کودار مراسم عروسی پیرشالیار را گرامی داشت

کودار جشن پیرشالیار را به آحاد خلق کورد و بویژه هورامانی‌ها شادباش گفته و از این مناسبت همچون وسیله‌ای برای اتحاد و همبستگی باورمندی‌های گوناگون در میان کوردها یاد می‌كند.

کمیته‌ی آیین و باورداشت‌های جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) با انتشار بیانیه‌ای مراسم عروسی پیرشالیار را گرامی داشت.

"تاریخ و فرهنگی پر از افتخار

انسان موجودیست که متفاوت از همه‌ی موجودات دیگر بدون زندگی اجتماعی و همزیستی زندگانیش بی‌معنی خواهد بود، یکی از مهمترین دلایل جامعه بودن، عقاید است که در میان هر نژاد و قبیله و عشیره و ملتی به شیوه‌ای وجود دارد. از یک موجود زنده گرفته تا موجودی بی‌جان و تا به یکتاپرستی، در میان جامعه‌ی بشری تفاوت‌ها همیشه وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه دارند.

دین و باور به سببی برای حفاظت از اخلاق و فرهنگ جامعه تبدیل شده است. خلق کورد نیز خلقی است که  تاریخی طولانی دارد و در طول تاریخ دارای باورها و عقاید خود بوده است. از آنیمیسم تا به میترائیسم دین و باورمندی کوردها تأثیری شگرف بر سایر خلق‌ها گذاشته است. در نهایت دین اسلام جای سایر ادیان را گرفته است و به باور اکثریت خلق تبدیل شده است، چون دین بخش اساسی از فرهنگ کوردی بوده است، به آسانی با تغییر دین همه‌ی مقدسات و مراسم‌های گذشته از میان نرفته و ذوب نشده است. هر چند از طرف عقیده‌ی نو به بهانه‌های مختلف متهم شده و مجازات گشته است.

مراسم عروسی پیرشالیار در هورامان تخت در روژهلات کوردستان، بخشی از این فرهنگ دینی است که از زمان آیین میترائیسم آغاز شده است. اگرچه تا حدی دین اسلام بر آن تاثیر گذاشته است، اما باز هم اصل فرهنگ و اصالت مراسم حفظ شده و به دلیلی برای گرد هم آوردن معتقدان به زرتشت کنار یکدیگر قرار گرفته و می‌توان گفت که هر دو معتقدان به اسلام و زرتشت با احترام در این مراسم شرکت می‌کنند. این امر نشان دهنده‌ی صلح‌طلبی این آیینها در جوهر خود است که همزیستی و اخلاق اساس و هدف همه‌ی آنها بوده است.

به مناسبت مراسم پیرشالیار که عروسی پیر شناخته شده است و هر ساله در ۱۵ ماه بهمن یعنی نیمه‌ی زمستان برگزار می‌شود، را به همه‌ی خلق کورد و ایمان‌داران و بویژه خلق هورامان تبریک می‌گوییم.

کمیته‌ی آیین و باورداشتهای جامعه ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)

١۴ بهمن ١٣٩٨/ ٣ فوریه ٢٠٢٠"