کمیته روابط خارجه ک.ج.ک: توافقاتی که اراده‌ی خلق شنگال را در نظر نمی‌گیرند، خطرناکند

ک.ج.ک به توافق میان پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق در مورد شنگال اشاره کرد و اعلام نمود، شرط این است که مرحله‌ی دیدار و تصمیم گیری، با شرکت خودمدیریتی انجام شود، در غیر اینصورت قابل قبول نمی‌باشد.

کمیته‌ی روابط خارجه کنفدرالیسم جوامع کوردستان در مورد توافقنامه میان پ.د.ک و دولت مرکزی عراق در مورد شنگال بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه‌ی کمیته روابط خارجه ک.ج.ک آمده است:

"در تاریخ ۹ اکتبر از طرف حکومت عراق و حکومت باشور کوردستان اعلام شد که در مورد آینده‌ی شنگال توافقی امضا شده است. جزئیات این توافق به طور کامل اعلام نشده است. شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال در بیانیه‌ای، اعلام کرد که آنها از این توافق مطلع نیستند و تصمیمات در خارج از اراده‌ی آنها صورت گرفته و در این دیدار و توافق سهیم نشده‌اند. تصمیمی که خودمدیریتی و خلق شنگال در آن جایگاهی نداشته باشند و سهیم نباشند، قابل قبول نیست. جامعه‌ی ایزدی، احزاب ایزدی، دهها پارلمانتار عراقی و روئسای عشایر از بیانیه‌ی خودمدیریتی شنگال پشتیبانی کردند. به همین دلیل ما از بیانیه‌ی افراد اصیل شنگال، اراده‌ی شنگال و خودمدیریتی شنگال پشتیبانی می‌کنیم. قابل قبول نیست آنانیکه ایزدی‌ها را در زمان قتل‌عام تنها گذاشتند، اکنون در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند.

در سوم آگوست زمانی که داعش حمله کرد، آنهایی که جامعه‌ی ایزدی را از قتل‌عام نجات دادند و فرزندان شنگال که شنگال را آزاد کردند، در خارج از قوانین نگه داشته شوند. شورای خودمدیریتی شنگال مشروع و رسمی است. آنهایی که جامعه‌ی ایزدی را در زمان قتل‌عام تنها گذاشتند و فرار کردند، به آنهایی که جامعه‌ی ایزدی را حفظ کردند، می‌گویند، "نیروهایی که باید اخراج شوند"، این هم غیرقانونی، غیر اخلاقی، غیر انسانی و به دور از وجدان است.  آنهایی که سبب شدند زنان ایزدی در بازار برده‌ها فروخته شوند، نباید در مورد جامعه‌ی ایزدی و شنگال دارای رای و تصمیم باشند.

بدان معنیست که در آینده نیز قتل‌عام و فرمان ادامه خواهد یافت

توافقات و دیدارهایی که شورای خودمدیریتی شنگال و خلق شنگال در آن حضور نداشته باشند، به معنی به حاشیه راندن جامعه‌ی کورد ایزدی است. فلاکت بزرگتر هم این است که اینها همه زیر نظر سازمان ملل انجام می‌شوند. آن توافق‌ها و دیدارهایی که پشت درهای بسته و با دیپلماسی پنهان و با شیوه‌ی "انجام دادم و رخ داد" به این معنی است که در آینده نیز فرمان و قتل‌عام خلق ایزدی ادامه خواهند یافت.

این بیانیه‌ها را محکوم میکنیم

رسانه‌های پ.د.ک به عنوان مرکز جنگ ویژه تبلیغ می‌کند و می‌گوید" نیروهای پ.ک.ک را از منطقه بیرون می‌کنیم". با این تبلیغات نشان می‌دهد که هدف این توافق‌های پنهان که خلق شنگال در آن جایی ندارند، چیست. گریلاهای ه.پ.گ پس از آنکه خلق شنگال را از فرمان و قتل‌عام نجات دادند، حفظ امنیت شنگال را به ی.ب.ش/ ی.ژ.ش سپرد که از ساکنین ایزدی منطقه تشکیل شده‌اند و سپس خود از منطقه خارج شدند. ما این بیانیه‌ها را که بخشی از تبلیغات کثیف و سیاه نمایی توسط دولت ترکیه هستند، محکوم می‌کنیم. امری عادیست که خودمدیریتی شنگال که جامعه‌ی ایزدی شنگال با آن خود را اداره می‌کند، در گفتگو بر سر آینده‌شان حضور داشته باشند و بازیگر اصلی آن باشند. مشروط بر اینکه مرحله‌ی دیدار و تصمیم‌گیری با حضور اداره‌ی خودمدیریتی انجام شود، چون این خودمدیریتی نماینده‌ی خلق شنگال است. موضع‌گیری‌هایی غیر از این خطرناک هستند و قابل قبول نمی‌باشند.

خلقمان باید در همه جا دست به تحرک بزنند

باید خلقمان در هر جایی در مخالفت با این وضعیت موضع خود را نشان دهد. در حقیقت مدت ۶ سال است سیستم دفاعی و اداری بر اساس خودمدیریتی در شنگال وجود دارد. برای اینکه در چهارچوب توافقات این امر پذیرفته شود، باید بدون وقفه مبارزه کرد. ما از سازمان ملل و سازمانهای بین‌المللی می‌خواهیم که در مقابل مواضع نادرستی که زندگی و آینده‌ی جامعه‌ی ایزدی را با تهدید مواجه می‌گردانند موضع‌گیری کنند."