کنفدرالیسم جوامع کوردستان: همسبتگی و سازماندهی را نیرومندتر کنیم!

ریاست مشترک ک.ج.ک در بیانیه ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان بیماری کووید-١٩ از آحاد خلق کورد و دوستان آنان خواست تا در هر جایی که زندگی می‌کنند سازماندهی و همبستگی خویش را نیرومندتر نمایند و در مقابل مشکلات و مصائب به مبارزه خویش ادامه دهند.

ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان با صدور بیانیه‌ای مراتب تسلیت خود را به خانواده‌هایی که عزیزانشان را به سبب بیماری کووید-١٩ از دست داده‌اند اعلام کرد. ک.ج.ک از خلق کورد و دوستان آنان خواست تا در زمینه سازماندهی و همبستگی خویش فعالیت بیشتری نموده و بر این مبنا بر مسائل و مشکلات فائق آیند.

متن بیانیه ریاست مشترک ک.ج.ک به شرح زیر است:

"کووید-١٩ در تمامی جهان بویژه در اروپا گسترش یافته است. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ به منظور موفق نشان دادن عملکرد خویش و تداوم حاکمیت خود با ادعای اینکه 'ویروس وارد کشور نشده است' دو هفته زمینه شیوع ویروس را فراهم کرد. به همین دلیل این بیماری بسرعت در ترکیه شیوع پیدا کرد. بویژه در کلان‌شهرها و متروپل‌هایی که کوردها در آن زندگی می‌کنند به مرگ تعداد زیادی انجامید. در میان افرادی که جان خود را از دست داده‌اند تعداد زیادی کورد وجود دارند. ما به خانواده و بستگان خلق‌های کورد، ترک، چرکس، لاز، عرب و مسیحی که عزیزانشان را از دست داده‌اند تسلیت می‌گوییم.

همچنانکه شاهدیم این بیماری تأثیری منفی بر زندگی کوردها در کلانشهر‌ها و متروپل‌ها برجای می‌گذارد. در چنین شرایطی بسیاری از خانواده‌های کورد در کوردستان و کلانشهرهای ترکیه در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند و نیازمند می‌باشند. از اینرو حمایت از خلق کورد در کوردستان و کلانشهرهای ترکیه اهمیت وافری دارد. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در شرایط شیوع کروناویروس از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و دورویانه خود دست برنداشته‌اند، به همین دلیل همبستگی کوردها بسیار حیاتی است. ما در این راستا کمپین‌های حمایت از همدیگر از جمله 'کمپین خانواده خواهر و برادر' را مهم ارزیابی می‌کنیم. همبستگی خلق و جامعه در مصائب خود را نشان می‌دهد.

شیوع کووید-١٩ عواقب منفی بزرگی بر خلق کورد در اروپا باقی گذاشته است. ده‌ها میهن‌دوست ما در بسیاری از كشورهای اروپا از جمله در فرانسه و انگلستان جان خود را از دست دادند، ما مراتب تسلیت خود را به خلق کورد در اروپا و خانواده‌هایی که اعضای خود را از دست داده‌اند ابراز می‌داریم.

میهن‌دوستان گرانقدری که ده‌ها سال در فعالیت‌های مبارزه آزادیخواهی در اروپا جای گرفته بودند، با زحمات و رنج‌های ده‌ها ساله‌ی آنان جامعه کورد دمکراتیک در اروپا شکل گرفت. اگر چه این رفقا به سبب بیماری مذکور جان خویش را از دست دادند اما یاد و خاطره آنان برای همیشه در مبارزه آزادیخواهی خلقمان زنده خواهد بود.

خلق سریانی ما در اروپا مشارکتی عظیم در مبارزه ازادیخواهی بر دوش گرفته‌اند. مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های سریانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و عموم خلق سریانی اعلام می‌کنیم.

خلق کورد در اروپا به جامعه‌ای دمکراتیک مبدل شده است. از اینرو معتقدیم که در جریان شیوع بیماری خلقمان با همسبتگی نیورمند مسائل خود را حل خواهند کرد. خلق میهن‌دوستمان در اروپا، نه تنها در این مقطع بلکه در تمامی مصائب و مراحل طاقت‌فرسای خلقمان در هر چهار بخش کوردستان از خلقمان حمایت مادی و معنوی به عمل اورده و موضع شایسته‌ای اخذ کرده‌اند. در زمان شیوع کروناویروس با شرکت در کمپین 'خانواده خواهر بردار' به مسئولیت‌های خود عمل کردند. ما از خلقمان و دوستان خلقمان در اروپا برای این موضع ارزشمند قدردانی می‌کنیم.

خلقمان در اروپا و در تمامی مناطقی که ساکن هستند باید بدانند که: سازماندهی و همبستگی مبنای اساسی نیرومند نمودن مبارزه می‌باشند. جوامعی که سازماندهی و همبستگی آنان نیرومند باشد بر تمامی مشکلات و مصائب پیروز شده و مبارزه‌ای نیرومند را به پیش می‌برند. حمایت نیرومند با سازماندهی نیرومند میسر می‌شود. مبارزه نیرومند نیز با سازماندهی نیرومند می‌گردد. بر این مبنا لازم است خلقمان در این مرحله در تمامی مکان‌ها سازماندهی خویش را ارتقا دهند.

شیوع ویروس کرونا ضرورت ایجاد کمون‌، مجالس و فعالیت‌های جامعه‌محور را اثبات نمود. به همین دلیل باید در هر جا کمون و مجلس تأسیس شده و زندگی اجتماعی بدون اینکه وابسته به یک مرکز باشد تداوم یابد. خلقمان اینگونه در تمامی عرصه‌های مبارزه می‌تواند به شرایطی که ناشی از سیستم مدرنیته سرمایه‌داری است پاسخ داده و به حیات خویش ادامه دهند. بدون شک خلقمان با مشاهده جامعه سازماندهی شده روژاوا، اورپا و مخمور اهمیت آنرا به شیوه‌ای عملی درک کرده است.

ما آحاد خلق کورد و دوستان آنان را فرامی‌خوانیم که در هر کجا که زندگی می‌کنند سازماندهی و همبستگی خود را نیرومندتر نمایند و در مقابل مسائل و مشکلات مبارزه را ادامه دهند."