کمپ آوارگان مخمور در محاصره نیروهای حزب دمکرات کوردستان و ویروس کرونا

در زمانیکه تمامی دولت‌های جهانی از تمامی راه‌ها تلاش می‌کنند از گسترش ویروس کرونا ممانعت به عمل آورند، حکومت اقلیم کوردستان کمپ شهید رستم جودی را تحت محاصره‌ای شدید قرار داده است.

به دلیل محاصره کمپ آوارگان مخمور از سوی حکومت اقلیم کوردستان و نادیده گرفتن این موضوع از سوی نهادهای بین‌المللی، ساکنان این کمپ در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند. محاصره همچنان ادامه دارد. بسیاری از ساکنان این کمپ در مناطقی حضور داشته‌اند که این بیماری شیوع یافته است. مسئولان کمپ نگرانی‌های خود را نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگی بر زبان می‌آورند.

به منظور ممانعت از تهدید گسترش این ویروس در کمپ پناهندگان مخمور، مجلس خلق این کمپ، در ۲۷ مارس از خودمدیریتی شمال-شرق سوریه درخواست کمک نمود؛ زیرا به دلیل محاصره این کمپ از سوی نیروهای حزب دمکرات کوردستان عراق، دست‌یابی به وسایل و امکانات پزشکی غیر ممکن است.

محاصره یک ساله ۱۲ هزار نفر در مخمور

در کمپ آوارگان شهید رستم جودی (مخمور) نزدیک به ۱۲ هزار نفر سکونت دارند. تمامی اهالی مخمور از شمال کوردستان به این منطقه آمده‌اند. طی سال‌های ۱۹۹۰ دولت اشغالگر ترک هزاران روستای اهالی باکور کوردستان را ویران و به آتش کشید. بسیاری پناهنده شدند، اما هزاران نفر نیز در مقابل فشارهای دولت ترک سر فرود نیاوردند و به کمپ پناهندگان مخمور عزیمت نمودند. این کمپ نیز تحت شرایط بسیار دشوار تاسیس شده است.

کمپ پناهندگان شهید رستم جودی تحت نظارت کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل متحد قرار دارد. از ژوئیه‌ی ۲۰۱۹، حکومت اقلیم جنوب کوردستان رهبری محاصره این کمپ را بر عهده داشته است. اما تا کنون کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد در مقابل این اقدام واکنشی از خود نشان نداده است. این کمپ در میان مرزهای بخش مخمور در استان نینوا قرار گرفته و ۶۰ کیلومتر از جنوب هولیر فاصله دارد.

طبق اسناد دولتی، از ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷، کمپ شهید رستم جودی به تقسیمات استانی استان نینوا پیوسته است و از آن زمان حکومت اقلیم کوردستان مسئولیتی در قابل این کمپ ندارد. از طرف دیگر حکومت مرکزی عراق در ژوئیه سال ۲۰۱۹ کارت‌های هویتی را به منظور فعالیت و حرکت آزادانه در سراسر عراق به اعضای این کمپ اعطا کرده است.

در ۱۷ ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۹ عثمان کوسه، عضو ارشد سازمان استخبارات ترکیه (میت)، در پوشش معاون سفیر ترکیه در هولیر کشته شد. بعد از قتل نامبرده، حکومت اقلیم کوردستان کمپ شهید رستم جودی را تحت محاصره خود قرار داده است. این کمپ تحت عنوان «کمپ مقاومت» نیز شاخته می‌شود، زیرا تمامی خانواده‌های  این کمپ حداقل یکی از اعضای خود را برای آزادی کورد از دست داده‌اند.

در این کمپ وسایل و امکانات بهداشتی و پزشکی کمیاب بوده و در این کمپ تنها دو مرکز بهداشتی و سلامتی وجود دارند که یکی از این دو تحت نظارت حکومت بغداد بوده و مقادیر بسیار کمی از دارو در آن یافت می‌شود. مرکز دیگر نیز مستقل بوده و توسط خود اهالی تاسیس شده است. ساکنان این کمپ با قهرمانی و روحیه‌ای مملو از فداکاری و قهرمانی شناخته می‌شوند. در ۸ اگوست سال ۲۰۱۴، زمانیکه تبهکاران داعش به این کمپ حمله نمودند، ساکنان این کمپ همراه با نیروهای مدافع خلق به این حملات واکنش نشان دادند و امنیت این کمپ را تامین کردند. بعد از آن نیز به بهانه حضور نیروهای مدافع خلق، ارتش ترکیه سه بار به حمله هوایی به این کمپ دست زده است.

بیوار مخمور از اعضای کمیته امور دیپلماتیک اداره کمپ خاطرنشان می‌سازد که بعد از قتل عثمان کوسه در هولیر، حکومت اقلیم کوردستان محاصره سنگینی را بر این کمپ تحمیل کرده است و در ۱۸ ژوئیه نیز دولت ترک با هواپیما دست به بمباران این کمپ زده است.

تحویل مدیریت کمپ در مقابل برداشتن محاصره

بیوار در رابطه با موضوع محاصره کمپ اظهار داشت که به منظور رفع محاصره این کمپ، حاکمیت منطقه از ما خواسته است که مدیریت کمپ را به آنها تحویل دهیم؛ بیوار گفت: ما نیز اطلاع داده‌ایم که اقدامات آن‌ها غیر قانونی بوده و آنها نیز در مقابل اظهار داشته‌اند که مسئولیتی نسبت به رعایت قانون ندارند.

بیوار در بخش دیگری از سخنان خود افزود که سازمان ملل متحد در جنوب کوردستان تحت تاثیر حکومت اقلیم جنوب کوردستان قرار گرفته و عدم ارسال کمک‌های این سازمان از سال ۲۰۱۵ تاییدی بر این مدعا به شمار می‌رود. علاوه بر این حکومت اقلیم کوردستان تمامی سازمان‌های بشری را نیز ناگزیر کرده است که تمامی کمک‌های انسانی خود را برای ساکنان این منطقه توقف کنند.

بیوار مخمور در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت این کمپ افزود: حاکمیت اقلیم جنوب کوردستان بر اساس فرامین دولت ترک عمل می‌نماید. این حاکمیت به منظور درهم شکستن اراده ساکنان این کمپ که با شجاعت و قهرمانی آوازه یافته‌اند، فرامین دولت ترک را اجرا می‌کند.

نادیده گرفتن این کمپ از سوی سازمان ملل

در رابطه با مجلس خلق کمپ آوارگان شهید رستم جودی، بیوار جودی خاطرنشان ساخت که وسایل مورد نیاز در این کمپ یافت نمی‌‌شود و سازمان ملل متحد نیز در این شرایط دشوار وظایف و مسئولیتهای خود را عملی نمی‌کند. در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا این کمپ نیازمند ضد عفونی است. شماری از دانشجویان و کارگرانی که در هولیر اقامت داشتند و به این کمپ بازگشته‌اند، اکنون مشکل ساز شده‌اند، ما باید شیوع این ویروس را در این منطقه کنترل کنیم. اما ما نیز توانایی لازم را برای این کار نداریم. زیرا وسایل لازم برای تشخیص ویروس و نیز دارو وجود ندارد. با این وجود افرادی که از هولیر به کمپ بازگشته‌اند، در مناطق ویژه سکنا داده شده‌اند.

بیوار در رابطه با شیوع ویروس کرونا نیز افزود، بعد از آنکه در شمال-شرق سوریه رفقای پزشک ما توانستند کیت تشخیص ابتلا به این ویروس را بسازند، ما از خودمدیریتی شمال-شرق سوریه درخواست نمودیم که در صورت امکان کیت، ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده را به ما برساند.

ارسال کیت از سوی هیات سلامت و بهداشت روژاوا

دکتر جوان مصطفی ریاست مشترک کمیته سلامت و بهداشت روژآوا و شمال-شرق سوریه در این رابطه خاطرنشان ساخت: ما در نشست خبری خود نیز اظهار داشتیم تولید و انتقال کیت از نظر ما مسئله‌ای انسانی است. هر دولت و نهادی که نیازمند این کیت باشد ما آن را در اختیار نیازمندان این اقلام قرار خواهیم داد. علاوه بر این، ما آماده هستیم که امکانات و کمک‌های پزشکی را در اختیار پناهندگان کمپ مخمور قرار دهیم. کمیته بهداشت و سلامت منطقه شمال-شرق سوریه در ۲۰ مارس اعلام نموده بود که آنها با همکاری انستیتوی سوئدی PEAS کیت تشخیص ویروس کرونا را ساخته‌اند.

خودمدیریتی شمال-شرق سوریه تایید نمود که آنها درخواست مجلس کمپ آوارگان شهید رستم جودی را به دلیل شیوع ویروس کرونا پاسخ خواهند داد.