کنفدرالیسم جوامع کوردستان: روحانیون کورد به اتحاد ملی دمکراتیک کمک کنند

کمیته‌ی خلق‌ها و باورمندی‌های ک.ج.ک به مناسبت آغاز ماه رمضان بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار همبستگی، نشاط و آزادی کوردها شد

کمیته خلق‌ها و باورمندی‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان با انتشار بیانیه‌ای به منابست آغاز ماه رمضان اعلام کرد:"مسلمانان ماه رمضان را که هر روز آن مایه خیر است آغاز کرده‌اند. عبادت و اندیشیدن در خلال روزه‌ ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد. به این مناسبت امیدواریم که عبادات مسلمانانی که راه حقیقت، عدالت، خواهر و برادری و بخشش را در پیش گرفته‌اند قبول درگاه حق باشد. در این ماه به سبب وجود پاندمی کروناویروس لازم است همیشه موارد بهداشتی را مد نظر قرار دهیم. ما در این ماه از تمامی مسلمانان توانگر بویژه در کوردستان می‌خواهیم که نان سفره‌های خود را با نیازمندان تقسیم کنند. ما دستور اخلاقیِ « کسی که سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد، از ما نیست» را که منتسب به پیامبر اسلام است یادآوری می‌کنیم.

چشم‌پوشی از اخلاق اجتماعی زمینه‌ی تمامی بدی‌هاست

در بیانیه آمده است؛ بشریت به سبب تاراج رژیم سرمایه‌داری و شیوع ویروس کرونا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. در کتاب‌های مقدس آمده است که بلایای مشابهی در زمان‌های گذشته روی داده‌اند. در کتاب‌های مقدس آمده است که سبب این بلایا ظلم و ستم حاکمان و همچنین فریب هواداران آنان و دوری از مبانی اخلاقی است. دوری گزیدن از اخلاق اجتماعی، زمینه‌ی تمامی بدی‌ها، مصیبت‌ها و زشتی‌هاست. به مناسبت ماه رمضان افراد مسلمان، روحانی و معمم را فرامی‌خوانیم در خصوص این حقایق بیاندیشند. معتقدیم که روحانیون در کوردستان، مسلمانان دمکرات که در خطبه‌‌‌ها و سخنرانی‌های خود بیش از هر زمان دیگری توصیه‌های اخلاقی در مورد مسائل انسانی را یادآوری کنند. همیشه خاطرنشان کنند که بخشش، عدالت و خواهر و برادری مفاهیمی هستند که انسان نمی‌تواند به هیچ عنوانی از آنان دوری کند. ما روحانیون را فرامی‌خوانیم علیه آنانی که به فتنه‌انگیزی دست زده، ظلم روا می‌دارند و به طبیعت و زندگی جامعه ما زیان می‌رسانند با جسارت بیشتری مقابله کنند."

زکات و فطریه را به نهادها و افراد میهن‌دوست بدهیم

در ادامه بیانیه کمیته خلق‌ها و باورمندی‌های ک.ج.ک آمده است:

"کوردستانی‌ها همزمان با شیوع پاندمی کرونا و حملات دولت فاشیست ترکیه ماه رمضان را آغاز می‌کنند. حملات رژیم ترک خلق ما را با مخاطرات و مسائل بزرگتری روبرو می‌کند. ما اذعان داریم که با ارتقای مبارزه می‌توانیم این خطرها را از میان برداریم. ما یکبار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که مبارزه ملت کورد علیه استعمارگران قاتل به پیروزی دست می‌یابد.

از مسلمانان کورد می‌خواهیم زکات و فطریه خود را به نهاد‌ها و افراد میهن‌دوست بدهند. کوردستانی‌ها در باکور و خارج از میهن نباید به هیچ عنوانی زکات خود را به دولت استعمارگر ترک و سازمان‌ها و افراد وابسته به آنان دهند. زیرا در چنین رژیمی که دزد‌ها، مزدورها، تبهکاران، تجاوزگران و فاسدان را از زندان آزاد کرده و انسان‌های گرانقدر را در زندان‌ها نگاه می‌دارد هیچ خیری متصور نیست. تمامی ادیان و باورمندی‌ها مبارزه علیه دولت‌ها و حکومت‌های ستمگر را پذیرفته و آنرا همچون عبادت به حساب آورده‌اند.

روحانیون کورد به اتحاد ملی دمکراتیک کمک کنند

کوردستانیان عزیز،

خلقمان همچنانکه باورهای دینی خود را به جای می‌آورد به مسئولیت‌های ملی و مقدس خویش نیز عمل می‌کند. زندگی آزادانه در کوردستان با زبان، هویت و فرهنگ خود حقی است که دین اسلام نیز آنرا به رسمیت می‌شناسد. دولت استعمارگر ترک برای سلب این حق مشروع علیه خلقمان اعلان جنگ نموده و حتی در این جنگ نابودگرانه از دین اسلام استفاده می‌کند. هدف این نسل‌کشی نابودی خلق کورد است. از اینرو در اقدامی ضد اخلاقی باقیمانده‌ استخوان‌های یک گریلای شهید را با پست به منزل مادری وی ارسال می‌کند. خواستار ایجاد فتنه میان نیروهای سیاسی کورد است. خواستار ایجاد جنگ داخلی کوردهاست. رژیم استعمارگر ترک همیشه درصدد ایجاد فتنه مابین نیروهای کوردهاست. رژیم ترک خواهان کوردکشی از سوی خود کوردهاست. استعمارگری ترک در نظر دارد این بازی دویست ساله را یکبار دیگر در باشور کوردستان عملی کند. همه اذعان دارند که در این راستا برخی نیروهای باشور کوردستان را به کار می‌گیرد. وظیفه بزرگ روحانیون و ریش‌سفیدان کورد است که این فتنه دولت ترکیه را خنثی کنند. به مناسبت ماه مبارک رمضان عالمان دینی و روحانیون کوردستانی را فرامی‌خوانیم که به وظایف میهن‌دوستانه خود برای بسط همبستگی ملی دمکراتیک به شیوه‌ای نیرومند عمل کنند. این درخواست را بویژه از روحانیون و جماعت‌های دینی باشور داریم. برای خنثی کردن فتنه دشمن وظایف آنان در قبال فعالیت‌های وحدت ملی بیش از بخش‌های دیگر است. ما همچنین از عالمان دینی و روحانیون شمال و شرق سوریه نیز می‌خواهیم که با تکیه بر اجتهاد اسلام دمکراتیک برای خودمدیریتی دمکراتیک به وظایف خویش عمل نموده و علیه ملیگرایی و مذهب‌گرایی به شیوه‌ای فعالانه تلاش نمایند.

امیدواریم که این ماه مبارک به اتحاد، نیرومندی و آزدی کوردها بیانجامد. امیدواریم که دعاهای مسلمانان دمکراتیک و پیرو اخلاق اجتماعی مستجاب شود و ماه رمضان را به آنان تبریک می‌گوییم. با امید به اینکه ماه رمضان امسال به صلح، آرامش و خواهر وبرادری بیانجامد."