کشته و زخمی‌ شدن ١٠ هزار نفر بر اثر مین‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق

با گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله‌ی تحمیلی رژیم‌های اشغالگر ایران و عراق، مین‌های به جا مانده از این جنگ تاکنون دست کم ۱۰ هزار کشته و مجروح در میان خلق‌های کورد و عرب از خود بر جای گذاشته است.

مینهای به جای مانده از جنگ ایران و عراق هنوز هم قربانی می‌گیرد، تاکنون دست کم ۳ هزار تن بر اثر انفجار این مینها جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۷ هزار تن نیز مجروح و قطع عضو شده‌اند.

قربانیان از استان‌های روژهلات کوردستان و استان خوزستان هستند. استانهای اورمیه، سنه، کرماشان، ایلام و خوزستان علی رغم گذشت ۳۲ سال هنوز به طور کامل پاک سازی نشده و هر ساله تعدادی از شهروندان کورد و عرب در این استان‌ها قربانی مینهای به جا مانده می‌شوند.

حتی در مواردی رژیم ایران خود اقدام به کاشت مینهای جدید ضد نفر کرده و این اقدام را برای حفاظت از مرزها ضروری می‌داند.

بهنام صادقی کارشناس مینهای جنگی در خصوص مینهای به جای مانده از جنگ ایران و عراق گفت، طبق نظر کارشناسان این حوزه، مساحت مناطق آلوده به مینها، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.

صادقی مناطق آلوده را به تفکیک استان‌ها به شرح زیر اعلام کرد:

یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از این اراضی در استان ایلام، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در استان خوزستان، ۷۰۰ هزار هکتار در استان کرماشان و استان‌های سنه و اورمیه نیز هر کدام ۱۵۰ هزار هکتار اراضی آلوده به مین دارند.

بهنام صادقی مدعی شد تمامی اراضی پاکسازی عمومی شده‌اند و فقط یک درصد اراضی باقی مانده‌اند و گفت: "یک درصد اراضی باقی مانده از مین‌های جنگی شامل مناطق صعب العبور کوهستانی‌اند که دسترسی به آنها بسیار دشوار است. مین‌ها در این مناطق در شیب‌ها، پرتگاه‌ها، باتلاق‌ها، مرداب‌ها، نیزارها و ماسه زارها قرار گرفته‌ و یا در عمق زمین فرو رفته‌اند."

در همین رابطه مدیر سایت مین و زندگی اعلام کرد،"در استان‌های خوزستان و ایلام، در فصول پاییز و زمستان که هوا خنک‌تر می‌شود، عشایر کوچ را برای دستیابی به مراتع دست نخورده به سوی مناطق مرزی آغاز می‌کنند، اما متاسفانه دچار حادثه انفجار مین می‌شوند. همواره آمار حوادث مین بین شهروندان ۲ استان خوزستان و ایلام در فصل‌های سرد افزایش می‌یابد. در حالیکه تابستان این آمار به دلیل گرمای شدید هوا و کند شدن فعالیت عشایری با کاهش روبروست؛ در استان‌های اورمیه، سنه و کرماشان آمار حوادث مین در فصل بهار و تابستان به دلیل هوای مناسب و حضور عشایر در این مناطق بیشتر می‌شود."