کشتار کولبران توسط ارتش ترکیه و مرزبانی ایران به طور هم زمان

طی یک هفته‌ی گذشته، ۷ کولبر کورد در مناطق مرزی روژهلات کوردستان توسط نیروهای نظامی ایران و ترکیه کشته و زخمی شده‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه گروهی از کولبران در منطقه‌ی صفر مرزی ماکو هدف تیراندازی نیروهای ارتش ترکیه قرار گرفتند که در نتیجه‌ی آن یک کولبر کورد کشته و ۳ تن نیز مجروح شدند.

هویت کولبر کشته شده "قادر یادسار"، ۲۲ ساله اهل روستای دیم قشلاق می‌باشد. وی متاهل بوده و دارای یک فرزند خردسال می‌باشد.

همچنین سه تن دیگر که هویت آنها مشخص نشده است مجروح شده‌اند. منابع محلی و شاهدان به شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان گفته‌اند، نیروهای ترک پس از توقیف اجناس این کاسبکارها چندین راس اسب آنها را به گلوله بسته‌اند.

جسد فرد کشته شده نیز توسط نیروهای ترک ربوده شده و از تحویل آن به خانواده‌اش خودداری کرده‌اند. ارتش ترکیه در قبال تحویل جنازه، از خانواده ی وی درخواست پول کرده است.

پیشتر در ۲۷ اردیبهشت نیز ارتش ترکیه با هدف قرار دادن گروهی از کولبرهای کورد در نزدیکی روستای "امانورت" در نقطه‌ی صفر مرزی، یک کولبر با نام "بهرام یوسفی" را به قتل رسانده بود و یک تن دیگر با نام "شمس الدین عمرپور" به شدت زخمی شده بود.

در ادامه‌ی کشتار کولبران توسط نیروهای فاشیست روز یکشنبه ۴ خرداد نیز سه کولبر توسط نیروهای نظامی ایران کشته و زخمی شدند.

روز یکشنبه نیروهای رژیم ایران گروهی از کولبران را در مناطق مرزی صومابرادوست در نزدیکی روستای "کوران" هدف قرار دادند که در نتیجه یک کولبر کشته و دو تن به شدت مجروح شدند.

نام کولبر کشته شده "ارسلان احمدی" می‌باشد. همچنین در این جنایت دو کولبر که برادر می‌باشند با نام‌های "توران احمدی" و "ردوان احمدی" به شدت مجروح شده‌اند.

کشتار کولبران در مناطق مرزی روژهلات طی اردیبهشت ماه و چند روز اول خرداد شدت گرفته است و علاوه بر ایران نیروهای جنایت کار ترکیه نیز اقدام به کشتار کولبران کورد می‌کنند.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان فقط در اردیبهشت ماه، ۸ کولبر توسط نیروهای نظامی ایران و ترکیه و حوادث طبیعی کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش روز ۱۳ اردیبهشت یک کولبر اهل سردشت با نام "محمد ابراهیم زاده" ۲۵ ساله در حالی که فقط ۱۰ روز از عروسی وی می‌گذشت توسط جنایتکاران رژیم ایران به قتل رسید.

در تاریخ ۱۴ اردیبهشت یک کولبر اهل بانه با نام "محمود مرادی"، ۳۹ ساله و پدر سه فرزند در مناطق مرزی به دست نیروهای رژیم ایران به قتل رسید.

همچنین روز ۱۸ اردیبهشت یک کولبر دیگر اهل بانه با نام "کیوان کوثری" ۲۹ ساله و پدر دو فرزند به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

روز ۲۰ اردیبهشت یک کولبر کورد با نام "لقمان چهارچوشه" اهل روستای «بله‌سور سفلی» در خوی به دست نیروهای نظامی ایران به قتل رسید.

روز ۲۳ اردیبهشت یک کولبر اهل سردشت با نام "کامران مولانیا" ۳۲ ساله و پدر یک فرزند با شلیک نیروهای رژیم ایران به قتل رسید.

روز ۲۶ اردیبشت نیز یک کاسبکار اهل شنو با نام "آرام مولودی" به دلیل سقوط در رودخانه و غرق شدن جان خود را از دست داد.

روز ۲۷ اردیبهشت یک کولبر اهل قطور با نام "بهرام یوسفی" در مناطق مرزی با شلیک مستقیم نیروهای ارتش ترکیه به قتل رسید.

روز ۳۱ اردیبهشت نیز یک کولبر دیگر با نام "قادر یادسار" در منطقه ی خجی خاتون ماکو با شلیک نیروهای فاشیست ترکیه به قتل رسید.