کنگره ملی کوردستان: آزادی و موقعیت سیاسی روژآوا، آینده تمامی کوردستانیان را رقم می‌زند

در قطعنامه نوزدهمین کنگره ملی کوردستان آمده است که آزادی و موقعیت سیاسی روژآوای کوردستان، آینده تمامی کوردستانیان را رقم می‌زند. اتحاد ملی برای حراست از دستاوردها امری ناگزیر است.

   کنگره ملی کوردستان قطعنامه پایانی نوزدهمین کنگره خود را که در پایان هفته گذشته در هلند برگزار کرده بود، را منتشر کرد. در قطعنامه کنگره ملی کوردستان آمده است که نوزدهمین نشست کنگره ملی کوردستان بر مبنای دستاوردهای بیست ساله آن برگزار شده است. در قطعنامه پایانی آن آمده است که نوزدهمین نشست شورای عمومی کنگره ملی کوردستان با شرکت بیش از ۳۵۰ نفر از اعضا و مهمانان آن در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۹ در هلند برگزار شد. از هر چهار بخش کوردستان، از تمامی مناطق اروپا، از آمریکا، کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی، خاورمیانه، استرالیا، نمایندگان احزاب و سازمانها و اعضا در این نشست حضور داشتند. در نشست عمومی مهمانان بسیاری از روژآوا و باشور کوردستان نیز مشارکت داشتند. همچنین برخی از احزاب کوردستانی نیز برای نخستین بار در نشست عمومی این کنگره مشارکت داشته و از کنگره ملی حمایت به عمل آوردند. درخواست مشارکت در نشست عمومی و عضویت در کنگره ملی امسال در مقایسه با سالهای پیشین بیشتر بود.

"حملات اشغالگری دولت ترک موضوع اصلی کنگره ملی کوردستان"

   در قطعنامه آمده است که نوزدهمین نشست کنگره ملی کوردستان در زمینه نبردی دشوار که دولت ترک بر روژآوای کوردستان و شمال و شرق سوریه تحمیل کرده است، برگزار شده است. به همین علت حملات اشغالگری دولت ترک علیه روژآوای کوردستان به موضوع اصلی نشست عمومی این کنگره تبدیل شد. تمامی شرکت کنندگان در نشست عمومی جنگ دولت اشغالگر ترک علیه روژآوا را همانند حمله‌ای علیه ارزشها و دستاوردهای کورد و کوردستان ارزیابی کردند. احزاب و سازمانهای سیاسی و اجتماعی که در نشست عمومی مشارکت کردند، تمامی اختلافات بین کوردها را به کناری گذاشته و موضعی ملی را اتخاذ کرده و همگی با یکصدا اعلام داشتند که آزادی موقعیت سیاسی روژآوای کوردستان، آینده تمامی کوردستان را رقم میزند.

"کوردها با مبارزه بی‌نظیر خود، در مرکز توجهات جهانی قرار گرفته‌اند"

   در بخش دیگری از قطعنامه پایانی آمده است که خلق کورد امروز با مبارزه بی‌نظیر خود برای هویت، آزادی و موقعیت سیاسی در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است. مبارزه آزادیخواهانه کوردها به نمادی اخلاقی و وجدان آگاه بشری تبدیل شده است. خصوصا که حمایت و دفاع از از مبارزه آزادیخواهی روژآوای کوردستان، اکنون مرزهای کوردستان و خاورمیانه را در نوردیده و به مسئله جهانی تبدیل شده است. در اقصی نقاط جهان خلق‌ها فریاد سر میدهند که روژآوا متعلق به ماست و ما روژآوا هستیم.

   دولت ترک علیه خلقمان و تمامی صداهای متمایز روژآوا به نبردی استراتژیک و برنامه‌ریزی شده دست می‌زند. زمانی که به نقشه و برنامه‌ریزی جنگی دولت ترک را در جنگ باکور، روژاوا و باشور کوردستان نگریسته شود، کاملا آشکار می‌شود که ترکها تلاش دارند تا امکان استقرار میثاق ملی سال ۱۹۱۹ را فعلیت بخشند. در برنامه‌ریزی آنها، هدف اجرایی شدن نقشه میثاق ملی حضور داشته و به همین منظور قتل‌عام کوردها را برای خود به عنوان امری مشروع می‌بینند. رئیس جمهور دولت ترک آشکار اعلام می نماید که تا سال ۲۰۲۳، یعنی در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، من ترکیه و مرزهای آن را گسترش خواهم داد. همانگونه که در جنگ جهانی اول، ایجاد دولت-ملت ترک بر اساس قتل‌عام یک میلیون و پانصد هزار ارمنی و هزاران آسوری، سریانی و کلدانی انجام شد، در مرحله جنگ جهانی سوم نیز تلاش دارند تا مرزهای دولت خود را از طریق قتلعام کوردها گسترش دهد. اما مرزهایی که آنها در صدد تغییر آن برآمده‌اند، بخشی از خاک کوردستان است. کوردها با مقاومتی تاریخی در روژآوا، باکور و باشور کوردستان مانع از پیشبرد استراتژی دولت ترک شده‌اند. به همین دلیل، آنها استراتژی خود را بر مبنای قتل‌عام کوردها طراحی کرده‌اند. دولت ترک این قدمها را بر دو بخش از کوردستان استوار و به جنگ مستقیم دست زده است: در باشور کوردستان برای اشغالگری زمینه قدرتمند نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماتیک مهیا شده است. در باشور کوردستان از طریق جنگ ویژه تلاش دارد که اختلافاتی را بین احزاب سیاسی اصلی در کوردستان ایجاد نماید؛ تا از این طریق بتواند برادرکشی را گسترش دهد. اما در اینباره دولت ترک نمی‌تواند به هیچ نتیجه‌ای دست یابد. زیرا تمامی احزاب سیاسی کورد واقعیت دولت اشغالگر و تاراجگر دولت ترک را به خوبی درک کرده‌اند. همانگونه که در حملات ۹ اکتبر از سوی دولت ترک مشخص شد، کوردستان در کانون جنگ جهانی سوم قرار گرفته است. در ایجاد و از بین بردن معادلات سیاسی منطقه‌ای و بین المللی، موضع کوردها  تعیین کننده است. کوردها اکنون دارای تاکتیک و استراتژیهای منظم و قاعده‌مند هستند. در سده گذشته کوردها از فرصتهای کمی برای برخورداری از موقعیتی سیاسی برخوردار نبودند. از سوی دیگر، برای ممانعت کوردها از دستیابی به یک موقعیت، دولت ترک و دولت ایران، حملات خود را افزایش می‌دهند.

"اتحاد ملی برای حراست از کوردها، امری ناگزیر است"

​​​​​​​   لزوم وجود اتحاد ملی برای حراست و حفاظت از خلق و میهن امری ناگزیر به شمار می‌رود. به همین علت، لازم است که در کوتاه مدت کنفرانسی برای دستیابی به اتحاد ملی برگزار شود تا استراتژی مشترک کوردها متجلی شود. نوزدهمین نشست عمومی کنگره ملی کوردستان برای برگزاری کنفرانس ملی وظیفه‌ای ملی و معیار فراخوان تمامی احزاب  و سازمانهای سیاسی کوردستان را موجب می‌شود.

مدیریت جدید کنگره ملی کوردستان

​​​​​​​   در قطعنامه پایانی نشست کنگره ملی، در رابطه با هیئت مدیره جدید کنگره نیز آمده است که: در نوزدهمین نشست عمومی کنگره ملی کوردستان در رابطه با شرکت کنندگان، تغییراتی در اساسنامه آن ایجاد شده ست. شمار اعضای کنگره که بر مبنای اساسنامه پیشین کنگره ملی کوردستان محدود به ۳۰۰ نفر بود، تغییر یافته و با افزایش ۵۰ نفر شمار آن به ۳۵۰ عضو افزایش یافت. همچنین امسال در شورای عمومی ریاست مشترک و شورای کنگره ملی کوردستان مجددا انتخاب و تغییر پیدا کردند.

​​​​​​​   امسال در شورای عمومی خانم زینب مراد سهراب و آقای احمد کاراموش به عنوان ریاست مشترک برای دوره جدید تا سال ۲۰۲۱ انتخاب شدند. افراد ذیل نیز به عنوان اعضای شورای رهبری نیز تا سال ۲۰۲۱ انتخاب شدند: زبیر آیدار، شهلا حفید، نیلوفر کوچ، رفیق غفور، بهزاد پیرموسی، رامان مجید، لیلا بیرلیک، کویستان داودی، اکرم عیسو، مجید عیسو، فواد جمال، سعید ساعدی، نعمان اوغور، رودی ملک، آمنه راد.