کنفدرالیسم جوامع کوردستان: درصدد حمله به قندیل هستند!

کنفدرالیسم جوامع کوردستان: درصدد حمله به قندیل هستند. در غیر اینصورت هیچ لزومی برای استقرار نیروهای حزب دمکرات کوردستان در ورتی وجود ندارد. حزب دمکرات کوردستان از این طریق به منافع دولت ترک، یعنی رویارویی نیروهای پ.ک.ک و پ.د.ک خدمت می‌کند.

ریاست مشترک کنفدارلیسم جوامع کوردستان در رابطه با حملات مخمور و زینی ورتی بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که دولت ترک در همان روزی که به کمپ پناهندگان مخمور حمله نمود، به منطقه زینی ورتی نیز که نیروهای نظامی پ.د.ک در آن استقرار پیدا کرده‌اند، حمله نمود. به دلیل این حملات سه زن غیر نظامی و سه نفر از نیروهای گریلا به شهادت رسیدند.

به منظور پراکنده کردن ساکنان کمپ مخمور سیاست‌های مشترکی را دنبال می‌کنند

کنفدرالیسم جوامع کوردستان اعلام نمود که دولت ترک و حزب دمکرات کوردستان به منظور پراکنده ساختن ساکنان کمپ مخمور سیاست مشترکی را دنبال می‌کنند و در ادامه می‌افزاید: دولت ترکبه دلیل پایبندی ساکنان مخمور به رهبر آپو و پ.ک.ک مورد حمله قرار می‌گیرند. حزب دمکرات کوردستان نیز با این گفته که این کمپ تحت تاثیر پ.ک.ک است، این حملات را توجیه می‌کند. دولت ترک نیز با اتکا به توجیهات یک حزب کوردی دست به چنین حملاتی می‌زند. کمپ پناهندگان محمور کمپی است تحت نظارت سازمان ملل متحد، و مسئولیت آن با عراق و حکومت اقلیم جنوب کوردستان است. تا کنون به کرات هوایپماهای جنگی ارتش ترک به این منطقه حمله کرده‌اند، اما نه سازمان ملل متحد، نه عراق و نه حزب دمکرات کوردستان در مقابل این حملات موضع نگرفته‌اند. در حمله اخیر دولت عراق در مقابل این حمله موضع گرفت و واکنش مناسبی که باید به آن نشان می‌داد از خود نشان نداد.

پ.د.ک در مقابل پایبندی خلق مخمور به رهبر آپو توان ایستادگی ندارد

بیانیه ک.ج.ک بدینگونه ادامه می‌یابد:

خلق مخمور در سال ۲۰۱۴ در مقاومت خود علیه داعش دروازه هولیر را محافظت کرد. اما موضع پ.د.ک در مقابل مخمور از سوی خلق کورد و هیچ انسان دارای وجدان آگاهی قابل پذیرش نیست. حزب دمکرات کوردستان در مقابل پایبندی خلق مخمور به رهبر آپو توان ایستادگی ندارد و خواهان تسلیم این خلق در مقابل سیاستهای خودشان می‌باشد. خلق مخمور چون فشارها و  ستمگری‌های پ.د.ک را نمی‌پذیرد مورد حملات ترکیه قرار می‌گیرد. اعتراف می‌کنند که دلیل تداوم محاصره و تحریم ۱۰ ماهه کمپ به این دلیل است. خلقمان در هر چهار بخش کوردستان خواهان توقف محاصره و تحریم کمپ مخمور بوده و در مقابل حملات دولت ترک موضع اتخاذ کند.

فاش شده است که اطلاعات مربوط به شهادت ۳ گریلا نیز از سوی پ.د.ک منتشر شده است

در زینی ورتی که پ.د.ک با ایجاد پایگاهی نظامی متشکل از نیروهای پیشمرگه درصدد محاصره نیروهای گریلا برآمده است، سه نفر از گریلاهایمان در حملات هواپیماهای ترک به شهادت رسیده‌اند، یکی از این شهدا روژهلاتی، یکی دیگر از اهالی روژآوا و یکی دیگر از شهدا نیز از باکور کوردستان است. این واحد متشکل از ۳ گریلا بود که به مقر پیشمرگه‌های پ.د.ک رفته و به اطلاع آنها رسانده بودند که حضور آنها در این منطقه اصولی نبوده و خواستار ترک این محل شده بودند. این واحد گریلایی ۳ نفره، در حوالی پیشمرگه‌های حزب دمکرات کوردستان استقرار یافته بودند. تنها یک روز بعد از دیدار آنها با نیروهای پ.د.ک نقطه استقرار آنها از سوی هواپیماهای ترک مورد اصابت قرار می‌گیرد. در این حمله هر سه گریلا نیز به شهادت می‌رسند. این حمله در نتیجه گزارش صورت گرفته است. نقطه استقرار گریلاها که مورد اصابت قرار گرفته است در جوار هیچ کمپ یا خیمه‌ای وجود نداشته است. به همین دلیل آشکار است که اطلاعات مربوط به مکان نیروهای گریلا نیز از سوی پ.د.ک به دشمن داده شده است.

اگر درصدد اشغال قندیل نبودند، پ.د.ک در ورتی استقرار نمی‌یافت

در زمانیکه اطلاعات کسب شده حاکی از توافق جمهوری ترک و پ.د.ک در رابطه با محاصره منطقه قندیل بوده و ترکیه در زمان مناسب به آن حمله می‌کند، حزب دمکرات کوردستان در منطقه تحت کنترل گریلاها مستقر می‌شود. در اصل دولت ترک بدون حمایت پ.د.ک نمی‌تواند به قندیل حمله کند. اگر برنامه و طرحی مبنی بر حمله به قندیل نداشتند، پ.د.ک هیچ اقدامی در راستای استقرار در زینی ورتی انجام نمی‌داد. درک می‌شود که در جریان جنگ و تنش علیه نیروهای گریلا، حزب دمکرات کوردستان از دولت ترک حمایت می‌کند. حمله به گروه کوچکی از گریلاها بعد از استقرار کمپ پ.د.ک این واقعیت را به خوبی ترسیم می‌کند.

دولت ترک برای نابودی جنبش آزادیخواهی کورد هرگونه راهکاری را آزمایش می‌کند. در هر جایی گروهی از کوردها حضور داشته باشند به آنجا حمله می‌کنند. افکار عمومی کورد لازم است به خوبی به یاد بیاورند که بعد از رفراندوم ۲۰۱۷ در جنوب کوردستان، دولت ترک چگونه با این مسئله برخورد کرده و واکنش نشان داد. دولت ترک به منظور نابودی جنبش آزادیخواهی کورد، تلاش می‌کند جنبشهای سیاسی کورد را در مقابل یکدیگر قرار داده و این روش را به راهکار اصلی خود تبدیل کرده است. در این چارچوب دولت ترکیه می‌خواهد که پ.ک.ک و پ.د.ک را به جنگ با یکدیگر وادارد و بر برخی دیگر از نیروهای سیاسی فشار وادارد تا علیه پ.ک.ک موضع بگیرند.

پیوندهای بین ترکیه و پ.د.ک بعد از موضع دولت ترک در زمان رفراندوم ۲۰۱۷، اخیرا افزایش یافته‌اند. تلاش‌های اشغالگرانه در منطقه خاکورک در چارچوب این ارتباطات انجام می‌شوند. اکنون نیز بر اساس این ارتباطات، درصدد حمله به قندیل برآمده‌اند. غیر از این استقرار پ.د.ک در ورتی هیچ لزومی ندارد. پ.د.ک از این طریق و در راستای منافع دولت ترک، و رویارویی پ.ک.ک و پ.د.ک گام برداشته است.

استقرار پ.د.ک در منطقه مشرف بر کوهستان قندیل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست

ما خواهان جنگ با یکی از جنبش‌های سیاسی کورد نیستیم. ما براین باوریم که جنگ بین احزاب کوردی خاتمه پذیرفته است. علیرغم بسیاری از موضعگیری‌های منفی، ما در اینباره با حساسیت ویژه خود عمل می‌کنیم. اما استقرار نیروی نظامی پ.د.ک در منطقه مشرف بر قندیل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اتحادیه میهنی نیز در این رابطه اعتراض خود را نشان داده است. پ.د.ک با استقرار نیروهای نظامی خود در زینی ورتی برای خروج گریلا از این منطقه فشار وارد کرده است. بدیهی است که این درخواست دولت ترک است. در واقع پ.د.ک با استقرار در ورتی علیه نیروهای گریلا به اعلام جنگ پرداخته است. ۳ گریلای ما به این دلیل که به پیشمرگه‌های پ.د.ک اعلام کرده‌اند که استقرار در این منطقه درست نیست و با آنها دیدار کرده‌اند، آماج هواپیماهای جنگی ترک قرار گرفته‌اند. این حمله این مسئله را آشکار می‌کند.

عقب‌نشینی از منطقه تصرف شده در راستای منافع خلق است

با اعلام نظرهای سنجیده ما خواستیم که پ.د.ک را به این درک برسانیم که قدم برداشته شده آنها صحیح نیست، و این گام آنها می‌تواند راه را بر تنش و جنگ باز کند. ما مشخص کردیم که تمامی نیروها به موقعیت قبلی خود بازگردند. اما به گفته‌های ما گوش نداده و برخورد ما را که با حس مسئولیت‌پذیری و همچنین شهادت سه نفر از گریلاهای ما همراه بود پاسخ دادند. باقی ماندن پ.د.ک در ورتی در راستای منافع کوردها نیست. اصرار بر چنین موضعی تنها در راستای منافع دشمنان خلق کورد است. بنابراین، عقب‌نشینی از منطقه تصرف شده در راستای منافع خلق کورد است. خلقمان، افکار عمومی و تمامی دوستان کورد چنین انتظاری را از پ.د.ک دارند.

لازم است سازمان‌های کوردی نشان بدهند که وضعیت کنونی می‌تواند زمینه‌ساز جنگ بوده و آن را قبول نکنند

خواست پ.د.ک مبنی بر حضور در ورتی به گونه‌ای که به محاصره قندیل منجر و به بخشی از حمله و سیاستهای نابودگرانه دولت ترک تبدیل شود، تمامی حیات آزاد و دمکراتیک خلق کورد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیگر خلق کورد و افکار عمومی کوردی به مسائل آگاه است. به همین دلیل شنیدن این خواست از سوی تمامی نیروهای سیاسی کورد نیازمند موضعی میهن‌دوستانه و دمکراتیک است. بنابراین خلق کورد، روشنفکران، هنرمندان و تمامی افکار عمومی کورد باید اعلام کنند که این وضعیت که راه را برای تنش و جنگ می‌گشاید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در چنین وضعیتی بهترین جبهه‌گیری و مداخله، موضع خلق ما و افکار عمومی کوردی است.

این اقدام صرفا در راستای منافع دولت ترک و دشمنان کورد است

پ.د.ک به شیوه‌ای آشکارا، پیشمرگه‌ها را به نبرد با جنبش آزادیخواهی سوق داده است. بدیهی است که این اقدام صرفا در راستای منافع دولت ترک و دشمنان خلق کورد است. حزب دمکرات کوردستان موضعی اشتباه و غفلتی تاریخی را در مقابل خلق کورد در پیش  گرفته است. می‌خواهد جنبش آزادی کورد را نیز وارد این اشتباه نماید. از این پس بسیار مهم است که خلق کورد، دوستان خلق کورد و افکار عمومی سریعا در اینباره موضعگیری نمایند.

بدون تردید ما همچنان منتظر هستیم تا پ.د.ک برخوردی سنجیده را در چارچوب عقلانیت از خود به نمایش بگذارد. تا کنون موضع ما به این شیوه بوده است. ما امیدواریم که این تنش وارد وضعیت بهتری شده و باعث رویدای نشود که دشمنان از آن خوشحال شوند. بزرگترین درخواست ما اینست که شهادت گریلا نیز به بغرنج شدن این تنش نینجامیده و برعکس، دلیلی برای ایجاد وضعیتی بهتر شود.

به منظور دست‌یابی به چنین نتیجه‌ای، ما براین باوریم که تمامی نیروهای سیاسی کورد، خلقمان، افکار عمومی دمکراتیک و دوستان ما نقش اصلی و بنیادین خود را  ایفا کنند. به خانواده‌های شهدایی در مخمور و ورتی به شهادت رسیده‌اند و تمامی خلق کورد مراتب تسلیت خود را عرض می‌کنیم."