کالکان: سیاست قتل‌عام را نمی‌پذیریم

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان با گرامیداشت یاد و خاطره جمیل آمد و دمهات عگید که در سلیمانیه به شهادت رسیدند اظهار داشت: بدون هیچ تردیدی ما اجازه نخواهیم داد نگرش و سیاست امحاگر بر جهان حکمفرما شود

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در رابطه با شهادت جمیل آمد و دمهات عگید در سلیمانیه با خبرگزاری فرات سخن گفت. وی از این شهدا  که در شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان نیز حضور داشته‌اند به عنوان رزمندگان پیشاهنگ حزب کارگران کوردستان یاد نمود.

کالکان در سخنان خود گفت؛ لازم است که تمامی خلق کورد و مشخصا جوانان کورد تا آخرین نفس از رزمندگان فدایی خود صیانت نمایند. یاد و خاطره آنان را در زندگی تجربه کرده و در راهی گام نهند که آرمانهای این شهدا را تحقق بخشند. بیش از پیش به مبارزه پرداخته و به افکار آزادیخواهانه رهبر آپو بیش از پیش توجه نمایند، به صفوف گریلا پیوسته و خلقمان در هر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن بیش از تمامی دوره‌ها از آزادی و دمکراسی صیانت به عمل آورند. در این چارچوب جسارت بیشتری را از خود نشان داده و قداکاری نمایند. صدها و هزاران جمیل و دمهات را در میان خود پرورش داده و آنها را متوجه صفوف مبارزه آزادیخواهانه و دمکراسی نمایند. تا غیر از حیاتی آزاد  به سوی مسئله دیگری گام ننهند. دمکراسی خاورمیانه، بر خط مشی آزادی زنان، هر مانعی را که در راه استقرار جامعه‌ای دمکراتیک وجود داشته باشد، از میان برخواهد داشت، تمامی دشواریها و سختیها را با اطمینان از میان برداشته و در این راه به پیروزی دست می‌یابد.

براین باورند که می‌توانند ما را از میان بردارند

کالکان در ادامه سخنان خود گفت: جمیل و دمهات را به شهادت رساندند، آنها براین باورند که با دست زدن به چنین قتل‌عام وحشیانه‌ای می‌توانند حزب کارگران کوردستان را نابود کنند، سالهاست که دهها هزار نفر از فرزندان ارزشمند کورد را بدین شیوه به قتل رسانده‌اند. علیه روژآوا به این حملات وحشیانه دست زده‌اند، ترور و وحشت را بر خلقمان در باکور کوردستان تشدید کرده‌اند. همانگونه که در رابطه با شهردار آمد، سلجوق مزراکلی مشاهده شد، نمایندگان خلق را دستگیر و به زندان می‌اندازند. در شهرهای باشور کوردستان، در کوهها و مناطق دیگر، رزمندگان فدایی و انقلابی کورد، رفقای گرانقدر ما را با حملات وحشیانه به شهادت می‌رسانند. و بر این باورند که از این طریق می‌توانند مبارزه آزادیخواهانه ما را متوقف نمایند. خلق ما را در هم بشکنند، ما از نابود کنند. در مقاومت ۴٠ ساله آزادیخواهانه ما، مشخص شد است که تمامی این تصورات آنها اشتباه بوده است. کاملا آشکار شده است و از این به بعد نیز تصورات آنها نقش بر آب خواهد شد. دشمنی که از درون با موجودیت ما دشمنی دارد، با حملات خود، خود را شکست خواهد داد.  تاریخ و جامعه جهانی این قضاوت را به زودی شاهد خواهد بود.

جمیل آمد رنجهای فراوانی را متحمل شد

کالکان خاطرنشان ساخت که جمیل آمد مسئول کمیته سلامت، نزدیک به ٣٠ سال از عمر خود را در مبارزه برای آزادی صرف کرد، و در کوردستان و در تمامی بخشهای آن به مبارزه و فعالیت دست زده بود. از گریلایی آغاز و با مبارزات سیاسی و اجتماعی آن را تداوم بخشیده بود. آنچه را به عنوان مسئولیت می‌پذیرفت، با تمامی معیارهای موجود بر دوش گرفته و تلاش می‌نمود تا با پیروزی آنها را تحقق بخشد. اخیرا مسئولیت کمیته مرکزی سلامت خلق و جنبش ما در هر چهار بخش کوردستان را عهده دار شده بود. در این مبارزه فعالیتهای گسترده و بزرگی را انجام داده بود؛ به منظور درک و تحقق خط فکری رهبر آپو، با جسارت و فداکاری بزرگی تمامی اوقات خود را به خط حزب و گریلا اختصاص داده و زحمات فراوانی را در این راستا متحمل شده بود. به کرات مجروح شده بود؛ یکی از رفقای جانباز بود، یکی از پایهایش را از دست داده بود؛ هیچ زحمتی، هیچ حمله‌ای رفیق جمیل آمد را از آزادی خلق کورد، از برادری خلق‌ها و حیات دمکراتیک و آزاد و ارزشهای انسانی، از خط رهبر آپو دور نکرد. در مبارزه چنین نقشی را ایفا کرده بود. به میلیتان آپوئیستی تبدیل شده و رنجهایی بزرگ متحمل شد، در مبارزه آزادیخواهانه در هر عرصه‌ای به یکی از ارزشهای گرانقدر خلق کورد بدل شد.

دمهات، رزمنده‌ای سراپا شور و انرژی

کالکان در رابطه با دمهات عگید نیز گفت در سنین جوانی خود مسئولیتهای سترگی را بر  دوش گرفته است، مبارزات ایدئولوژیک و سیاسی را در پیش گرفته و به شیوه یک میلیتان انقلابی که در مبارزه‌ای طولانی حضور یافته بود؛ با عملگرایی، با شور و انرژی، لحظه‌ای از فعالیت بازنایستاد، خط فکری رهبر آپو را عمیقا دریافته و برای آزادی خلقمان، برادری خلق‌های منطقه و اتحاد دمکراتیک مبارزات و فعالیتهای خود را با موفقیت به مرحله اجرا در می‌آورد. رفیق دمهات عگید مهمترین بخش زندگی خود را صرف آزادی کرد. خصوصا که در مبارزات سیاسی که برای خلق کورد تازگی داشت، در بعد دیپلماتیک گامهای بزرگی را برداشته بود. با دینامیزم و ذکاوت و درک خود در مبارزات دیپلماتیک مصدر خدمات بزرگی بود. در مبارزات ما، وی بیشتر در این عرصه واجد نقش بود. به آموزش خود دست زد، خود را سازماندهی کرد، آمادگی یافت، به یکی از ارزشهای گرانقدر خلق کورد و مبارز شکست ناپذیر خط مشی آپویی تبدیل شد.

وضعیت به گونه‌ای نیست که بتوان آن را قبول کرد

کالکان در ادامه سخنانش افزود؛ بدون هیچ تردیدی اکنون وضعیتی در جریان است که نمی‌توان آن را پذیرفت. زمانی که در قندیل رفیق هلمت را با خدعه و مکر به شهادت رساندند، ما به وضعیت موجود در باشور کوردستان اشاره کرده بودیم. ما گفته بودم که باید این تجاوزات و قتل‌عامهای نیروهای قاتل و فاشیست ترک منع شوند، آنزمان برخی از نیروها از این مسئله ابراز ناراحتی کردند. گفته بودند که ما با قندیل مشکلی نداریم. اکنون نیز من می‌گویم که مگر نگفته بودید که ما با قندیل مشکلی نداریم؟ در چنین وضعیتی که در روستاها، شهرها، کوهها و روستاهای باشور کوردستان، گرانبهاترین گریلاهای کورد با مکر و خدعه به شهادت می‌رسند، شما نمی‌توانید بگویید که ما از این مسئله اطلاعی نداریم، و این مسئله ارتباطی به ما ندارد. مشخص است که دشمن قاتل در این مناطق به خوبی خود را سازمان داده است، آموزش داده است و خود را برای اقدامات دیگر اماده کرده است. باید این مسئله را نشان داد، فرصت را برای آنان مهیا نکرد. در چنین وضعیتی که در روژآوا دشمن به قتل‌عام دست می‌زند، در شرایطی که در باکور کوردستان، زنان، کودکان، جوانان ما با قتل‌عام وحشیانه مواجه می‌شوند، همان دشمن در باشور کوردستان در مناطق آزاد شده، هزینه‌های سنگینی را بر خلقمان تحمیل می‌کند، که دهها، صدها و میلیونها شهید را با قتل‌عامهای خود بر خلقمان تحمیل کرده است.

بدون تردید نباید به ادامه چنین امری اجازه داد. ما براین باوریم که سیاستهای باشور کوردستان و خلقمان، نباید به این حملات فاشیستی و قاتل اجازه دهند و خواهان توقف این حملات شوند. مانع از فعالیت جاسوسها، خبرچینان و مزدوران و نوکران شود، اجازه حیات، سازماندهی را به انها ندهد، اجازه ندهد که میهن دوستان کورد، انقلابیون کشته شوند. براین باوریم و فراخوان ما بر این خواسته مبتنی است. اگر ما توجه کنیم، هم مکان و هم زمان این ترورها بسیار مهم و معنادار هستند.

نیروهای فاشیست ترکیه که در گریسپی و سرکانی بدون توجه به زنان، کودکان و افراد پیر، با سلاح شیمیایی به حمله دست می‌زند، از سوی دیگر در باکور کوردستان نمایندگان خلق را بدون هیچ معیاری دستگیر کرده و به زندان می‌اندازند، همان زمان در چنین وضعیتی در ١۵ اکتبر در باشور کوردستان، در شهر دیرین سلیمانیه، به حملات وحشیانه‌ای علیه رفقایمان جمیل و دمهات دست می‌زنند. باید سیاستمداران کورد و خلق به خوبی دریابند، اکنون در چنین وضعیتی که در روژآوا به قتل‌عام دست می‌زنند و در سطح بین‌المللی حساسیت وجود دارد، اتحاد ملی خلق شده است، چرا در مناطق دیگر دست به چنین اقداماتی می‌زنند؟ علیه این اقدامات ما چگونه می‌توانیم مبارزه را ادامه داده و سازماندهی کنیم؟ باید این سوالها را از خود بپرسیم.

وظایف بیشتری بر دوش داریم

کالکان خاطرنشان ساخت که جمیل آمد به رغم انکه مدت زمان زیادی در روژآوا فعالیت کرده بود؛ جانباز بوده و پای خود را از دست داده بود؛ هیچ جایی از کوردستان باقی نمانده است که جمیل بر آن پای نگذارده باشد، امروز در برهه‌ای که مبارزات روژآوا وارد مرحله‌ای بزرگتر شده و او نیز از جمله افرادی است که در آن سهم بزرگی دارد، دین بزرگی نسبت به وی داریم. مسئولیت هر چهار بخش کوردستان و خلقمان در خارج از میهن است که در یادبود رفقایمان و تمامی شهدای روژآوا مشارکت داشته باشند.

خانه و کاشانه را نباید ترک نمود

این مقاومت علیه حملات فاشیستی را با جسارت و فداکاریهای عظیم باید همچنان ادامه داد. مرگ در مقابل ایستاده است، اما سرزمین، روستا، خانه و محله و کوهها، سنگهای میهن و کوردستان و میهن خود را نباید ترک کرد. نباید هیچگاه از حیات آزاد دست برداشت. مهم نیست که چه کسی چه می‌گوید، چه کسی حمله می‌کند، چقدر به قتل‌عام دست می‌زنند؟ برای زندگی و حیات نیز ما باید از خودمان، از سرزمینمان و میهنمان صیانت نماییم و هرگونه فداکاری ممکن در این راه را باید انجام دهیم. خلقمان در روژآوا، باشور، باکور و روژهلات کوردستان نیز این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد. علیه هرگونه حمله‌ای تا اخرین لحظه به مقاومت دست زده و بدون تردید قدمی عقب نخواهند نشست. سرزمین خود را رها نمی‌کنند، سرزمینی را که خاک اجدادی است، با رنجی بزرگ و با خون حفظ خواهند کرده و به دست دشمن نخواهند سپرد.

همه جا روژآواست و مقاومت در همه جا

در باشور کوردستان بایکوت کالاهای ترکی در جریان است، از تمامی آحاد خلقمان می‌خواهم که به منظور تاثیرگذاری هر چه بیشتر بایکوت بیشتر تلاش نمایند. از همه می‌خواهم که همه در جاهای خود مانده و علیه دشمن بایکوت را به هر نحو ممکن به پیش ببرند. مقاومت را ادامه دهند. ما اعلام می‌کنیم که هر جا روژآوا است و مقاومت باید در هر جایی ادامه داشته باشد. مقاومت به ما موجودیت می‌بخشد. حیات می‌بخشد. رفقایمان جمیل دمهات و عگید، شهدای قهرمان روژآوا به ما اموخته اند، ما همواره از شهدایمان صیانت خواهیم نمود و قاتلان را بازخواست می‌کنیم. بدون تردید اجازه نخواهیم داد که ذهنیت و سیاست ورزی قاتل ادامه حیات داشته باشد، ما یاد و خاطره رفقایمان را با مبارزه‌ای غرورانگیز گرامی خواهیم داشت. ما آرمانهای آن را تحقق خواهیم بخشید، ذهنیت و سیاست فاشیستی درهم می‌شکند، کوردستان آزاد و خاورمیانه دمکراتیک خواهد شد.