کاراییلان: پ.ک.ک اکنون یک نیروی پیشاهنگ در سطح جهان است [بخش نخست]

مراد کاراییلان حضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان گفت: پ.ک.ک پیشاهنگی مبارزه آزادی خلق‌ها را به انجام می‌رساند به ویژگی جهانی دست یافته است. این واقعیت در ۴٢مین سال مبارزه به شیوه‌ای نیرومندانه‌تر خواهد بود.

مراد کاراییلان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان به مناسبت ۴١مین سالگرد تأسیس پ.ک.ک در گفتوگویی با خبرگزاریمان شرکت کرده و به ارزیابی مبارزه پ.ک.ک و دستاوردهای آن برای جامعه بشری پرداخت.

کاراییلان با بیان اینکه جنبش آپویی همچون نیروی فکری بزرگی خود را اثبات کرده است افزود:"حقیقت اشغال کوردستان که در دو کلمه از طرف رهبر آپو فرمول بندی شده بود در آن مقطع دارای معنی بزرگ و عمیقی بود. همچنین دو کلمه مشکلی بودند که پاسخ و موضعی بزرگ را می‌طلبیدند. رهبری در اولین گام ایدئولوژی و فلسفه را زمینه مبارزه قرار دادند."

بدون نیروی دفاعی نمی‌توانستند به موجودیت خویش ادامه دهند

کاراییلان اظهار کرد که دشمن علیه جنبش آزایخواهی جنگ امحاگرانه‌ی خارج از معیارهای انسانی را پی گرفت و با کشتار و نابودی عمل کرد. وی افزود:"گروه اولیه [آپویی‌ها] نمی‌توانستند بدون وجود نیروهای دفاعی به مبارزه در مقابل واقعیت اشغالگری و انکار و امحا ادامه دهند."

کاراییلان افزود:"جنبش آپویی برای خلقی که شمشیر قتل‌‌عام را بر سر آن به گردش درآورده‌ بودند مبارزه را آغاز کرد، از مخاطرات بزرگ آگاه بود و از اینرو مجال فعالیت علنی وجود نداشت. به همین دلیل هسته اولیه در رابطه با اینکه 'آیا شرایط آغاز مبارزه بر مبنای خطمشی آزاد و مستقل در کوردستان وجود دارد؟ آیا فرصتی برای دفاع از خود وجود دارد یا نه؟' را در گفتگوهای خود طرح کرده‌اند. زیرا بسیاری بیان چنین سخنانی را خودکشی می‌خواندند. مسئله‌ای بسیار خطرناک تصور می‌شد."

کاراییلان خاطرنشان کرد:"صحبت کردن در این مورد و مبارزه در این چهارچوب صرفا فداکارانه و موضعی فدایی بود."

مبارزه مسلحانه ضروری بود

کاراییلان اعلام کرد، در شرایط آن مرحله تداوم موجودیت، خوددفاعی، حقیقت ایدئولوژی و فسلفه تنها و تنها با دفاع از خویش میسر بود. وی افزود:"این تصمیم تصمیم اولیه هسته اولیه بود. از اینرو مبارزه مسلحانه برای پ.ک.ک یک ضرورت بود."

کاراییلان با اشاره به اینکه دلیل دیگر دفاع مشروع ناشی از واقعیت‌های موجود در خاورمیانه بود افزود، فشار و خشونت‌ دولت-ملت‌ها که توسط حکومت‌های خاورمیانه در پیش گرفته می‌شد لزوم توجه به خوددفاعی را نشان می‌داد. بنابراین عدم وجود نیروی دفاعی به معنی اضمحلال و نابودی بود.

واقعیت دفاع مشروع

کاراییلان در رابطه با واقعیت دفاع مشروع اظهار کرد:"بدون گمان خوددفاعی واقعیتی است که به دفاع مشروع متکی می‌باشد. این واقعیت برای تمامی جانداران و همه جوامع صدق می‌کند و همه شامل تمامی فرهنگ‌هاست. از اینرو دفاع با هر شیوه‌های نشانه موجودیت و ارزش اجتماعی است و همچنین حق مشروع جوامع است. این حق یکی از مبانی اساسی سازمان ملل متحد است. پ.ک.ک نیز در چارچوب حق مشروع همچون نیرو و حزب پیشاهنگ تصمیم به تشکیل نیروهای دفاعی داد."

کاراییلان سپس افزود:"آنانکه ادعا می‌کنند 'مبارزه مسلحانه پ.ک.ک مانع فعالیت سیاسی است' ادعایی بی‌بنیاد طرح می‌کنند. اگر دارای نیرو، اراده و توان خوددفاعی نباشی،  حتی نمی‌توانی حرفی را بر زبان آوری. این واقعیت در گذشته هم وجود داشته و اکنون بیشتر محرز است. در مقابل ذهنیت خونخوار و امحاگر اشغالگران اگر از خویش محافظت نکنی، سیستم خوددفاعی نداشته باشی، هیچ وقت نمی‌توانی به نیرویی مبدل شده و از مبارزه آزادیخواهی سخن به میان آوری."

بدون خوددفاعی نمی‌توان نیرومند شد

مراد کاراییلان عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک اظهار کرد:"واقعیتی که باید به آن اذعان نمود این است؛ در شرایط کوردستان و خاورمیانه بدون سیستم خوددفاعی هیچ جریانی نمی‌تواند مبارزه کند. هیچ جنبش آزادیخواهانه‌ای نمی‌تواند به پیش رفته و از خود دفاع کند. اگر اکنون برخی در میدان حضور داشته و سیستمشان مورد پذیرش واقع شده صرفا به دلیل توازنی است که تداوم جنگ پ.ک.ک با دولت ترکیه آنرا فراهم نموده است. از این توازن استفاده کرده و اینگونه به حیات خویش ادامه داده‌اند."