کاماچ: تنها راه رهایی اتحاد ملی است

محمد کاماچ دبیرکل حزب انسان و آزادی گفت: پیش از حمله به زینی ورتی و محاصره کمپ آوارگان شهید رستم جودی در مخمور، تلاش کردند تا کوردها را به رویارویی و جنگ با یکدیگر وادارند. اما تنها راه رهایی دستیابی به اتحاد ملی است.

واکنشها در مخالفت با استقرار نیروهای مسلح حزب دمکرات در زینی ورتی و بمباران کمپ شهید رستم جودی در مخمور از سوی نیروهای مسلح ترک همچنان ادامه دارد. در این رابطه دبیرکل حزب انسان و آزادی، محمد کاماچ اظهار داشت که در هر چهار بخش کوردستان سیاستهای دشمنی با خلق کورد ادامه دارد و اکنون نیز تلاش می‌شود که کوردها را به کورد‌کشی وادارند. اما خلق کورد باید اهمیت اتحاد ملی را دریابد.

هدف قتلعام و نسل‌کشی کوردهاست

محمد کاماچ در ادامه افزود: با تحریم و محاصره کمپ مخمور توسط حزب دمکرات کوردستان، رویدادهای زینی ورتی، اختلافات بین احزاب سیاسی کورد ادامه یافته‌اند. اما این اختلافات باید به صورتی پایدار حل شوند. این امر بدون تردید باید از طریق دمکراسی و دیالوگ انجام شود. ائتلافات و عملکردهایی که علیه خلق کورد صورت گرفته‌اند، کاملا مشهود هستند. پیمان سعد آباد ائتلافی بود که علیه کورد صورت گرفت. نزدیک به ٩۵ سال است که خلق کورد در راستای اتحاد گامی برنداشته است. پیمانهای مختلفی علیه خلق کورد امضا شده‌اند تا خلق کورد را از میان بردارند. با چنین حملات و پیمانهایی مانند زینی ورتی و مخمور، نیروهای اشغالگر تلاش می‌کنند اختلافات بین خلق کورد را مورد بهره‌برداری قرار دهند و بار دیگر با دست کورد، کوردکشی به جریان بیندازند.

لزوم یکپارچگی بر اساس اتحاد ملی

کوماچ در بخش دیگری از سخنان خود افزود که در هر بخشی از جغرافیای کوردستان شرایط مختلفی وجود دارد، کوماچ در سخنان خود با اشاره به وضعیت کورد در باکور کوردستان اشاره کرده و اظهار داشت که در ترکیه حتی با زبان کوردی، حقوق فرهنگی و هویتی خلق کورد مخالفت می‌شود. مبارزه  ١٠ ساله‌ای که در شمال کوردستان صورت گرفته است دستاوردهایی داشته است و به مرحله بسیار مهمی رسیده است.

وضعیت ملت کورد در باشور و روژهلات کوردستان اختلافاتی با باکور دارد. در گام نخست باید این بخش‌ها وضعیت را درک کرده و حول انسجام و اتحاد ملی یکپارچه شوند. علت هر چه بوده باشد، نباید اجازه داد که کورد در یک بخش از کوردستان، کورد بخشی دیگر از کوردستان را از میان بردارد.

کوماچ خاطرنشان ساخت که بازی روی داده در زینی ورتی با عاملیت حزب دمکرات کوردستان و نیروهای دیگر در عراق، بر اساس مطامع نیروی اشغالگر کوردستان بوده و در این رابطه افزود: وضعیت همانند داستان هابیل و قابیل است. زمانیکه قابیل درتلاش برای کشتن برادرش است، هابیل به وی می‌گوید که حتی اگر دست بروی من بلند کنی و من را بکشی، من از خود دفاع نمی‌کنم تا تو نمیری و آسیبی به تو نرسد. امر مقدسی که در میان خلق کورد وجود دارد، از مواهب ذاتی جغرافیای کوردستان و خلق کورد است. در هر صورت خلق کورد باید کوردکشی را از حتی از ذهنیت خود بزداید. اگر مسئله زینی ورتی و مخمور با دیالوگ حل شود، بر هر چهار بخش کوردستان تاثیرگذار بوده و در کل برای تمامی خلق‌های خاورمیانه به نمونه‌ای برای حل مشکلات از طریق دیالوگ بدل می‌شود.

اتحاد ملی

کوماچ بمباران نیروهای مسلح ترک را یاداور شده و اظهار داشت: یکصد سال از تاسیس جمهوری ترکیه می‌گذارد، اما در طول این یکصد سال هیچ چیز تغییر نکرده است و دشمنی با کورد همچنان ادامه یافته است. کوماچ خاطرنشان ساخت که در هر چهار بخش کوردستان با خلق کوردی دشمنی روا داشته می‌شود. در ایران در زمان شاه و بعد از شاه نیز دشمنی با کورد در راس قرار داشته است. در سوریه و عراق نیز وضعیت به همین گونه بوده  است. این رویدادها در خاورمیانه ادامه داشته و دشمنی با خلق کورد تغییر نیافته است. در مقابله با این واقعیت، تنها راه اتحاد ملی کوردهاست. دشمنان تلاش می‌کنند جغرافیای کوردستان را تقسیم کنند، اما بدترین مسئله اینست که جنبش‌های سیاسی کورد را از یکدیگر دور کرده و به اختلاف و رویارویی با یکدیگر وادارند. در درجه نخست از مسعود بارزانی و تمامی رهبران خلق کورد می‌خواهم که در راستای اتحاد ملی گام بردارند.

منبع: MA