کودار: پذیرش رسمی خودمدیریتی و آزادی زن، حق انسانی برای ایزدیان است

در بخشی از بیانیه کودار آمده است:"اگر حملات داعش اشغال نظامی شنگال بود، مسلما سیاست ایزولاسیون علیه شنگال و محاصره آن، اشغال سیاسی آن خطه و نفی آزادی و خودمدیریتی دمكراتیك برای ایزدیان است."

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان به مناسبت ششمین سالگرد قتلعام ٣ آگوست ٢٠١۴ ایزدیان شنگال بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه کودار به شرح زیر است:

"اشغال شنگال و قتل‌عام خلقمان در آن خطه از كوردستان در ۳ آگوست ۲۰۱۴ كه توسط تروریست‌های چندملیتی داعش تبهكار انجام گرفت و طی آن هزاران تن زنده‌بگور و بیش از ۵ هزار تن از جمله زن و كودك ربوده‌ شدند، همانا آغاز اشغال مجدد جنوب كوردستان بود. این نسل‌كشی تنها علیه ایزدیان نه بلكه علیه تمامی ملت‌ كورد صورت گرفت. فدایی‌گری نیروی گریلا در شنگال نیز آغاز مرحله نوین مقاومت در تمامی كوردستان بود.

مقاومت شنگال در كنار كوبانی مقاومت در برابر اشغالگری و خط خیانت نام گرفت. اشغال شنگال از سوی تبهكاران داعش كه بشدت از سوی تركیه فاشیست حمایت شدند، منجر به قتل‌عام ۷۳امین علیه ایزدیان و اشغال مجدد كركوك، مخمور، كلار، كفری و خانقین شد. قطع یقین خیانت در حق شنگال و ایزدیان خیانت به زنان كورد و تاریخ و فرهنگ كهن‌ترین خلق بین‌النهرین یعنی خلق كورد و نیز اشغال مجدد كوردستان بود، اما پیروزی نیروی گریلا و ی.ب.ش نقطه‌عطفی شد برای شكست كامل داعش از كركوك تا خانقین. این مقاومت‌گری همچنان برضد اشغالگری فاشیسم تركیه تداوم دارد. هیمنه و شكوه خلقمان در سایه این فدایی‌گری بار دیگر اثبات جهانی یافت. تنها گذاشتن خلقمان در شنگال با حضور نیروی گریلا كه جان بیش از ۲۰۰ هزارتن را از قتل‌عام حتمی نجات‌دادند، جبران‌ گشت. حضور گریلا، انقلاب جهانی كوبانی را در شنگال تكرار ساخت و بر چهاربخش كوردستان تأثیر مثبت نهاد.

مسلم است كه آزادی زن، آزادی ملت ‌كورد و آزادی كوردستان در محتوای ناب انقلاب شنگال نهفته است و بیش از پیش به لحاظ سیاسی، اخلاقی و انسانی تقبل خودمدیریتی دمكراتیك برای شنگال را مبرم می‌گرداند. عدم پذیرش خودمدیریتی دمكراتیك شنگال همانا انكار موجودیت ملت كورد و به ‌هدردادن خون هزاران شهید است. آزمون پذیرش موجودیت دمكراتیك شنگال آزمونی الگوپذیر برای كل خاورمیانه می‌باشد كه قطعا رد آزادی‌های آن هم رد و انكار آزادی ملت‌های گرفتار جنگ و خون‌ریزی در خاورمیانه خواهد بود و می‌تواند حملات اشغالگرانه تركیه به سوریه و عراق با رؤیای احیای استبداد نوعثمانی را مهار نماید.

چه‌بسا هم‌اكنون تمامی شنگال از سوی اشغالگران و دشمنان تحت محاصره قرار گرفته و با تهدیدات تركیه و احتمال جان‌گرفتن دوباره داعش، همچنان با تهدید روبروست. بدون‌شك این وضعیت اسفبار به‌دلیل سیاست‌های منفعت‌پرستانه هژمونی‌های دخالت‌گر جهانی، دولت محافظه‌كار منطقه و نیروهای خیانت‌كار است. این سناریوی كثیف هر آن ممكن است دیگر بخش‌های كوردستان را تهدید كند كه البته تنها راه، مبارزه خلقمان در كنار نیروی گریلا است. اگر حملات داعش اشغال نظامی شنگال بود، مسلما سیاست ایزولاسیون علیه شنگال و محاصره آن، اشغال سیاسی آن خطه و نفی آزادی و خودمدیریتی دمكراتیك برای ایزدیان است. فلذا همانطور كه شنگال سپری شد برای نجات هولیر از اشغال داعش، وظیفه هولیر هم حفاظت كامل از موجودیت شنگال است و این مهم را تنها می‌توان از خلقمان انتظار داشت نه نیروهای قدرت‌طلب.

همچو «جامعه دمكراتیك و آزاد شرق كوردستان(كودار)» ضمن محكوم‌كردن نسل‌كشی ایزدیان و اعلام حمایت و صیانت از خلقمان در ششمین سالروز نسل‌كشی ایزدیان، اعلان می‌داریم كه خون هزاران شهید چهاربخش كوردستان كه به پاس صیانت از كرامت خلقمان در شنگال ریخته شد، به هدر نخواهد رفت و امروزه همچنان با گرامیداشت یاد و خاطره فدائیانی چون فرمانده «دلگش بوكان» راهشان پاینده است. وجود خلق‌ ایزدی یادگار فرهنگی و تاریخی ملت‌ كورد از عمق تاریخ هزاران ‌‌ساله كوردستان است. بدون‌شك مبارزه زنان، موجبات آزادی هزاران زن ربوده شده از اسارت تبهكاران داعش را فراهم آورده و ضامن آزادی زنان و ملت‌های خاورمیانه و كوردستان است. بایسته است كه در عرصه‌های جهانی قتل‌عام ایزدیان رسما به‌مثابه ژینوساید پذیرفته شود و برای جبران آن، خودمدیریتی دمكراتیك شنگال مورد حمایت كامل قرار گیرد."