کشته و زخمی شدن ۵ کولبر در مناطق مرزی سردشت و چالدران

طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱٨ خرداد ۵ کولبر در مناطق مرزی چالدران و سردشت با شلیک مستقیم نیروهای مسلح رژیم کشته و یا زخمی شده‌اند.

روز شنبه ۱۷ خرداد یک کولبر جوان با نام «فرهاد کچلانلو» ۲۶ ساله، اهل روستای "شیخ عسکر" از توابع چالدران در استان اورمیه در ارتفاعات مرزی این روستا هدف نیروهای مرزبانی رژیم قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

یکی از نزدیکان این کولبر در گفتگویی با شبکه ی حقوق بشر کوردستان گفت:"فرهاد کچلانلو به همراه گروهی از کولبران در مسیر بازگشت از مرز در کمین نیروهای مرزبانی گرفتار شدند و از فاصله نزدیک هدف شلیک مستقیم این نیروها قرار گرفتند."

این منبع در ادامه اظهار داشت که نیروهای مرزبانی پس از شلیک به این کولبر اسب وی را با خود برده‌اند و با شلیک به سایر کولبران مانع کمک رسانی آنها به وی شده‌اند. او گفت: "فرهاد پس از یک ساعت خونریزی شدید در این محل جان باخت و پس از آن مردم منطقه توانسته‌اند جسد وی را به پزشکی قانونی چالدران منتقل کنند".

پزشکی قانونی علت مرگ این کولبر را برخورد جسم سخت فلزی(گلوله) اعلام کرده است اما تاکنون هیچ کدام از نیروهای مرزبانی در این رابطه مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته‌اند.

در ادامه‌ی جنایات رژیم جمهوری اسلامی علیه خلق کورد، روز یکشنبه ۱٨ خرداد نیز چهار کولبر دیگر در مناطق مرزی سردشت هدف نیروهای رژیم قرار گرفته و زخمی شدند.

در این روز نیروهای مرزبانی در منطقه‌ی "کانی دیناران" سردشت در استان اورمیه به سمت گروهی از کولبران شلیک کردند که در نتیجه چهار کولبر با نامهای «هاوبیر ابراهیمی»، «عثمان صالحی»، «ابراهیم رسولی» و «ارسلان عبدالهی»  زخمی شدند.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان از ابتدای خرداد ماه تاکنون ۷ کولبر و کاسبکار مرزی به نام‌های «قادر یادسار»، «ارسلان احمدی»، «محسن درویش‌زاده» ، «ابراهیم جوردیزج» و «سجاد دلایی میلان» ، «عمر مصلحتی‌فرد»، «فرهاد کچلانلو» در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران و ترکیه در مناطق مرزی کشته و ۱۷ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.