کاراییلان: رقص مبارزه و انقلاب همچنان با قدرت ادامه دارد

کاراییلان: "دشمن می‌خواست رقص انقلاب و مبارزه را بر هم بزند، اما این رقص همچنان قدرتمندانه در حرکت است. گریلا در مرکز این رقص قرار دارد. اما در صورتیکه گریلا شکست بخورد، همه شکست خواهند خورد. رژیم نتوانست گریلا را نابود کند و با شکست مواجه شد."

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان با رادیوی دنگ ولات گفتگو کرد.

در رابطه با اقدامات اخیر حاکمیت ترک مراد کاراییلان گفت: حاکمیت در ترکیه حکومتی عادی نیست. حکومتی کوتادچی، فاشیست و ملت‌پرست است که تلاش می‌کند تا همچنان در مسند قدرت باقی بماند و به این شیوه می‌خواهد بر بقای عمر خود بیفزاید. طبق این سیستم رژیمی است که دولتی پلیسی را ایجاد کرده است. بدون تردید این دولت پلیسی را از طریق ائتلاف با نیروهایی به انجام رسانده است. رژیمی است که با ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ و حزب وطن و ارگنکون، ملت پرست، فاشیست و نژاد‌پرست ایجاد شده است. هدف نهایی این رژیم این است که زانوی همه را به تعظیم ناگزیر نماید. در اصل ان گروهها برنامه‌ی به تعظیم واداشتن دارند. این طرح در ترکیه تا اندازه‌ای  به موفقیت دست یافته است. اما در کوردستان نمی‌تواننند پ.ک.ک را به تعظیم وادارند. نمی‌توانند رهبر آپو را به عقب‌نشینی وادارند. علیرغم آنکه تا کنون ۵ سال است به گریلا حمله می‌کنند، نمی‌توانند به نتایج مطلوب خود دست یابند. همچنین علیه خلق، سیاست دمکراتیک به شیوه‌ای فاشیستی عمل کرده و در زندان‌ها به شکنجه دست می‌زنند. علیرغم این اقدامات نیز نتوانسته‌اند به نتیجه‌ای دست پیدا کنند. با این فشارهای سنگین، شکنجه و قتلعام نتوانستند ما را به عقب نشستن وادارند.

ارتباط بین رژیم و سیستم انزوای حاکم بر امرالی

کاراییلان خاطرنشان ساخت که حاکمیت از طریق خشونت، فشار و جنگ تلاش می‌کند تا بر بقای خود بیفزاید. در مرکز چنین سیاستی انزوا و حصر امرالی قرار دارد. این رژیم نابودگر بر اساس سیستم انزوا و حصر امرالی ایجاد شده است. اما در اصل انزوا صرفا علیه رهبر آپو نیست، با تحمیل انزوا بر رهبر آپو، کل دمکراسی ترکیه، خلق ترکیه و خلق‌های منطقه در حصر و انزوا قرار گرفته است. انزوا در کوردستان و منطقه به جنگ تبدیل می‌شود و در ترکیه نیز به فاشیسم می‌رسد. و معنای انزوا در امرالی این است.

رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ با تکیه بر تداوم چنین سیاست نابودگرانه‌ای در امرالی بقای خود را ادامه می‌دهد. آشکار است که این بی‌اخلاقی و عدم عدالت در امرالی اکنون در تمامی زندان‌ها پیگیری و اعمال می‌شود. یعنی این جنگ ویژه و روانی خصوصا که بر هیچ اخلاق و عدالتی اتکا ندارد، در تمامی زندان‌ها پیگیری و اعمال می‌شود. یعنی این زمینه و شرط ویژه‌ای است که از هیچ اخلاق و مبنایی حقوقی و عادلانه‌ای برخوردار نیست، در تمامی زندان‌ها در ترکیه و کوردستان این رویه شایع است. در واقع امروز انزوا و حصر بر کل ترکیه تحمیل می‌شود. کاراییلان خاطرنشان ساخت که انزوا و تحمیل حصر بر رهبر خلق کورد، رهبر آپو تحمیل انزوا بر حقوق، دمکراسی در ترکیه و آینده کوردستان و آینده خلق‌های منطقه است.

ارتباط بین انزوا و مبارزه برای دمکراسی

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اگر علیه بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی‌های سیستم انزوا در امرالی مبارزه‌ای صورت نگیرد مبارزه برای دمکراسی نیز پیشرفتی حاصل نمی‌کند. مبارزه برای دمکراسی و مبارزه علیه انزوا در امتداد یکدیگر قرار دارند. به همین علت است که تنها جنبش آزادی کوردستان می‌تواند افراد و شخصیتهای طرفدار دمکراسی را در ترکیه علیه انزوای حاکم بر امرالی به حرکت واداشته و آنها را به موضعگیری وادارد و علیه انزوا به مبارزه دعوت کند. تا زمانی که انزوا از میان برداشته نشود، در ترکیه هیچگونه پیشرفتی محقق نخواهد شد، حقوق، عدالت، آزادی، دمکراسی تحقق نمی‌یابد و این موارد در بطن انزوا و حصر قرار دارند. به همین علت خلق ما و خلق‌های ترکیه باید بیش از پیش علیه انزوا و حصر مبارزه کنند.

دشمن کورد و دشمن دمکراسی

مراد کاراییلان در رابطه با دستگیری نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز اظهار داشت: رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ رژیمی کودتاچی است. با کودتا توانسته است حضور خود را در مسند قدرت حفظ نماید. بدون تردید لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان کودتا و حمله‌ای علیه اراده خلق محسوب می‌شود.

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تلاش می‌کنند تا براساس دشمنی با کورد موج جدیدی از ملت پرستی شونیستی در ترکیه ایجاد شود و با حمایت از این موج، تداوم حاکمیت خود را تضمین نمایند. خلق کورد و طرفداران دمکراسی در ترکیه باید نسبت به این حقیقت آگاه باشند: این رژیم با کوردها دشمنی دارد، با دمکراسی در حال دشمنی است. این رژیم با نژادپرستی می‌خواهد از این موقعیت بهره‌برداری کند. دشمنی خود با کورد را نیز پنهان نکرده آ.ک.پ بدین شیوه حتی مرزهای نژاد‌پرستی م.ه.پ را نیز در نوردیده است.

لیلا گوون پیشاهنگ مقاومتی تاریخی است

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود افزود که: این نمایندگان افرادی معمولی نیستند. همانگونه که اطلاع دارید لیلا گوون رهبری یک مقاومت تاریخی را برعهده داشت. همچنین ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک یعنی نمایندگی اراده خلق کورد را بر عهده دارد. بدیهی است که با نیت قبلی لیلا گوون را هدف قرار داده‌اند. زیرا لیلا گوون در خط مقدم مقاومت اعتصاب غذای تاریخی قرار داشت و دولت ناچار شد که در این رابطه قدمهایی را بر دارد، اکنون نیز می‌خواهد که انتقام بگیرد. باید این مسئله را از این زاویه مورد ارزیابی قرار دهیم.

فارس اوغلولاری در تمام طول زندگی خود امتیازی نداده است

موسی فارسی اوغلولاری نیز برآمده از میهن‌دوستی عمیق آمد است. در تمامی زندگی خود در مقابل فاشیسم هیچگاه امتیازی نداده است و از سنت مقاومت حمایت نموده است. به دلیل این موضع وی نیز با نیت قبلی مورد هدف قرار گرفته است. یعنی با حمله به فارس اوغلولاری، به مبارزه با هویت میهن‌دوستانه حمله کردند.

حملات منظم و مداوم

کاراییلان خاطرنشان ساخت که رژیم موجود رژیمی است که با نابودی خلق کورد می‌خواهد موجودیت خود را تداوم بخشد. رژیمی قاتل و نژادپرست است که: از انزوای امرالی تا دستگیری وکلا، از دستگیری شهرداران تا لینچ سیاسی زنان، از شکنجه جوانان کورد تا تخریب آرامستان‌ها، از حمله به ارزش‌های خلق کورد واقعیت وجودی خود را به نمایش می‌گذارد. این حملات منظم و مداوم هستند. بارش چاکان، جوان بیست ساله مگر چه کرده بود که کارد آجین شد؟ صرفا چون موسیقی کوردی را گوش داده بود، اما وی را به قتل رساندند.

نژادپرستی خطرناکی در ترکیه وجود دارد. نباید این حملات را به طور حملات پراکنده مشاهده کرد.، قدر ساکچی، شیرین، توسن، سدات آکباش، و نیز سلیم سرهات، امرا گزر از جمله جوانان کورد بودند که در استانبول به قتل رسیدند. به دلیل فرهنگ وموجودیت کوردی، چنین حملاتی صورت می‌گیرند. این موضوع در نتیجه نژادپرستی در ترکیه است. پیش از این اشاره کرده بودیم؛ در منطقه بستا دو میهن‌دوست عاشق میهن به نام‌های هرمز و شیمونی که آسوری-کلدانی بودند، در روستای مهر به شیوه‌ای وحشیانه به قتل رسیدند. در ترکیه نژادپرستی خطرناکی مشاهده می‌شود. فاشیسم نژادپرست در ترکیه بسیار عمیق است. علیه کوردها، کلدانیان، سریانها، ارمنیان، چرکس‌ها و رومان‌ها، نژادپرستی و ملت‌پرستی عمیقی در جریان است.

قتل بارش چاکار مسئله ساده‌ای نیست

کاراییلان خاطرنشان ساخت که قتل بارش چاکان به دلیل گوش دادن به موسیقی کوردی رویداد ساده‌ای نیست. قتل بارش به معنای قتل آینده و تقدیر خلقمان است. به همین علت باید جوانان کورد این حمله را به عنوان حمله‌ای علیه خود مورد توجه قرار داده و در مقابل آن موضع بگیرند. سکوت نکنند. همانگونه که در امریکا قیام روی داد، خلق قیام کرد، در مقابله با رویداد قتل بارش در کوردستان نیز باید به همان شیوه پاسخ داده شود.

مانند امریکا در کوردستان نیز نباید کرونا مانع از قیام شود

اگر در کوردستان در این باره پاسخی به قتل بارش چاکان داده نشود باید آن را به عنوان نقص و کاستی خود ببینیم. نارضایتی‌های انجام شده بسیار کم هستند. بله، سیاستمداران کورد در مقابله با انزوای موجود در امرالی، علیه کودتا علیه نمایندگان مجلس و در رابطه با قتل بارش چاکان بیانیه منتشر کردند، آن را محکوم کردند. این اقدام لازم است، اما  به تنهایی کافی نیست. یعنی باید اراده خلق در میادین و خیابانها به حرکت درآید. دقت کنید، در امریکا هزاران نفر به مسئله شیوع ویروس کرونا توجهی نکردند و در خیابانها به حرکت درآمدند. زیرا در مقابل حرکات نژاد‌پرستانه نمی‌توانستند سکوت کنند. اگر انسان‌ها شان و جایگاهی نداشته باشند، یعنی در مقابل چنین حملاتی قیام نکنند، آیا زندگی انسان معنایی دارد؟ رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ برای سرکوب خلق از ویروس کرونا بهره‌برداری می‌کند. از هم اکنون به بعد نباید به این مسئله توجهی کرد، زیرا کارد به استخوان رسیده است.

مبارزه باید به خیابانها کشیده شود

کاراییلان خاطرنشان ساخت که این اقدامات نباید پذیرفته شود، باید قیام آغاز شود، مبارزه تقویت شود، نام وی بارش به معنای صلح است، اما چون به موزیک کوردی گوش داده است به قتل رسیده است. در اینجا از جوانان کورد می‌خواهم، آنچه که بر بارش رفته است را باید به خوبی درک کرد و در مقابل آن هیچ کس سکوت نکند. اگر نمی‌توانند به خیابانها بیایند، اگر می‌گویند مبارزه در اینجا زحمت است، پس به کوه‌ها بیایید، به صفوف گریلا بپیوندید. جوانان کوردستان نباید سکوت کنند. از این طریق می‌توانند علیه حملات نژاد‌پرستانه و نابودگرانه موضعگیری کنند. باید برای حفاظت و صیانت از شان و حرمت انسانی و آینده قیام کنند و این لازم است.

از تمامی جوانان کورد می‌خواهم، از تمامی جوانان خلق‌های ترکیه می‌خواهم که به این شیوه با موضوع برخورد کنند. کسی که در ترکیه می‌گوید من انسانم، کسی که طرفدار دمکراسی است، باید در مقابل این اقدامات سکوت نکند.

در مقابل چشم جهانیان دست به پاکسازی اتنیکی زده‌اند

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در رابطه با ربایش یک زن کورد در عفرین و اقدامات وحشیانه‌ای که دولت ترک در این رابطه انجام داده است اظهار داشت: اقداماتی که دولت ترک در عفرین انجام می‌دهد، روسیاهی برای بشریت است. در قرن ۲۱ در مقابل انظار جهانیان در عفرین، سریکانی دست به پاکسازی اتنیکی می‌زند. دست به ربایش می‌زنند، زنان را می‌ربایند. خانه و اموال خلق را مصادره می‌کنند. تمامی این اقدامات نقض حقوق بشر است. رژیم اردوغان با اتکا به چه کسی به این اقدامات دست می‌زند؟ در اینجا نیروهایی هستند که مسئول این وضعیت هستند. مثلا آمریکا و روسیه برای منافع خود، برای آنکه ترکیه را به سوی خود بکشانند، تلاش می‌کنند. اردوغان نیز از این موضع بهره‌برداری می‌کند و در عفرین دست به اقدامات وحشیانه می‌زند. مسئول تمامی این اقدامات روسیه و آمریکا هستند. سازمان ملل متحد است، که در مقابل چنین اقداماتی ساکت است. سازمان ملل متحد در رابطه با عفرین بیانیه‌ای را منتشر کرد، اما در کل به وحشیگری موجود در آنجا دامن می‌زند.

هیچ کس به نیروهای خارجی نباید تکیه کند

کاراییلان خاطرنشان ساخت که با پاکسازی اتنیکی در عفرین در تمامی کوردستان دست به پاکسازی اتنیکی زده‌اند. در مقابل این وحشیگری سکوت می‌کنند. ما باید به نیروی خود اتکا داشته باشیم و بر آن اساس مبارزه کنیم. بدون گمان ما مبارزات سیاسی و دیپلماتیک را به کنار نمی‌گذاریم اما باید خلق نیز به مبارزه و مقاومت خود ادامه داده و علیه سیاست مزورانه نیروهای بین‌المللی موضعگیری نماید. هیچ کس لازم نیست به این نیروها اتکا داشته باشد. بعد از اشغال سریکانی، امریکا و دولت ترک به توافق رسیده که همه بتوانند به خانه و کاشانه خود بازگردند. آیا این توافق محقق شد؟ خلق سریکانی آیا توانست به خانه‌های خود بازگردد؟ به منظور دستیابی به منافع پلید خود می‌خواهند که خلق را با سیاستهای مزورانه خود فریب دهند. علیه این اقدامات باید مبارزه ملی دمکراتیک ما ادامه داشته باشد.

دولت ترک و نه تبهکاران این اقدامات را انجام می‌دهند

کاراییلان گفت: در رابطه با اقداماتی که در عفرین و سریکانی انجام می‌دهند می‌گویند: تبهکاران این کارها را انجام می‌دهند. خیر، تبهکار نیستند، تمامی این اقدامات را دولت ترک انجام می‌دهد. میت روزانه از این تبهکاران گزارش می‌گیرد و اقدامات لازم را در این باره انجام می‌دهد. اما مسئول مستقیم این اقدامات وحشیانه دولت فاشیست و قاتل ترک است. تبهکاران نیستند، مگر تبهکاران چه ارزشی دارند؟ تمامی این اقدامات از سوی دولت ترک، از سوی خود اردوغان انجام می‌شود. باید این رویدادها از این زوایه تحلیل شوند.

فراموشی اقدامات انجام شده در عفرین خیانت است

همانگونه که داعش در شنگال زنان ایزدی را ربود و به بردگی و کنیزکی کشاند، اکنون نیز در عفرین دولت ترک به همان شیوه زنان کورد را به بردگی می‌کشاند. هر انسان کوردی که اقدامات دولت‌ ترک در عفرین را حتی برای یک دقیقه از یاد ببرد، خیانت کرده است. خلق کورد نباید این ظلم در عفرین را فراموش کند. در مقابله با این اقدامات مبارزه کند و این مبارزه لازم است. لازم است که در این باره نیروهای رهایی‌بخش عفرین به شیوه‌ای گسترده به مبارزه دست زده و بزنند، اقدامات آنها تا کنون نیز بسیار قدرتمندانه بوده است. به تمامی این نیروهای درود می‌فرستم و برای فرماندهان و رزمندگان آن نیز آرزوی موفقیت دارم.

لازم است جوانان کوردستان،  جوانان عفرین، هر کس که برای خود جایگاهی انسانی و شکوهمند قایل است، نباید این وحشیگری‌ها را فراموش کند. آنچه که جوانان عفرینی باید انجام دهند نه مهاجرت به اروپا، جنوب و ترکیه است، آنچه که لازم است پیوستن به صفوف نیروهای رهایی‌بخش عفرین است. این جوانان باید از شان و حرمت خود، از میهن و خاک خود صیانت به عمل آورند.

گریلا نابود شود همه نابود خواهند شد

در رابطه با اقدامات گریلا علیه دولت اشغالگر ترک، مراد کاراییلان اظهار داشت که: در مقابله با دولت فاشیست، اشغالگر و نابود‌گر ترک مبارزه‌ای در جریان است، نبردی در جریان است. علیرغم کاستیهایی نیز تا کنون این نبرد ادامه یافته است. یعنی رقص مبارزه و انقلاب همچنان ادامه دارد، دشمن تلاش کرد تا این رقص را پراکنده و متفرق نماید اما رقص مبارزه ما همچنان با قدرت ادامه دارد. گریلا در راس این رقص قرار دارد. اگر گریلا با شکست مواجه شود، همه نابود می‌شوند. اگر ما می گوییم که دشمن به پیروزی نرسیده است، بدون شک در این میان باید به نقش مبارزه در کوه و شهرها توجه شود.

باید در مقابله با جاسوسی  واکنش نشان داده شود

کاراییلان در رابطه با سیاستهای جاسوسی دولت ترک نیز گفت: اکنون دشمن در حال انجام چه اقداماتی است؟ دشمن تلاش می‌کند تا جوانان کورد را بی‌اراده کند، منحرف کند، آنها را به سوی اقدامات غیر اخلاقی سوق دهد و از میان بردارد و به جاسوس مبدل کند. پیش از این می‌خواست آنها را به جاش تبدیل کند. اکنون نیز به این مسئله توجهی نداشته و تلاش دارد تا آنها را به  جاسوسی وادارد. جاش یا غیر جاش، باید همه در مقابل جاسوسی موضع‌گیری کنند. این موضوع را به ویژه در رابطه با شمال کوردستان مهم می‌بینیم. در جنوب کوردستان نیز دشمن به کار جاسوسی دست می‌زند و جاسوسی افزایش یافته است. علیه اقدامات پلید دشمن باید مبارزه‌ای قدرتمند به پیش برده شود.

کسب اطلاعات میدانی

کاراییلان گفت: باید بدانیم که اگر  انتقال اطلاعات در جریان نباشد سازمان اطلاعات هوایی و تکنولوژی دشمن به هیچ نتیجه‌ای دست نمی‌یابد. بدون انتقال اطلاعات محلی تنها از طریق اطلاعات پهپادهای تجسسی نمی‌تواند به هیچ اقدامی دست بزند. اطلاعات بنیادی از سوی جاسوس‌های محلی کسب می‌شود. به همین دلیل است که باید افراد ما علیه افرادی که جاسوسی می‌کند به شدت مبارزه کنند. اگر فرزندان فدایی این خلق ضربه بخورند، یا نابود شوند، آنزمان است که از این خلق اثری برجای نمی‌ماند. آینده‌ای برای این خلق نمی‌توان تصور کرد. به همین دلیل باید همه پیش از هر چیز در این رابطه فکر کرده و بدانند که چگونه فداییان این خلق، فداییان آزادی این جامعه انسانی را حفظ کنند.

کاراییلان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: ما به خلقمان اعتماد داریم، به خلقمان متکی هستیم. میهن‌دوستی در کوردستان جوهره مبارزه ما است. ما به خلقمان متکی هستیم که اینگونه به فدایی خلقمان تبدیل شده‌ایم. در اینجا مایلم به این نکته اشاره کنم: خلقمان و میهن‌دوستانمان باید علیه کسانی که در مبارزه ثابت قدم و استوار نیستند، به جاسوسی برای دشمن دست می‌زنند، دوری کنند. اگر به این شیوه به موضوع نزدیک شویم می‌توانیم در این مرحله تاریخی دستاوردها و نتایج بهتری را کسب کنیم، برنامه‌های دشمن را خنثی کنیم و پیروزی می‌تواند یقینا به دست بیاید.