کنگره ملی کوردستان حملات دولت اشغالگر ترک را محکوم کرد

کمیته حقوق بشر کنگره ملی کوردستان حملات دولت اشغالگر ترک به مخمور، شنگال و مناطق حفاظتی مدیا را به شدت محکوم کرده و از حکومت عراق، حکومت اقلیم جنوب کوردستان و نهادهای حقوق بشری درخواست واکنش در مقابل این حملات نمود.

کمیته حقوق بشر کنگره ملی کوردستان در رابطه با حملات ارتش اشغالگر ترک به  مخمور، شنگال و مناطق حفاظتی مدیا بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که دولت اشغالگر ترک با هواپیماهای جنگی شب ١۴-١۵ ژوئن ١٨ حمله هوایی را به مناطق مختلف منطقه اقلیم جنوب کوردستان انجام داده و غیر نظامیان را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که یکی از مناطقی که هدف قرار گرفته است، کمپ پناهندگان شهید رستم جودی در مخمور بوده است. کمپ پناهندگان مخمور چند ده سال است که  هزاران نفر از پناهندگان باکور کوردستان را در خود جای داده است و نحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دارد. در واقع ساکنان این کمپ به دلیل بروز نا آرامی و جنگ به این  منطقه پناهنده شده اند.  همزمان مدت یک سال است که این کمپ تحت شدیدترین تحریمهای حکومت اقلیم جنوب کوردستان قرار دارد.

یکی دیگر از اهداف این حمله و بمباران ، منطقه شنگال بوده است که غیر از بمبماران مناطق غیر نظامی، بیمارستانی نیز هدف قرار گرفته است و این بیمارستان دچار آسیبهای شدید قرار گرفته است و ۴ بیمار در این بیمارستان دچار جراحتهای سنگین شده‌اند. شنگال منطقه‌ای است که اکثریت ساکنان آن کورد ایزدی بوده و چند سال است که از دست سیستم دولت اسلامی داعش رهایی یافته‌اند. لازم به یادآوری است که با حمله گروه‌های تروریست به این منطقه، هزاران نفر از غیرنظامیان بی دفاع این منطقه به قتل رسیدند.

کمیته حقوق بشر کنگره ملی کوردستان خاطرنشان ساخت که این حملات علیه حقوق بشر و قوانین بین المللی بوده و در این راستا اظهار داشت: لازم است که این حملات به شدت محکوم شده و تمامی سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و صلح طلب و دولت قدرال عراق، پارلمان و حکومت اقلیم کوردستان، تجاورهای دولت اشغالگر ترگ را به کمپ مخمور و منطقه شنگال محکوم کنند و در این رابطه برای پایان دادن به حملات دولت ترک واکنش داشته باشند.

در این بیانیه درخواست شده  است که:

دست همکاری برای کمک به آوارگان کمپ مخمور و شنگالی‌ها را دراز کرده تا در آینده‌ای نزدیک ساکنان آن، به خانه و کاشانه خود بازگرده و حداقل بتوانند از تهدیدات دولت ترک و تروریستهای اسلامگرا رهایی یابند. تلاش‌های جدی برای بازگشت به میز مذاکرات بین نمایندگان ترکیه و کورد انجام شده تا کشمکش‌ها و جنگ و کشتار و دراز مدت بتواند به شیوه‌ای صلح آمیز خاتمه یابد.