کاراییلان: شهدا معیار ما هستند

مراد کاراییلان در گفتوگو با گریلا تی‌وی با یادآوری جایگاه شهدا در مبارازه آزادیبخش کوردستان و تاریخ ۴٣ ساله‌ی مقاومت گفت: "شهیدان معیار ما هستند، راه را به ما نشان داده‌اند، دستور می‌دهند و مسیر دستیابی به پیروزی هستند."

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) خاطرنشان کرد که از ماه آوریل تا امروز در تمام عرصه‌های باکور کوردستان نبردهای گریلایی در مقابل رژیم اشغالگر ترک جریان دارند. گریلا به سطحی از توانایی دست یافته اما باید آنرا تعمیق بخشیده و ادامه داد. کاراییلان اظهار کرد: "در واقع خط رهبری و شهدا روشنی‌بخش مسیر‌مان هستند، اراده‌بخش و قدرت‌بخش هستند، ایجاد کننده جسارت و فداکاری هستند و آن را به نیروی مبارزه و مقاومت پیوند می‌زنند. به اراده‌ای پولادین پیوند می‌زنند. اکنون ۴۳ سال است که این حقیقت برای ما روشن شده است. به همین دلیل است که پ.ک.ک حزب شهداست."

مراد کاراییلان به مناسبت ماه مه، ماه شهدا، با گرامیداشت یاد و خاطره هاکی کارر از تمامی شهیدان ماه مه تجلیل کرد و افزود، ما با شهیدان پیمان بسته‌ایم که این مبارزه را ارتقا بخشیم. کاراییلان گفت:" ما باید وفاداری به شهیدان را به دستورالعمل تحقق زندگی آزاد مبدل کنیم و مقاومت را گسترش دهیم و مبارزه دستیابی به زندگی آزاد و کوردستان آزاد را ادامه دهیم. در چنین روز مقدسی که رهبر آپو رنج بسیاری را در راه آن متحمل شد‌ه‌اند ما به نمایندگی از تمامی رفقا به ایشان درود می‌فرستیم و وفاداری خود را اعلام می‌داریم."

شهیدان معیار هستند

کاراییلان در ادامه افزود:"شهیدان در موجودیت و مقاومت هر خلق جایگاه مهمی دارند. یک سرزمین با خون مبارزانی که برای آن جانباخته‌اند به میهن مبدل می‌شود و به جایگاه ویژه خود دست می‌یابد. به همین سبب در تاریخ هر خلق جایگاه افرادی که در جنگ حضور یافته و برای آزادی جان خود را فدا کرده‌‌اند ویژه است. در مبارزه ما در کوردستان نیز این جایگاه بسیار متفاوت و ویژه است. شهیدان معیار مقاومت ما هستند. اشغالگران سیاست نابودی جامعه ما را به پیش می‌برند، جامعه ما با قتلعام روبروست. از اینرو ما با دشمنی وحشی، خبیث و ظالم روبرو هستیم. به تمامی داشته‌های ما حمله‌ور می‌شوند؛ موجودیت میهنمان، جامعه ا‌مان، فرهنگمان، تاریخمان و هویتمان را هدف حمله قرار داده و درصدد ریشه‌کن کردن آن هستند. رهبر آپو در این جامعه با کمترین امکانات مبارزه را آغاز کرد. از اینرو در میهن ما مقاومت انقلابی تنها با رنج و خون می‌توانست به ثمر بنشیند."

تمامی دستاوردها با خون شهیدان ایجاد شدند

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در ادامه سخنان خود افزود: تمامی ارزش‌ها و امکانات با خون شهدا ایجاد شدند، مقاومت و مبارزه ما در کوردستان اینگونه گسترش یافت. خصوصا ایدئولوژی و فلسفه‌ای که رهبر آپو  تاسیس کرد، همچنین خط مشی پایبندی وی به رفاقت و دوستی در مبارزه ما شهادت را به جایگاه بلند و شامخ ارتقا داد. کاراییلان شهادت هاکی کارر را خاطرنشان ساخته و اظهار داشت با شهادت هاکی کارر رهبر اپو گفت: دیگر خون ریخته شده بر زمین نمی‌ماند. به منظور گرامیداشت یاد و خاطره هاکی کارر اساسنامه پ.ک.ک نوشته شد و بدین شیوه وارد مرحله تاسیس حزب و سپس تصمیم به مبارزه برای آزادی گرفته شد.

خلیل چاوگون بعد از هاکی کارر

کاراییلان شهادت خلیل چاوگون را نیز خاطرنشان ساخته و اظهار داشت: خلیل چاوگون از سوی ضدگریلاهای وابسته به فئودال‌ها، خان‌ها و ترک‌ها به شهادت رسید. به همین دلیل نیز جنگ انتقامی گسترش یافته و بدین شیوه مقاومت حیلوان آغاز شد و به پیروزی نیز دست یافت. کاراییلان در این مصاحبه همچنین اظهار داشت که در سال ۱۹۷۹ در پیرسوس نیز مسلم باران به شهادت رسید، شهادت وی نیز به گسترش مقاومت و مبارزه در سیورک انجامیده و در مقاومت حیلوان و سیورک با رهبری صالح کندال و جمعه تک، نزدیک به ۲۰ نفر از رفقایمان به شهادت رسیدند.

مقاومت زندان و شهادت

کاراییلان با اشاره به مقاومت و شهادتهایی که در زندان آمد روی دادند نیز اظهار داشت: کودتای ۱۲ سپتامبر در تلاش بود که پ.ک.ک را در زندان نابود کند، زیرا بیشتر کادرهای پ.ک.ک در زندان بودند و تلاش می‌شد تا با افزایش فشار علیه کادرهای پ.ک.ک سیاستهای خود را در این راستا شدت بخشیده و از این طریق پ.ک.ک را نابود کنند. کاراییلان خاطرنشان کرد که علیه این سیاستها بود که مظلوم دوغان با مقاومت خود پیام تداوم مبارزه را داد، فرهاد کورتای، محمود زنگین، اشرف انیک و نجمی اونر این پیام را گرفته و جان خود را به شعله‌های آتش سپردند. بعد از ان نیز در ۱۴ ژوئیه مقاومت تاریخی و بزرگ زندان علیه فاشیسم روی داد که مایه سربلندی بوده است. کاراییلان در این رابطه افزود: سیاستهای طراحی شده برای به تسلیم واداشتن در هم شکسته شد. این مقاومت برای تمامی جنبش پیامی بزرگ بود و روح جدیدی به درون آن دمید.

۱۵ اگوست و ارتش شهدا

کاراییلان در ادامه افزود: در این مرحله و در پرتو پیامهای شهدا با رهبری شهید عگید مرحله ۱۵ اگوست آغاز و این مرحله در مسیر جدیدی قرار داد. این مرحله به تاسیس ارتش شهدا منجر شد. با قاطعیت در تاریخ مقاومت ما هر شهادت از ۱۵ اگوست به بعد به مرحله ای جدید و قدرتمند از مقاومت منجر شده است. وی در ادامه افزود: با فلسفه و تفکرات رهبر آپو، با پراتیک و پایبندی وی به رفاقت، این مرحله از گسترش مبارزه آفریده شد. به همین دلیل رهبر آپو گفت: حزبمان حزب شهدا بوده و اعضای حقیقی این حزب شهدا هستند. در واقع از زمانیکه می‌نگریم می‌بینیم شهدا هستند که ما را به پیش می‌رانند، ما را بر پاهایمان استوار ساخته و ما را به یکدیگر نزدیک می‌سازند، شهدا هستند که اتحاد ما را تحقق بخشیده و راه ما را روشنی می‌بخشند.

با شهادت بریوان، سراسر جزیر به بریوان مبدل شد

کاراییلان شهادت بریوان در جزیر را خاطرنشان ساخته و اظهار داشت که بریوان یک گریلا بود، و در جزیر معیارهای انقلابیگری را معرفی نموده بود. دشمن به منظور از میان برداشتن مبارزه انقلابیگری با توطئه‌ای بریوان را به شهادت می‌رساند، اما در نهایت تمامی جزیر به بریوان بدل شد. اکنون مشاهده می‌شود که نام اسامی دخنران جزیر بریوان است، در میان صفوف ما و شهدای ما حضور دارند. جزیر به قلعه مقاومت بدل شد. این شهادت جنبش ما را تضعیف نکرد. امید دشمن محقق نشد و بلکه بر عکس شد.

سرهلدان با شهدا آغاز شد

کاراییلان در ادامه افزود: در کوردستان نخستین سرهلدان با حمایت و صیانت از نام و یاد شهدا آغاز شد، خلق جنازه شهدا را با مراسم، با سردادن شعار و با جوش و خروش اغاز کردند. اینگونه سرهلدان‌ها آغاز شدند. در نصیبین مراسم تدفین شهید صالح، رفیق زانا، رفیق زنار و در مجموع ۱۱ نفر از رفقای ما به سرهلدان منجر شد. در جزیر اینگونه بوده است و در تمامی کوردستان این موج پراکنده شده است. در واقع این شهدا هستند که سازماندهی خلقمان را برعهده دارند. آن را مدیریت می‌کنند و به سرهلدان تبدیل می‌کنند. مسیر مبارزه آزادی را مشخص می‌کنند. شهدا در مبارزه ما چنین نقشی را ایفا می‌کنند.

خط رهبری و شهدا

کاراییلان در ادامه سخنان خود افزود: خط رهبری و شهدا متمم یکدیگر بوده و بنیاد شهادت را به اساس قرار داده است که خط رهبری را با آن توسعه می‌دهد. این دو از چنین ارتباطی با یکدیگر برخوردارند. پدیده رهبری در کوردستان با مقاومت شهدا آغاز شد. به همین دلیل است که رهبری اینگونه از شهدا یاد می‌کند. خود رهبری در این باره اینگونه سخن می‌گوید. در واقع خط رهبری و شهدا روشنی‌بخش مسیر‌مان هستند، اراده‌بخش و قدرت‌بخش هستند، ایجاد کننده جسارت و فداکاری هستند و آن را به نیروی مبارزه و مقاومت پیوند می‌زنند. به اراده‌ای پولادین پیوند می‌زنند. اکنون ۴۳ سال است که این حقیقت برای ما روشن شده است. به همین دلیل است که پ.ک.ک حزب شهداست.

پ.ک.ک بزرگتر می شود

کاراییلان گفت: پ.ک.ک تضعیف نمی‌شود و خاتمه نمی‌پذیرد. برعکس پ.ک.ک روز به روز بزرگتر می‌شود. زیرا پ.ک.ک حزب شهداست. با نیروی شهدا مبارزه و مقاومت خود را توسعه بخشیده و اعتلا می‌بخشد. این نیرو پ.ک.ک را به نیرویی شکست ناپذیر تبدیل می‌کند. حرکت در این خط حرکت بر اساس خط مشی شهدا و گام نهادن در مسیر سربلندی و عزت است.

گسست از مسیر شهدا خیانت است

کاراییلان در ادامه سخنان خود افزود: در واقع می‌توان گفت: راه شهدا، راه رهبری و سربلندی است. نباید گسستی با این مسیر ایجاد شود. گسست به معنا قطع ارتباط با سربلندی است. و گسست کامل نیز از آن خیانت است. چنین معیاری از سوی شهدا در اختیار ما گذاشته شده ست. شهدا معیارهای سربلندی و مقاومت را تصریح بخشیده‌اند.

کاراییلان در ادامه افزود: بنا به این حقیقت، ما رهرو مسیر شهدا بوده و رهبری در این ماه و این روز مقدس می‌خواهد که خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و به همین دلیل لازم است که با تفکر و اندیشه در رابطه با ماه مه بپرسیم که تا چه اندازه ما در مسیر خط شهدا هستیم.

فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یاد و خاطره تمامی شهدایمان را و به ویژه شهدای ماه مه گرامی می داریم. ما براین باوریم که هر روز و هر ماه از این ۴۳ سال شهدایی را داشته‌ایم. یاد و خاطره تمامی این شهدا را با گرامی می‌داریم. از عادل گرفته تا روژین، تا رشید، دلال آمد، زکی شنگالی و آتاکان ماهر، تمامی شهدای خود را و به ویژه شهدای ماه مه ا احترام یاد می‌کنیم و بار دیگر با شهدایمان پیمان می‌بندیم که به توصیه‌ها و آموزه‌های آنان، به خاطرات آنان پایبند باشیم.

شهادت سال‌های اخیر

کاراییلان با خاطرنشان ساختن شهدای سال ۲۰۱۹، از جمله شهیدانی مانند شهید هلمت، سینان، ناودار، سرهات، جمیل، دمهات اظهار داشت: شهادت‌های سال ۲۰۱۹ جایگاه مهمی داشته و باید در مورد آنان سخن گفته شود، زیرا تمامی این شهدا با توطئه به شهادت رسیده‌اند. این اعضا در نتیجه اطلاعاتی که از سوی خائنان در کوردستان به دشمن رسیده است به شهادت رسیده‌اند. کاراییلان شهادت تیکوشر، تکوشین، زردشت شنگالی و گریلاهای دیگر در شنگال را به یاد آورده و اظهار داشت: شهادت این رفقا و برخی دیگر نیز در منطقه حفاظتی مدیا از این دست بوده‌اند.

کاراییلان خاطرنشان ساخت که در این شهادت‌ها می‌توان خط مزدوری و خیانت را مشاهده کرد. ما یاد و خاطره تمامی شهدای ۲۰۱۹ و خصوصا شهید رفیق؛ علی پلنگ و شهید چیچک بوتان را گرامی می‌داریم. کاراییلان با اشاره به شهادت سینان سور (علی آکتاش) و روبار (حسین پویراز) نیز گفت: این رفقا در سال ۲۰۱۷ به شهادت رسیدند و در مبارزه ما واجد نقشی بسیار مهم بودند. تمامی زندگی خود را وقف و انقلاب مبارزه کردند.

۱۸ شهید از کمیته قرارگاه مرکزی

کاراییلان در ادامه افزود: طی ۵ سال اخیر فقط از کمیته قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق ۱۸ نفر به شهادت رسیده‌اند. جنش ما اینگونه است و ما از شهدایمان نیرو گرفته و از شهادت هراسی نداریم. بلکه این دشمن است که از شهدا در هراس است.

کاراییلان حملات دولت اشغالگر ترک به آرامستان‌های گریلاهای شهید را نیز خاطرنشان ساخته و از علت انجام آن سوال نمود. وی در پاسخ اظهار داشت که دشمن نیروی شهدا را دریافته و از نیروی آنان در هراس است. دلیل اولیه تخریب آرامستان و مزار شهدا همین است. دومین دلیل نیز اینست که بدون تردید دشمن درصدد نابودی کامل خلقمان است. تلاش می‌کند خلقمان را نابود کند. زیرا نمی‌خواهد خلقمان تاریخ نداشته‌ باشد. نمی‌خواهد که خلقمان در حافظه خود چیزی را داشته باشد و حفظ نماید. شهدای لیجه، پالو در زمان شیخ سعید کجا هستند؟ شهدای درسیم، دره زیلان در کجا هستند؟ چند نفر از جوانان ما نام این شهدا را می‌دانند؟ مزار این شهدا در کجا قرار دارد؟ مزاری وجود ندارد. دشمن تمامی این مزارها را نابود کرده است. هیچگوه اطلاعی از محل دفن شیخ سعید و سید رضا در دست نیست.

درک درست دستورات شهدا

کاراییلان در ادمه افزود: هر شهید برای ما یک دستور است. دستور چیست؟ دستور برای خروج از کاستی‌ها. سربلندی و عزتمان را به آسانی به دشمن ارزانی نکنیم، خود را حفظ کنیم. رهبری نیز اینگونه می‌گوید؛ «اگر با قهرمانی بجنگی و مقاومت کنی، به گونه‌ای که حماسه آفرین باشی و شهید شوی موضوعی مقدس است، اما این امر مستقلا، در صورت گسست هیچگاه مایه سرفرازی نخواهد بود». تاریخ ما سراسر داستان‌های قهرمانی هستند. وظیفه ماست که تمامی این داستان‌های قهرمانی را برای خود به نمونه‌ای مبدل کنیم، دستورات شهدا را به درستی درک کنیم و خط شهدا را به مسیری برای دست‌یابی به بزرگی و مجد تبدیل کنیم.

شهدا نیرو هستند، جاودان هستند، وقتی که اینگونه سخن می‌گوییم، منظور ان نیست که همه شهید شوند، اما چرا شهدا جاودان هستند؟ زیرا می‌خواهند ما را به نیروی سربلندی و مجد تبدیل کنند. به همین دلیل است که شهدا جاودان هستند. به این دلیل است که آنچه را که باید انجام داد، اینست که شهدا را به خوبی درک کنیم. آنچه که مهم است اینست که شهادت و رهبری را به خوبی درک کنیم. هر گونه درکی غیر از این برداشتی اشتباه است. به همین دلیل است که رهبری بر مسئله حفاظت تاکید کرده است. رفقا به شهادت می‌رسند. در زمان لازم هیچ کس نباید بگوید که من به خوبی درک نکردم، درک درست رهبری و شهادت‌ها اینست که در مقابل دشمن به نیروی سربلندی و سرفرازی دست یافت. این برداشت درست است. باید این مسئله اینگونه درک شود.

کاراییلان در ادامه افزود: چگونه می‌توان به نیروی سرافرازی و سربلندی دست یافت؟ برای دستیابی به این قدرت باید نحوه نبرد دشمن را به خوبی شناخته و آن را خنثی کرد. مرکز جنگی دشمن بر اطلاعات متکی است. بعد از ان است که به تکنولوژی اتکا می‌کند. باید آن را خنثی کرد. باید بر این اساس عمل نمود.

باید به پراتیک نصفه نیمه خاتمه داد

کاراییلان در ادامه افزود: در این چارچوب است که ما سه سال است براین مسئله متمرکز شده‌ایم و تلاشهایمان را در این رابطه توسعه داده‌ایم. امروز ما وارد  مقطعی مهم شده‌ایم. تا کنون پرسپکتیوهای ما، پروژه‌های  ما مبنی بر بازتاسیس سازمان جنگی، نصفه نیمه تحقق یافته‌اند. امسال می خواهیم که دیگر رویکرد جدیدمان را به تمامی وارد عمل کنیم. پراکتیزه شدن ان به صورت ناتمام را باید کنار گذاشت در سال ۲۰۲۰ باید بر اساس خط شهدا و رهبری، عصر گریلای جدید، خط مشی جدید گریلا تحقق یافته و عملی شود. با مبارزات شهدا و رهبری وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. مرحله جدید، مرحله تحقق گریلای مدرنیته دمکراتیک است. زمان گریلای کلاسیک به سر امده است. زمان آن تمام شده است که یک گریلا به هر منطقه‌ای وارد شود و در آنجا با همه دیدار کند. گریلاهایی که باید مانند شبح در همه جا حضور داشته باشند و در هیچ جا نیز نباشند.اما باید این گریلاها دشمن را در همه جا رصد کنند. کنترل نمی‌شوند اما باید کنترل کنند. گریلا در عصر جدید باید اینگونه باشد. گریلای عصر و مدرن گریلایی است که هیچگونه اطلاعاتی را به دشمن ندهد و برعکس از دشمن کسب اطلاعات کند و دشمن را نابود کند.

دیگر گریلا باید گام در راه سربلندی و عزت بیشتر بگذارد زیرا ما در مرحله جدیدی قرار داریم. برداشتن گام‌های جدید لازم هستند. به معنای جدی بودن و دیسیپلین، گذاشتن کمین برای دشمن هستند. فرایند گریلایی که طرح‌های دشمن را خنثی می‌کند و بر آن ضربه وارد می‌کند. رمانتیسم این گریلا بدینگونه است. باید کنفدارلیسم دمکراتیک را تاسیس کند. آزادی خلق‌ها را تحقق بخشد. اکنون نیازمند چنین گریلایی هستیم.

پیشرفت داشته‌ایم، اما باید این پیشرفتها توسعه پیدا کنند

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در پایان سخنان خود اظهار داشت که در این چارچوب پیشرفتهایی داشته‌ایم. از اوریل به بعد وضعیت تمامی ایالتها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم. در مجموع در تمامی ایالتها فعالیت و عملیت وجود داشته است. عملیاتهای خوبی انجام شده‌اند. از درسیم گرفته تا بوتان، تا آمد؛ خرزان. مشاهده می‌شد که در سطح خوبی هستند. اما باید این رویه ادامه یافته و گسترش پیدا کند. امسال باید سال مقاومت و مبارزه باشد. به مرحله گریلای مدرنیته دمکراتیک پیوند یابد. این معیار ما در این رابطه است.

کاراییلان در ادامه افزود: این معیار، معیار شهدا و رهبری ما بوده و ان‌ها این معیار را به ما داده‌اند. باید در این مسیر تمرکز نمود. تفکر و تمرکز بر خط شهدا و رهبری مایه سرافرازی ما بوده و به نتیجه دست می‌یابد. از این طریق می‌توانیم واقعیت شهدا را بازگو کنیم،  شایسته گرامیداشت یاد و مبارزه آنان باشیم و از این طریق انتقام تاریخی آن را بگیریم. به این شیوه ما آرزوهای خلقمان، آرزوهای مادران این میهن، آرزوی فرزندان این خلق را تحقق بخشیم و ما نسبت به تحقق آن امیدوار هستیم. تحقق این آرزوها وظیفه ماست. براین اساس باید تمامی رفقا از این معیارها حمایت و صیانت به عمل آورند، بر اساس خط شهدای قهرمان باید به رزمندگان عزت و سربلندی تبدیل شوند. شهدایمان از ما می‌خواهند که اینگونه موضعگیری کنیم. براین اساس است که شهدایمان، گذشته و آینده ما هستند، تمامی موجودیت ما هستند. شهدایمان دستورات ما هستند. به همین دلیل است که فریاد می‌زنیم شهدا جاودان هستند.