کمیته اکولوژی کودار خواستار واکنش نیروهای گریلا در برابر غارتگران جنگل‌های زاگرس شد

کمیته‌ی محیط زیست کودار در بیانیه‌ای با تأکید بر حفاظت همگانی از جنگل‌های زاگرس از یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان درخواست کرده است نسبت به غارتگران جنگل‌های زاگرس واکنش درخور نشان دهند

در واکنش به تخریب و غارت جنگل‌های طبیعی زاگرس کمیته اکولوژی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان  (کودار) بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. در بیانیه کودار بر لزوم حفاظت از جنگل‌ها به عنوان وظیفه‌ای ملی تأکید شده است.

متن بیانیه کمیته اکولوژی کودار به شرح زیر است:

" حفاظت از جنگل‌های زاگرس وظیفه‌ای ملی است

در طول تاریخ طبیعت به اندازه‌ی عصر حاضر غارت و تخریب نشده و با فاجعه مواجه نگشته است. سیستم غارتگر سرمایه‌داری با هدف جمع آوری سرمایه حتی برای یک لحظه هم دست از غارت و نابودی طبیعت بر نمی‌دارد. بخش بزرگی از جنگل‌ها و زمینها و مراتع دنیا به بیابانی خشک تبدیل شده است. این بی‌عدالتی و تجاوزها به بهانه‌ی ملک عمومی برای دولت‌ها با همراه نمودن قوانین مشروعیت یافته است. دولت ایران نیز بیشتر از هر دولتی به دلیل نبود اداره‌ی کارآمد و اداره‌ی درست کشور، این سرزمین را به سمت نابودی برده به طوری که احیای دوباره‌ی آن بسیار دشوار است.

علاوه بر انحصار طبیعت توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی، بدون هیچ نظارتی راه را برای منفعت‌پرستان و وابستگان دولت و بستگان و دوستان مسئولین حکومت برای تصاحب جنگل‌ها باز کرده است. در روژهلات کوردستان نیز علی‌رغم وجود ده‌ها سازمان مدافع محیط زیست و فعالین این عرصه که در سرتاسر ایران پیشاهنگ حفاظت محیط زیست هستند، باز هم در کل روژهلات و بویژه مریوان، کسانی هستند که به بهانه‌ی فقر اما در واقع با پشتیبانی و کمک خود حکومت دست به نابودی بی‌شرمانه‌ی جنگل‌ها زده و اینگونه به اشغالگری خدمت کرده و به دشمنی با میهن برخواسته‌اند. باید یادآور شد که مسئولین رژیم تحت عنوان ایجاد فرصت اشتغال و کم کردن آمار بسیار زیاد بیکاری و پر کردن جیب کارمندان بدون حقوق خود، گروهی زمین خوار و فرصت‌طلب را به جان جنگل‌های زاگرس انداخته‌اند و در حقیقت شُش‌های میهن را با کرونای زمین‌خواری نابود می‌کنند.

از دیدگاه ما این اعمال تجاوز به ثروت عمومی کل جامعه و کاری دور از اخلاق و معیارهای انسانی و میهنی است. سیاستهای نئولیبرالی دولت روحانی در زمینه‌ی اقتصاد را سبب اصلی ایجاد این شرایط می‌دانیم. از همه‌ی سازمان‌های مدنی و مردم منطقه به طور ویژه می‌خواهیم بدون هیچ چشم‌پوشی با این اعمال ضد میهنی مقابله کنند. هم زمان از یگانهای مدافع روژهلات کوردستان می‌خواهیم نسبت به این جنایت واکنش مناسب نشان دهند.

کمیته‌ی محیط‌زیست کودار / ١٠ آوریل ٢٠٢٠"