کنگره ملی کوردستان روز روزنامه‌نگاری کوردی را تبریک گفت

کمیته‌ی اطلاع‌رسانی کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) به مناسبت ۱۲۲مین سالگرد روزنامه‌نگاری کوردی بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام نمود، رسانه‌های کوردی باید بر مبنای فعالیت حرفه‌ای، حقوق شهروندی و میهن دوستی به مبارزات خود ادامه دهند.

ک.ن.ک به مناسبت ۱۲۲مین سالگرد روزنامه‌نگاری کوردی اعلام کرد، "مطبوعات کوردی از یک طرف میهنش اشغال شده است، از طرف دیگر نیز جامعه‌اش در وضعیت سیاسی و اقتصادی حساسی قرار دارد و از لحاظ هشیاری و فرهنگی ضعیف است. در آنجایی هم که کورد مقداری از آزادی سیاسی را داراست، به کارگیری نادرست حکومت و قدرت و بی‌عدالتی اجتماعی و عدم احساس مسئولیت ملی و تاریخی، مردم را در فشار قرار داده است. به همین دلیل وظیفه‌ی روزنامه‌نگار و رسانه‌های کوردی چند برابر است".

ک.ن.ک همچنین اعلام کرد" اکنون رسانه‌های کوردی ناچار هستند از یک طرف در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کوردها کار کنند. از طرف دیگر هم نیروهای اشغالگر کوردستان، هر روز نقشه‌ها و توطئه‌های جدید و غیرانسانی علیه اجرا می‌کنند. علاوه بر حملات دائمی و اشغالگریشان، نقشه برای اختلاف و جنگ داخلی میان کوردها طراحی می‌کنند. مانند آنچه اکنون دولت ترکیه انجام می‌دهد. به همین دلیل مهم است رویکردی حرفه‌ای متکی بر حقوق شهروندی و میهن‌دوستی در رسانه‌های کوردی وجود داشته باشد و از این سه راه به وظیفه‌ی مقدس خود عمل کنند".

متن بیانیه‌ی ک.ن.ک؛

"در ۲۲ آوریل ۱۸۹۸ اولین روزنامه‌ی کورد با نام "کوردستان" توسط مقداد مدحت بدرخان منتشر شد. به همین مناسبت روز ۲۲ آوریل به عنوان روز روزنامه‌نگاری کوردی تعیین شده است. از آن روز تاکنون کاروان روزنامه‌نگاری کوردی شانه به شانه‌ی مبارزات برای آزادی و دمکراسی و عدالت اجتماعی ادامه داشته است.

روزنامه‌ی کوردستان در مرحله‌ای فعالیت خود را آغاز کرد که کوردستان تحت حکوت عقب مانده‌ی عثمانی از لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در وضعیت بسیار تاریکی قرار داشت. آن روزنامه در آن زمان در آن تاریکستان بوجود آمد و تا حد خوبی توانست اخبار کوردستان را به گوش داخل و خارج برساند.

اکنون ما در عصری زندگی می‌کنیم که عرصه‌های اطلاع‌رسانی بسیار گسترده شده است. اخبار به آسانی به مردم می‌رسد. به دلیل این جایگاه، رسانه و اطلاع‌رسانی بسیار موثر هستند و می‌تواند بر روی رخدادها بسیار کار کند. در کوردستان کنونی، دهها کانال تلویزیونی ماهواره‌ای و داخلی، ده‌ها رادیو و صدها مجله و روزنامه و صدها سایت خبری وجود دارند. اگر این تعداد کثیر با کیفیت خوب کار کنند می‌توانند به نیرویی تعیین کننده تبدیل شوند.

همانگونه که کوردستان شرایطی ویژه را پشت‌سر می‌گذارد وضعیت رسانه‌ای نیز ویژه است. روزنامه‌نگار کورد از یک طرف میهنش اشغال شده است. از طرف دیگر نیز جامعه‌اش در وضعیت سیاسی و اقتصادی حساسی قرار گرفته و از لحاظ هشیاری و فرهنگی نیز در سطح ضعیفی قرار دارد. در آنجایی نیز که کورد مقداری آزادی سیاسی بدست آورده است، به کارگیری نامناسب قدرت و بی‌عدالتی اجتماعی و احساس نکردن مسئولیت ملی و تاریخی مردم را تحت فشار قرار داده است. به همین دلیل وظیفه‌ی روزنامه‌نگار کورد چندین برابر است.

اکنون روزنامه‌نگار کورد مجبور است از یک طرف بر وضع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کوردها کار کند و از طرف دیگر می‌بیند که نیروهای اشغالگر کوردستان روزانه نقشه‌های جدید و غیرانسانی علیه مردم کوردستان طراحی می‌کنند. علاوه بر اشغالگری و حملات مکرر، برای جنگ داخلی کوردها نقشه می‌کشند. مانند آنچه اکنون دولت ترکیه انجام می‌دهد. به همین دلیل لازم است تمامی مبانی حرفه‌ای، شهروندی و میهن دوستی در رسانه‌های کوردی وجود داشته باشند. از این سه راه می‌توان وظیفه‌ی مقدس خود را انجام داد.

ما در کنگره‌ی ملی کوردستان، در روز روزنامه‌نگاری کوردی سلام و درود گرم خود را به همه ی روزنامه‌نگاران کوردستان در هر چهار بخش آن می‌فرستیم. از کار و زحمات آنها تشکر می‌کنیم. به روح پاک روزنامه‌نگاران قهرمانی که در حال انجام وظیفه‌ی مقدس خبررسانی در جبهه‌های جنگ علیه اشغالگران و تروریستها جان خود را از دست دادند، درود می‌فرستیم. به روح همه‌ی روزنامه‌نگاران که در راه آزادی و آزادی بیان و دمکراسی و انتقاد از فساد و بی‌عدالتی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی قربانی شدند، ادای احترام می‌کنیم.  به تمامی روزنامه‌نگاران محبوس در زندان‌ها درود می‌فرستیم.

یک بار دیگر روز روزنامه‌نگاری کوردی را به همه‌ی روزنامه نگاران کورد و همه‌ی مردم کوردستان تبریک می‌گوییم."