کاراییلان: ما نیز می‌توانیم برای موقعیت ملی خود جایی بیابیم [بخش دوم و پایانی]

کاراییلان: ما کوردها از فرصتهای بیشماری برخورداریم، فرصتهایی دیپلماتیک، سیاسی و نظامی را در اختیار داریم. ما نیز می‌توانیم برای موقعیت ملی خود جایی بیابیم. اگر ما تاریخ موجود خود را تکرار کنیم، آنزمان است که نسلهای بعدی ما بر گور ما تف می‌کنند.

مراد کاراییلان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان با شرکت در برنامه سترک تیوی، به پرسشهای آرژین فرات پاسخ داد. کاراییلان در بخش دوم این مصاحبه در رابطه با اهمیت اتحاد ملی سخن گفت.

خلق کورد زمانی برای از دست دادن ندارد

کاراییلان در این بخش از مصاحبه خود اظهار داشت که: به رغم اینکه تا کنون وضعیت با ثباتی مشهود نیست، اما همه به شیوه‌ای مثبت به مسئله اتحاد ملی نزدیک می‌شوند. آن را مورد بحث و بررسی قرار می دهند. روح اتحاد ملی که حول مقاومت روژآوا جان گرفت، مبنای قدرتمندی را خلق کرده است. کاراییلان خاطرنشان ساخت که خلق کورد دیگر زمانی برای از دست دادن ندارد و در این رابطه اعلام نمود که اتحاد ملی هر زمان که سریعتر به محقق شود، به همان اندازه سودمند خواهد بود.

اگر کوردستان اشغال شده باشد، علت آن عدم اتحاد ملی است

کاراییلان فقدان اتحاد ملی در میان کوردها را به عنوان علت استعمارگری و اشغال کوردستان ذکر کرده و اظهار داشت: خلق کورد به رغم آنکه از قدیمترین خلق‌های خاورمیانه به شمار می‌رود، علیرغم آنکه از تاریخی ریشه‌دار و غنی برخوردار است، به رغم آنکه روند اجتماعی شدن و فرهنگ خاص به خود را دارا است، به رغم آنکه مرکز انقلاب نئولیتیک است، همچنان اشغال شده است، به تاراج رفته است. تُرک‌ها نزدیک به هزار سال پیش وارد این منطقه شده‌اند، و به رغم این مسئله در منطقه به حاکمیت دست یافته‌اند.

کاراییلان خاطرنشان ساخت که کوردها به رغم غنای فرهنگی و اجتماعی خود همچنان فرودست مانده‌اند. در وضعیت فرودستی به سر می‌برند. زیرا نتوانسته‌اند اتحاد ملی خود را محقق بخشند. ما در سده ٢١ قرار داریم. در عرصه‌های سیاسی، علمی، ایدئولوژیک و اجتماعی از ذهنیت قدرتمندی برخورداریم. پیش از این کوردها، فاقد دانشگاه، معرفت و تحصیلات بودند. اما اکنون همه اطلاع دارند که دارای مترقی‌ترین اندیشه هستیم. قدمهایی که انقلاب ما برداشته است، پیشرفتهایی که روی داده‌اند، سطح تحلیل اجتماعی و تاریخی، هنر استفاده از موقعیت برای دست‌یابی به راه حل در مناطق کمی از جهان به اندازه کوردستان وجود داشته است. ما براستی امروزه واجد ذهنیتی معنوی و مترقی هستیم.

اگر ما تاریخ خود را دوباره تکرار کنیم، نسلهای بعدی بر گور ما تف خواهند کرد

کاراییلان اعلام نمود که در سطح کنونی نمی‌توان و نباید تاریخ گذشته را تکرار کرد. اگر ما تاریخ خود را دوباره تکرار کنیم، نسلهای بعدی بر گور ما تف خواهند کرد. اگر کسانی که امروز خود را پیشاهنگ سیاست کوردی قلمداد می‌کنند، باید این واقعیت را به خوبی درک کنند و آن را از یاد نبرند. مسئله اتحاد ملی، مسئله یک حزب یا مسئله منافع یک حزب نیست. مسئله اتحاد ملی، مسئله بزرگ یک ملت است. کاراییلان گفت: ما امیدواریم که همه مانند ما تلاش کنند. احتمال دارد که از چنین ذهنیتی نیز برخوردار باشند، می‌توانند در این رابطه با ما ارتباط برقرار گرفته و با ما نیز ملاقات کنند. اما ما می‌خواهیم سیاستمداران کورد در مقابل تاریخ سر ما را بلند کنند. باید سر ما و جبهه ما بلند برافراشته شود. اتحاد ملی کورد مسئله اساسی ما است.

به رغم حملات سنگین، فرصتهای بزرگی ایجاد شده‌اند

کاراییلان خاطرنشان ساخت که حملات نابودگرانه علیه خلق کورد، حملاتی بسیار سنگین در نوع خود می‌باشند. کاراییلان در این خصوص گفت: به رغم این موارد، فرصتهای فراوانی برای ما خلق شده‌اند. کوردها تاثیر بزرگی را بر افکار عمومی جهانی داشته‌اند. به نیروی جدیدی نبدیل شده‌اند و بسیار مهم هستند. هیچ کس نمی‌تواند در مقابل این نیروها و افکار عمومی جهانی، ممانعت ایجاد کند.

اگر ما کوردها بر اساس استراتژی مشترکی حول یکدیگر جمع شده و به اتحاد دست بزنیم، دشمنان ما هر چند دست به تلاش بزنند، به نتیجه دست نخواهند یافت. دخالتهای ترکیه نیز به هیچ نتیجه‌ای دست نمی‌یابند. دشمنان وحشی علیه ما، بر اساس ذهنیت اتحاد و ترقی متحد می‌شوند، اما وضعیت در شرایط بسیار شکننده و ضعیفی قرار دارد.

می‌توانیم برای ملتمان موقعیتی ایجاد کنیم

 کاراییلان به موقعیتهای قدرتمند خلق کورد اشاره کرده و گفت: نیروی افکار عمومی همراه با ماست. ما از فرصتها و امکانات دیپلماتیک، سیاسی و نظامی فراوانی برخورداریم. ما می‌توانیم برای ملتمان جایگاه و موقعیت ایجاد کنیم. کاراییلان در این رابطه اعلام نمود که باید سیاستمداران و جامعه کورد به خوبی درک کنند که در این نقطه، منافع یک خانواده، یک سازمان یا یک حزب در میان نیست. بلکه مسئله موجودیت یک ملت است. زیرا بازی علیه ما، بازی بسیار بزرگی است. نباید ما به شیوه‌ای تاکتیکی با آن برخورد داشته باشیم. کسانی که به شیوه‌ای تاکتیکی با اتحاد ملی برخورد می‌کنند، دچار آسیب خواهند شد. این مسئله، مسئله‌ای اشتراتژیک است. عقلانیت دولت ترک، رویدادهای ١٠ سال اخیر را بر مبنای منافع خود ارزیابی می‌کند و به همین دلیل نیز دست به حمله می‌زند. باید ما آینده را مشاهده کرده و بر این مبنا دست به عمل بزنیم. باید ما در راستای منافع کوتاه مدت فکر نکنیم. ما باید بتوانیم به شیوه‌ای استراتژیک فکر کنیم. به شیوه‌ای استراتژیک عمل کنیم و به بازیگری استراتژیک بدل شویم. منطقه نیازمند چنین مسئله‌ای است. خصوصا که خارومیانه مانند سفره گرگهاست. کار آسانی نیست که بتوان از این سفره دستاوردی داشت. دست‌یابی به نان در این صفره می‌طلبد که همانند گرگ رفتار نمود.

چنین مسئله‌ای چگونه محقق می‌شود؟ در عرصه نبرد هیچ کس نمی‌تواند مانند ما قهرمان و رزمنده باشد. اما این به تنهایی کافی نیست. همانگونه که پیش از این اشاره شد ما نیز باید همانند گرگ باشیم. کوردها نیازمند این رویه هستند. روشنفکران و هنرمندان می‌توانند در این رابطه تمرکز کرده و آن را مورد بحث و تحلیل قرار دهند. چنین ذهنیتی را می‌توان خلق کرد.

از پیشنهادات تمامی روشنفکران و هنرمندان استقبال می‌گردد، با مشارکت روشنفکران در هر چهار بخش کوردستان، می‌توان اتحاد ملی را ایجاد کرد. چرا چنین نمی‌کنند؟ تنها روشنفکران اروپا در این راستا قدم برداشته‌اند، چنین امری مهم است اما کافی نیست. روشنفکران در هر چهار بخش کوردستان می‌توانند به این روند بپیوندند.

کارایلان خاطرنشان ساخت که بدون آنکه منتظر سیاستمداران باقی ماند، تمامی نهادها و سازمانها می‌توانند حول این مسئله با یکدیگر دست به اتحاد زده و کنگره و کنفرانسهای خود را برگزار کنند، برای نمونه، زنان می‌توانند کنفرانس خود را مجددا برگزار کنند، تصور می‌کنم در این رابطه تلاشهایی نیز در جریان است. چنین فرایندی می‌تواند آغاز شود. زیرا این اتحاد در میان بخشهای مختلف اجتماع می‌تواند اتحاد ملی را در میان کوردها به صورت عمومی تقویت نماید و مبنایی را برای این امر ایجاد کند. و در آخرین بخش سخنانم مایلم این نکته را نیز اضافه کنم؛ اگر بر یک مبنای استراتژیک مشترک ما بتوانیم به اتحاد دست پیدا کنیم، پیروزی از آن ما خواهد بود. خصوصا که در این میان باید همه تلاشهای روشنفکران و هنرمندان را دیده و اگر این تلاشهای جدی صورت گیرند، می‌توانند طرحهای خود را ارائه دهند. در چنین صورتی ما مدیون آنها خواهیم بود. ما در مواجهه با این فرایند استراتژیک قرار داریم. در این راه ما بدون تردید به پیروزی دست می‌یابیم و در این صورت ما در رابطه با موضوعات عمومی نیز به پیروزی خواهیم رسید.