف دیگر روسیه هر کدام در حال آماده کردن توافقهایی هستند و این نشان دهنده‌ی وجود توطئه‌ای بزرگ است. چون نیروهای بزرگ جهانی در این مسئله دخیل هستند. نیروهای شمال و شرق سوریه نیز سیاست خود را نشان می‌دهند. روسیه وارد منطقه شد و سپس نیروهای رژیم سوریه نیز وارد شدند، آمریکا رفت و دوباره بازگشت. اینها همه نشان دهنده‌ی بین المللی شدن مسئله‌ی کورد است.این مسئله به سطح بین‌المللی رسیده است. مسئله‌ی کورد در اساس مسئله‌ای بین المللی است. در نتیجه‌ی پیمان لوزان که خود پیمانی بین‌المللی است کوردستان را به چهار بخش تقسیم کردند. آن را مخفی نگاه می‌دارند. دولتهای منطقه صد سال است که به کوردها ظلم می‌کنند، به وحشیگری علیه کوردها دست می‌زنند، اما تاکنون جهان صدای کوردها را نمی‌شنید. ولی اکنون صدای کورد و صدای کوردستان به همه‌ی جهان میرسد. اگر نیروهای جهانی امروز به روژاوا می‌آیند این مورد زیان‌ زیادی در بر ندارد. مسئله‌ی کوردها هرچقدر در سطح بینالملل مطرح شود، به همان اندازه به نفع کوردهاست.

تکمیل می‌شود...