کنگره ملی کوردستان: جمهوری ترکیه باید ژنوساید ارامنه را به رسمیت بشناسد

ک.ن.ک به مناسبت ١٠۵مین سالروز قتلعام ارامنه از سوی دولت عثمانی بیانیه‌ای منتشر کرد

کنگره ملی کوردستان در بیانیه‌ای کتبی ضمن محکوم کردن قتلعام ارامنه از سوی ترک‌های عثمانی به زوایای این جنایت ضدبشری اشاره کرده و از دولت ترکیه خواست تا به این قتلعام اعتراف کند و آنرا به عنوان ژنوساید به رسمیت بشناسد.

در بیانیه کنگره ملی کوردستان آمده است:

"امپراطوری عثمانی و همدستانش در سال ١٩١۵ خلق‌های مسیحی مزپوتامیا و آناطولی را قتلعام کردند. شمار بسیار زیادی از خلق ایزدی نیز در این قتلعام قربانی شدند. این قتلعام از سوی سازمان اتحاد و ترقی، تشکیلات ویژه، سواره‌های حمیدیه، ارتش عثمانی و فرمانده‌های سپاه به انجام رسید. تمامی آنان با یکدیگر همدست شده و جنایتی ضدبشری را رقم زدند. با هدف ریشه‌کن کردن تاریخ و فرهنگ خلق‌های ارمنی، آسوری، سریانی و کلدانی به شیوه‌ای گسترده دست به قتلعام زدند. این ژنوساید یک جنایت ضدبشری آشکار است که به هیچ عنوان نمی‌توان آنرا انکار کرد.

مدارک مستند و موثق بیانگر قتلعام یک میلیون و پانصد هزار انسان وجود دارد. آمار‌ها و سرشماری خود امپراطوری عثمانی بیانگر این واقعیت است. بیش از ۵٠٠ هزار نفر از خلق‌های آسوری، سریانی و کلدانی قتلعام شدند. بیش از یک میلیون نفر از ارمنی‌ها به شیوه‌ای ددمنشانه و در مناطق جداگانه به قتل رسیدند. صدها هزار نفر دیگر به مکان‌های نامعلوم تبعید شده و معدوم شدند. ده‌ها هزار زن و دختر و کودک زنده ‌بگور شده و یا با زور وادار به پذیرش اسلام شده و مجبور به ازدواج با مسلمانان شدند. هزاران خانه و مدرسه و کتابخانه و کلیسا و کارگاه ویران شدند. تعداد بیشماری خانه و مزرعه غارت گردیدند. ریختن خون و غصب دارایی‌های خلق‌های آسوری، سریانی، کلدانی و ارمنی به شیوه‌ای آشکار حلال اعلام شد. تمامی این جنایت‌ها با فتوای جهاد و به منظور ژنوساید اتنیکی و دینی به انجام رسید.

امپراطوری عثمانی با اشغال سرزمین مزوپوتامیا و آناطولی صدها سال آنرا غارت نمود و در پایان نیز در سال ١٩١۵ خلق‌های ساکن آنرا قتلعام کرد. چنان جنایتی که تا به امروز نیز خون از آن می‌چکد. قتلعام این خلق‌ها به گونه‌ای بود که حتی با گذشت ١٠۵ سال نسل‌های تازه‌ آنان از دردهای این تراژدی بخود می‌پیچند. امروز پس از ١٠۵ سال از این جنایت دولت جمهوری ترکیه میراثدار دولت عثمانی است و همچنان به انکار آن پرداخته و به این واقعیت اعتراف نمی‌کند. دولت ترکیه نشان می‌دهد که شریک این جنایت است و در تلاش تداوم نسل‌کشی است. به مناسبت ١٠۵مین سالروز قتلعام ارامنه از دولت جمهوری ترکیه می‌خواهیم که ضمن اعتراف به این جنایت ضدبشری به تعهدات پذیرش آن که برسمیت شناختن ژنوساید ارمنی‌هاست عمل کند.

ما به عنوان کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک)، ژنوساید ١٩١۵ را بشدت محکوم می‌کنیم و از تمامی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوط می‌خواهیم که آنرا به عنوان ژنوساید به رسمیت بشناسند."