کاراییلان: گریلا پیشگام کارزار است

مراد کاراییلان: گریلا پیشاهنگ این کارزار است، چه نیروهای دفاع مشروع جامعه و چه نیروهای گریلا، همه‌ی نیروهای مدافع در این کارزار نقش پیشاهنگ را ایفا می‌کنند.

مراد کاراییلان، فرمانده‌ی قرارگاه مرکزی مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) در مورد رخدادهای اخیر با رادیو "دنگی ولات" گفتگو کرد.

مراد کاراییلان در مورد کارزار ک.ج.ک با شعار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست، زمانِ آزادی فرارسیده است» گفت، "در این دوره‌ی تاریخی برای خلق کورد هم فرصت بزرگ و هم خطرات بزرگی وجود دارد. در حال حاضر جنگ سوم جهانی در جریان است. همه‌ی طرف‌ها خود را برای موازنات جدید آماده می‌کنند. کورد هم تلاش می‌کند در این موازنات جدید جایگاه خود را بدست آورد. اما علیه کوردها، برای آنکه در موازنات جدید جایگاهی پیدا نکنند، حملات اشغالگرانه‌ای به کوردستان در حال انجام است که دولت ترکیه پیشاهنگی آنها را به عهده دارد. برای آنکه خلق کورد هیچ جایگاهی بدست نیاورد و قتل‌عام در کوردستان ادامه پیدا کند، تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود. در این چهارچوب میان ما و اشغالگران فاشیست، ۶ سال است جنگی سنگین در جریان است. این جنگ اکنون وارد مرحله‌ی بسیار مهمی شده است."

"می‌توانیم جایگاه خود را بدست آوریم"

کاراییلان به کارزار ک.ج.ک اشاره کرد و گفت،"کارزار شورای رهبری ک.ج.ک، در این برهه‌ی مهم که نیاز به معادلات و موازنات جدید است، از طرف همه‌ی جنبش ما اعلام شده است، یعنی می‌توان گفت در زمان مناسبی اعلام شده است. یعنی در مقابل حملات باید خلق کورد و ما همه متحد شویم و با مقاومت، مبارزاتمان را افزایش دهیم. اگر بتوان این کار را کرد و از فرصت استفاده کنیم، به عنوان یکی از کهن‌ترین خلق‌های منطقه می‌توانیم بر روی این خاک ثروتمند، زندگی آزادانه‌ی خود را ایجاد کنیم. ما به عنوان خلق کورد می‌توانیم در موازنات جدید جایگاه خود را بدست آوریم و این فرصت وجود دارد."

"گریلا پیشاهنگی کارزار را به عهده دارد"

کاراییلان همچنین در مورد پیشاهنگی گریلا در این کارزار گفت،"بدون شک گریلا پیشاهنگی این کارزار را به عهده دارد. چه نیروهای مشروع جامعه و چه گریلا، همه‌ی نیروهای مدافع در این کارزار شرکت می‌کنند و به نقش پیشاهنگی خود عمل می‌کنند. هرچند نیروهای گریلا که شکست‌ناپذیری خود را اثبات کرده‌اند، این نیرو را به جامعه می‌دهد و نقش خود را ایفا می‌کند. به همین دلیل در این دوره‌ی مهم، نقش و مسئولیت مهم بر دوش گریلاهای آزاد کوردستان و همه‌ی نیروهلی مدافع قرار می‌گیرد. بدون شک هدف این کارزار آزادی است. انجام کارزار به معنی آزادی رهبر آپو و جامعه است. این امر خود هدف اصلی گریلا است. به همین دلیل باید نیروهای گریلا از این شرایط به خوبی مطلع باشند. این گام وظیفه‌ی ما را سنگینتر می‌کند و باید به جایگاه خود در کارزار را تقویت کنیم. بر خط مشی رهبر آپو و شهدا، برای پیروزی این کارزار باید هر فداکاریی انجام دهیم. ما معتقدیم که همه‌ی دوستانمان در این چهارچوب عمل خواهند کرد و بر این اساس کارزار را تقویت و نیرومند می‌کنند و پیروز می‌شوند."

"۱۰ اکتبر در جهان، مبارزات برای آزادی رهبر آپو گسترده خواهد بود"

ابتکار عمل آزادی برای اوجالان ۱۰ اکتبر/ ١٩ مهر را به عنوان «روز جهانی آزادی برای اوجالان» اعلام کرد. در این رابطه مراد کاراییلان گفت،"این روز به عنوان روز جهانی آزادی رهبر آپو اعلام شده است، این روز روز معناداری است. همچنین سالگرد قتل‌عام گاره‌ی آنکاراست. در آنجا افراد بسیار دانایی شهید شدند. بسیار بامعنیست که روز شهادت این افراد به عنوان روز آزادی رهبر آپو اعلام شده است. در این روز مهم تعداد زیادی شرکت خواهند کرد. این روز به روزی تبدیل خواهد شد که در سطح جهانی برای آزادی رهبر آپو به طور گسترده انجام می‌شود."

"آزادی رهبر آپو و کوردستان نمی‌تواند از هم جدا شود"

در مورد ارتباط حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و چاره‌یابی مسئله‌ی کورد، کاراییلان گفت،"اگر سیستم شکنجه‌ی امرالی فرو نپاشد، مسئله‌ی کورد هم چاره‌یابی نخواهد شد. مسئله‌ی دمکراتیک شدن ترکیه هم حل نخواهد شد. امروز آزادی رهبر آپو، آزادی خلق کورد است. رهبر آپو خود در ارزیابیهایش هرگز آزادی خود و خلقش را از هم جدا نکرده است. یعنی اگر مسئله‌ی کورد حل شود، رهبر آپو هم می‌تواند آزاد شود، اگر رهبر آپو آزاد شود، مسئله‌ی کورد حل خواهد شد. آزادی خلق کورد و آزادی رهبر آپو که نماینده‌ی خلق کورد است، آزادی کوردستان می‌باشد. آزادی کورد هم سبب ایجاد دمکراسی در ترکیه خواهد شد، همزمان سبب فروپاشی رژیم فاشیست خواهد شد. این هم برای همه‌ی خلق‌های منطقه به معنی آغاز دوره‌ی جدیدی است" و افزود،"بر این اساس در منطقه و جهان درخواستمان از همه‌ی هوداران دمکراسی و خلق کورد این است که به طور گسترده در روز ۱۰ اکتبر، روز جهانی آزادی رهبر آپو، شرکت کنند."

کاراییلان یادآور شد که ۹ آکتبر آغاز توطئه‌ی بین‌المللی است و گفت،"ما این توطئه را محکوم می‌کنیم و مبارزات برای شکستن حصر را گسترش می‌دهیم و بر این اساس ما آزادی رهبر آپو را فراهم می‌کنیم، هدفمان همین است. به همین دلیل ابتدا میلیتانهای جنبشمان و همه‌ی نیروهای طرفدار دمکراسی در منطقه لازم است به شیوه‌ای قدرتمند از این روز استقبال کنند، باید این روز را به روز شکست توطئه‌ی بین‌المللی، روز فراهم نمودن آزادی رهبر آپو تبدیل کنیم."

"با پرونده‌ی کوبانی می‌خواهند انتقام بگیرند"

مراد کاراییلان فرمانده‌ی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان در مورد سیاست پاکسازی سیاسی ه.د.پ و میهن‌دوستان کورد به بهانه‌ی قیام ۶-۸ اکتبر ٢٠١۴ در همبستگی با مقاومت کوبانی گفت،" روزهای ۶-۸ اکتبر در مبارزات آزادی کوردستان بسیار مهم هستند. این روز مردم به خیابانها آمدند. چون فاشیستهای داعش ‌وارد کوبانی شدند و ترس تصرف کامل کوبانی بوجود آمده بود. خلقمان و نیروهای دمکراتیک ترکیه به این علت به خیابانها آمدند، اما با دستور اردوغان نیروهای پلیس خلقمان را هدف قرار دادند و ۳۷ کورد شهید شدند. تلاش‌های خرابکارانه انجام شد. بسیار در مورد فردی با نام 'یاسین برو' صحبت می‌شود که این خود تلاشی خرابکارانه است. او و آن رخداد توسط میت ترکیه پی‌ریزی شد و اینگونه خواستند میان خلق درگیری و تنش ایجاد کنند و پروسه‌ی سرکوب و پاکسازی سیاسی را آماده کنند."

کاراییلان در ادامه‌ی سخنانش کفت،"در اینجا آنکه مرتکب جرم شده حکومت است، اما پیشتر دولت گفت، 'شما دستور داده‌اید' و تعدادی از اعضا و هواداران ه.د.پ‌ را دستگیر کردند. حملات داعش آشکار بودند و خلق هم علیه آنها به پا خواستند. همراه با آن، پرونده گشوده و سپس بسته شد. اکنون پس از ۶ سال یک بار دیگر تصمیم گرفته شده است از ۸۰ تن بازجویی شود و اینگونه می‌خواهند انتقام بگیرند. چون اردوغان تاکنون نتوانسته است پیروزی کوبانی و شکست داعش را بپذیرد."

"برای آنکه مانع مردم شوند تا در کارزار ک.ج.ک شرکت نکنند، دست به عملیات زدند"

کاراییلان در مورد علت اصلی عملیات پاکسازی سیاسی گفت،"در حقیقت از این کارزار وحشت دارند. برای آنکه خلقمان در باکور کوردستان در آن شرکت نکنند، این سناریو را آغاز کردند. این سناریو بی‌اساس است. ابتدا دست به دستگیری‌های گسترده زدند، اما می‌بینیم که در آمد و شهرهای دیگر دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد. می‌خواهند با فشارهایشان جامعه را بترسانند. هدفشان این است که اجازه ندهند هیچ کس در چهارچوب این کارزار کاری بکند."

"دولت ترکیه از قیام در کوردستان وحشت دارد"

کاراییلان به این مسئله اشاره کرد که دولت ترکیه بیشتر از هر چیزی از اتحاد و قیام کوردها وحشت دارد و گفت،"اکنون ترس آ.ک.پ و م.ه.پ این است که در خیابانهای کوردستان مردم قیام کنند. از این وحشت دارند. برای آنکه مانع آن شوند و مردم در کارزار ک.ج.ک شرکت نکنند، اینگونه مردم را دستگیر می‌کنند. می‌توانند دستگیری‌ها را هم افزایش دهند. اکنون در کوهستان مقابل گریلا دست به عملیات زده و در شهرها نیز به زنان و جوانان و نمایندگان سیاسی جامعه حمله می‌کنند. آنها این هدف را دارند و به دلیل ترس خود می‌خواهند خلق را بترسانند."

کاراییلان همچنین اعلام کرد، باید پیشاهنگان جامعه، زنان و جوانان، همه‌ی میهن دوستان این حقیقت را ببینند. اگر قیام گسترش یابد، مانع رژیم فاشیست خواهد شد و گفت،"در این شرایط مطمئنا باید قیام گسترش یابد." کاراییلان با یادآوری قیام سالهای ۹۰ و ۹۱ یادآور شد، "سالهای ۹۰ و ۹۱  هرچند ظلم اشغالگران بسیار زیاد بود، ابتدا در نصیبین و جزیر و سپس در سرتاسر کوردستان، همانطور که قیامهایی آغاز شد باید در این مرحله نیز چنین گامی برداشته شود. گامی حقیقی اینگونه برداشته می‌شود. یعنی چون می‌ترسد ما هم باید در این چهارچوب برای قیامی سراسری تلاش کنیم."

"گریلا پیشاهنگی کارزار را به عهده دارد"

مراد کاراییلان اعلام کرد: گریلا پیشاهنگی این کارزار را به عهده دارد. چه نیروهای مدافع مشروع داخل خود جامعه و چه نیروهای گریلا، همه‌ی نیروهای مدافع در این کارزار نقش پیشاهنگ دارند.

"پرت کردن شهروندان از داخل هلی‌کوپتر به پایین ترور دولتی است"

کاراییلان در مورد ثروت تورگوت که در وان توسط سربازهای ترکیه از هلی‌کوپتر به پایین انداخته و شهید شد، گفت،"این کار ترور دولتی است. ما دیدیم، آنها دست به ترور می‌زنند، ۳۷ تن را شهید می‌کنند، اما پس از ۶ سال اعضای ه.د.پ را دستگیر و زندانی کردند، می‌گویند، 'شما مجرم هستید'، اما آنچه در جریان است ترور دولتی می‌باشد. همچنین دولتی است که هیچ قانون و معیاری نمی‌پذیرد، در کجای دنیا، فردی عادی که در روستای خود مشغول کار است از هلی‌کوپتر بیرون انداخته شده است! اما اشغالگران تُرک در میهن ما، در کوردستان، رعب و وحشیت و خشونت می‌آفرینند، پیشتر نیز دست به این کار زده بودند. یا شهروندان ما چون میهن‌دوست هستند، چون ارزش‌های خود را نفروخته‌اند، چون بر هویت خود پافشاری می‌کنند، اینگونه با وحشیگری با آنها رفتار می‌شود. تنها جرم آنها کورد بودن است".

"نباید سکوت کرد"

کاراییلان یاد علی بوچناک ۷۶ ساله را که در زندان شهید شد، گرامی داشت و گفت،"او شهید ماست. اشغالگران ترک چرا او را زندانی کردند؟ چون با زبان کوردی مولودی خوانی کرده بود و وظایف دینی و شرعی را با زبان کوردی به جا آورده بود. آنها فردی ۷۶ ساله را زندانی کردند و او در زندان جان خود را از دست داد". کاراییلان گفت،"هر کسی چشم خود را بر این ظلم ببندد و سکوت کند، به معنی آن است که از دین خارج شده است. چنین فردی نمی‌تواند خود را انسان بنامد. باید همه‌ی افراد با وجدان، با ایمان و با کرامت علیه این وحشیگری مبارزه کنند".

" ثروت تورگوت شهید انقلاب است"

کاراییلان در ادامه گفت،"من به خانواده‌ی فهیم ثروت تورگوت و همه‌ی خلق کوردستان تسلیت می‌گویم، او شهید انقلاب است. چون خود را به دشمن نفروخت، به شیوه‌ای وحشیانه او را شهید کردند. او شهید این راه است، او شهید ماست. آن عهدی که با شهدا بسته‌ایم را در وجود شهید ثروت دوباره می‌کنیم و بدون شک انتقام آنها را خواهیم گرفت، خون آنها بر زمین نخواهد ماند و هدر نخواهد رفت. به همین دلیل به عثمان شیبان هم می‌گویم، کفاره باشد و امیدوارم هر چه زودتر سلامتی خود را بدست آورد. او هنوز در بستر است و حتی به هوش هم نیامده است. ما امیدوارم هر چه سریعتر سلامتیش را بدست آورد. خلق ما در وان و در شاخی میهن‌دوست هستند، آنها بر هویت خود باقی مانده و خواهند ماند. می‌خواهند با این کار به آنها بگویند که هدف دشمن قرار خواهند گرفت. به همین دلیل باید بر راه شهدا باقی بمانند و به آن ادامه دهند. اما خلق وان و شاخی و بویژه خانواده‌ی آن شهید باید سربلند باشند، چون آنها تسلیم نشدند و سر فرود نیاوردند به همین دلیل هدف دشمن قرار گرفتند. این برای آنها و شهدا نیز شرافت و کرامت بزرگ است ".

"جنگ تبلیغاتی را برای سیاه‌نمایی به کار می‌گیرند"

کاراییلان در مورد جنگ ارمنستان و آذربایجان و در مورد آنچه در رسانه‌های جنگ ویژه‌ی دولت ترک گفته می‌شود، که گویا آنها ۳۰۰ مبارز را برای جنگ به آرتساخ (قره‌باغ) فرستاده‌اند، گفت، "در مورد آن جنگ تبلیغات بسیار زشت و کذبی می‌کنند و حقایق را پنهان می‌کنند. مشخص است که دولت ترکیه و آذربایجان خود را برای جنگ آماده کرده‌اند. به همین منظور از سوریه تبهکاران را به آذربایجان برده‌اند، همچنین هواپیماهای بدون سرنشین از نوع ایها ÎHA و هواپیمانی بدون سرنشین جنگی از نوع سیها SÎHA و غیره و سلاح‌های بسیاری را به آذربایجان برده‌اند. علاوه بر اینها قبل از آنکه جنگ آغاز شود، اخباری ساختگی منتشر کردند و گفتند، که گویا ۳۰۰ گریلای پ.ک.ک به ارمنستان رفته‌اند. یعنی شرایطی ایجاد کردند و پس از آن دست به حمله زدند. یعنی این یک حمله با برنامه و نقشه بود و سازمان یافته بود. روسیه به دلیل در نظر گرفن معادله‌ی سیاست خود به این حمله اجازه داده است. یعنی سیاست روسیه هم سود بردن از شرایط است. دولت فاشیست ترکیه در منطقه همیشه از سیاستهای روسیه سود برده است و می‌خواهد اینگونه در منطقه دست بالا را داشته باشد. به طور خلاصه دیده می‌شود که روسیه نقشه‌هایی برای منطقه دارد، به همین دلیل به طور کامل در مقابل آنها نمی‌ایستد. دولت ترکیه هم این را می‌بیند و در این سکوت علیه ارمنستان قدم برداشته است.

"سرباز آپویی به خاطر هیچ احدی به هیچ جا نمی‌رود و با حساب هیچ کسی نمی‌جنگد"

در مورد این موضوع من ابتدا باید بگویم: سرباز آپویی دارای ایدئولوژی و معیار خود است، برای هیچ احدی یا برای پول به هیچ منطقه‌ای نمی‌رود و با حساب هیچ کس نمی‌جنگد، اما اگر بر اساس ایدئولوژی ما باشد، بدون شک ما می‌توانیم از برخی نیروها پشتیبانی کنیم، اما اکنون در ارمنستان چنین شرایطی حاکم نیست. قبل از هر چیز دولت ارمنستان علیه دولت ترکیه یا هر نیروی خارجی در شرایطی نیست که خود را به اراده تبدیل کند، ما چنین تلاشی از جانب آنها ندیده‌ایم. یا ما این را ندیده‌ایم که با موضع‌گیری سیاسی خود را به صاحب اراده تبدیل کند، خود را نیرومند کند و چنین سیاستی و سیاستی آشکار برای ارتباط با خلق کورد و یا جنبش آنقلابی نشان دهد. بیشتر از آنکه در سایه‌ی نیروهای خارجی باشند، تلاش کنند تا با سیاست نرم خود را مورد پذیرش قرار دهند و اکنون نیز می‌بینیم که با چنین سیاستی  نتیجه بدست می‌آورند."

"خبر رفتن ۳۰۰ گریلا به ارمنستان کذب است"

کاراییلان گفت،"اگر ارمنستان سیاستورزی صحیحی نموده و هم پیمانی ایجاد می‌کرد، بدون شک شرایط متفاوت بود. به عنوان مثال اگر با مبارزات آزادی کوردستان و پ.ک.ک ارتباط خود را قوی می‌کرد، آنگاه در مقابل دولت ترکیه قوی‌تر می‌بود، اما ارمنستان چنین سیاستی ندارد. به همین دلیل خبری که می‌گویند ۳۰۰ گریلای پ.ک.ک و برخی اوقات هم می‌گویند ی.پ.گ در آنجاست، دروغ است. این خبر بر روی میز آماده شده و هیچ اساسی ندارد.

همچنین گفته میشود یک افسر ارمنی با من ارتباط دوستانه‌ای دارد هم در همین چهارچوب است. بدون شک من خوشحال خواهم شد اگر با یک شخصیت برجسته‌ی ارمنی ارتباطی دوستانه داشته باشم، من در میان خلق ارمنی دوستانی دارم، آنها هم جامعه‌ای هستند که مانند ما مورد ظلم قرار گرفته‌اند و سیاست اتحاد و ترقی آنها را سرکوب کرده است. ما اکنون در مقابل تیغه‌ی چاقو هستیم. یعنی سرنوشتمان نزدیک هم است. به همین دلیل خوشحال می‌شوم با فردی ارمنی دوست شوم، اما در حقیقت اینگونه نیست. همان طور که گفتم من با یک افسر وظیفه‌ی ارمنی هیچ ارتباط دوستانه‌ای ندارم. شخصا خود من هیچ افسری را نمی‌شناسم، این دروغ‌ها همگی در چهارچوب جنگ روانی می‌باشند. از اینجا مشخص می‌شود که آنها نقشه‌ی قبیحی برای ارمنستان دارند. برای آنکه نقشه‌هایشان را پیش ببرند این دروغ‌ها را کنار هم قرار داده‌اند و منتشر نموده‌اند".

"ترکیه با همکاری پ.د.ک می‌خواهد باشور کوردستان را اشغال کند"

مراد کاراییلان فرمانده‌ی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان در پایان در مورد جنگ هفتانین گفت:"جنگ هفتانین و قهرمانی مبارزان آزادی کوردستان که در آنجا حماسه‌هایی آفریده‌اند، در تاریخ جای خود را باز کرده است، اما این جنگ هنوز هم ادامه دارد. در شرایط کنونی اشغالگران تُرک ممکن است چندین تپه را گرفته و تلاش کنند که راههای به آنجاها ببرند. همچنین آن راهی که از قلابان آمده است از همه‌ی تپه ها قابل روئیت است. پیشتر نیز گفته بودم که آنها نمی‌توانند همیشه با هلی‌کوپتر رفت و آمد کنند، چون گریلا آنها را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل اکنون درصدد درست کرده راه هستند، برای این منظور هم در حال مستقر کردن خود هستند. من همیشه گفته‌ام، آنها نقشه‌های طولانی مدتی دارند. آنها به آینده‌ای دور فکر می‌کنند. باز هم قصد اشغال باشور کوردستان را دارند. متاسفانه می‌خواهند این کار را با همکاری پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) انجام دهند. خط این همکاری در کوردستان وجود دارد و حقیقت دولت اشغالگر ترک را نشان می‌دهد. علیه این کار هم موضع گیری نمی‌شود و دولت ترکیه فقط خود از آن نفع می‌برد و چهره‌ی واقعی دشمنی با خلق کورد و جایگاه کوردستان را نشان می‌دهد. همچنین دولت ترکیه با استفاده از این سیاست همکاری خود را پنهان می‌کند. حتی در این چهارچوب تلاش کرد تا حملاتش به عفرین، گری سپی و سریکاتی را پنهان کند. به طور خلاصه این سیاست اشتباه است و علیه جایگاه و کیان روژاوا است، سیاستی نیست که در خدمت خلق کورد باشد. واضح است که دولت ترک دوست نیست. دولت ترکیه، اردوغان- باخچلی و ارگنکون دوست خلق کورد نیستند. حتی همکاری هم بکنند باز هم دوست نیستند. آنهایی که با آنها همکاری می‌کنند تا جایی می‌توانند پیش بروند، پس از آنکه کارشان تمام شد آنها را پاکسازی می‌کنند. امروز هم مشغول همین کار هستند."

"جنگ گریلا با اشغالگری ترکیه در هفتانین دشوارتر می‌شود"

جنگ گریلا با اشغالگری ترکیه در هفتانین دشوارتر می‌شود چون آنها می‌خواهند خود را در منطقه مستقر کنند. گریلا هم اجازه نمی‌دهد آنها نیروهایشان را به طور دائمی مستقر کنند. گریلا آنجاست. این گفته که "ما هفتانین را گرفته‌ایم و گریلا اینجا باقی نمانده است" درست نیست.

اگر پ.ک.ک آنجا نیست پس چطور هر روز سربازهایتان کشته می‌شوند. همین امروز خودشان اعتراف کردند که یک سربازشان کشته شده است. این نشان می‌دهد که گریلا در هفتانین است و مقابله می‌کند. آمارهایی که دولت ترکیه منتشر می‌کند درست نیستند. برای فریب افکار عمومی آنها را منتشر می‌کند. حقیقت این است که اکنون برای عقب نشینی تلاش می‌کنند و برای همین می‌خواهند راهش را به ترکیه گره بزنند. اکنون از سوریه ۳۰۰ تبهکار آورده‌اند، پیشتر نیز تعدادی از مزدوران کورد را آورده بودند. راهزنان و جاش‌ها را آورده بودند، کنتراها را آورده بودند. تبهکاران کورد و تبهکاران عرب و تعدادی دیگر را آورده بودند. می‌خواهند با این مزدوران و تبهکاران و با پشتیبانی تکنولوژی مدرن نظامی خود را مستقر کنند. اما گریلاهای آزادی کوردستان سکوت نخواهند کرد و مقاومت خود را افزایش می‌دهند. بدون شک مقاومت جنگ هفتانین قدرتمندتر و گسترده‌تر ادامه خواهد داشت."