کودتاهای سیاسی دولت ترکیه علیه کردها؛ تمام جامعه کرد هدف قرار گرفته است

خطیب دجله می‌گوید، تمامی خلق کرد را هدف قرار داده‌اند. اُزترک ترکدوغان نیز اظهار می‌دارد، تکرار اشتباه و سیاست دوباره "خرد دولت" است. همچنین ارطغرل کورکچو اظهار داشت، پشت پرده در مورد تعطیلی حزب گفتگو می‌کنند، مهندسی سیاست وجود دارد.

   جنبش سیاسی کُرد گماشتن قیم و غصب شهرداری‌ کلان‌شهرهای آمد، مردین و وان را "کودتای ١٩ آگوست دست‌اندرکاران دولت در منطقه" می‌داند. رژیم ترکیه از ١٩٩٠ تاکنون چهار بار به کودتای سیاسی كلیه کردها دست زده است. در کودتای اول پارلمانتاران دَپ دستگیر شدند. سه کودتای دیگر نیز در زمان حاکمیت آ.ک.پ صورت گرفته‌اند. کودتای علیه د.ت.پ در ۱۴ آوریل ۲۰۰۹، کودتای علیه ه.د.پ در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ و آخرین کودتا علیه شهرداران کلانشهرهای آمد، وان و مردین در ۱۹ آگوست ۲۰۱۹ انجام گرفت.

کورکچو: در کردستان پروژه‌ی مهندسی سیاسی وجود دارد
   ارطغرل کورکچو ریاست افتخاری ه.د.پ درباره‌ی گفت‌وگوها بر سر تعطیل کردن حزب اعلام کرد، "در صورتی که چنین نیتی داشته باشند بایستی با تمامی نیروی خویش، یعنی با نیروی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی خویش در برابر آن بایستیم. باید به این مسئله فکر نکنیم. به مسائل آگاه هستیم. هیچگونه دلیلی برای توقیف ه.د.پ وجود ندارد و گناهی که مرتکب شده باشیم نیز وجود ندارد. توقیف ه.د.پ به هر شکلی غیرقانونیست و تنها از راه زور ممکن خواهد بود. "

​​​​​​​   کورکچو با اشاره به باتسونا(حزب ملی‌گرای باسک در اسپانیا) اظهار داشت، "نمی‌دانیم که در اسپانیا چه روی داده است و اطلاع جامعی درباره‌ی آنان نداریم. همانی که در اسپانیا وجود دارد در ترکیه نیز وجود دارد، تنها غصب باتسونا مانده است."

​​​​​​​   کورکچو اعلام کرد، "آ.ک.پ در ابتدا خواهان ایجاد طیف سیاسی و پروژه‌ی مهندسی سیاسی در کردستان است. آن را امتحان کنند. آن‌ چه که در اطراف تخریب شده، آنچه که در تابلو بالکچی منتشر می‌کنند، اخبار ایندپندت ترکچه، هر آن‌چه که محافظه‌کاران و لیبرال‌ها مطرح می‌کنند و... غیره، می‌توان درک نمود که یک پروژه‌ی مهندسی سیاسی کرد تحت نظر دولت در جریان است. گزارشهای منتشر شده نیز تنها برای سنجش واکنش جامعه است. می‌گویم "به ه.د.پ دست نزن،‌ تو را نیش خواهد زد" بایستی تمامی دمکرات‌ها چنین بگویند."

دجله: تمامی خلق کرد هدف قرار گرفته‌اند
​​​​​​​   خطیب دجله پارلمانتار دَپ و عضو هیئت امرالی درباره‌ی دلایل گماشتن قیم اظهار داشت، "قیم به صورت آنی منصوب نشد. به دلیل انتخابات استانبول فورا اقدام نکردند. در ائتلاف آ.ک.پ/ م.ه.پ- ارگنکون گفت‌وگو‌های مفصلی صورت گرفته است. حاکمیت اعلام کرد، 'نیازی به پیگیری استراتژی ریشه‌ای نیست، طبق برنامه مدون دولت خویش که اشغال خاورمیانه در  سال ۲۰۷۱ است با درهم شکستن اراده‌ی خلق کرد به اهداف خویش دست می‌یابیم.' بر این اساس حملاتی انجام می‌گیرد. همانگونه که در جنگ جهانی اول بدست اتحاد و ترقی کشتار ارمنی‌ها را انجام دادند، امروز هم برای آنان –دنیا همان دنیای دیروز است- سعی دارند در تمامی بخش‌ها خلق کرد را هدف قرار دهند."

​​​​​​​   دجله پیش‌بینی کرد، از راه قیم‌ها شهرداری‌های ج.ه.پ را نیز هدف قرار خواهند داد و افزود، "در این مسئله نقش ارگنکون، نقشی گسترده است."

ترکدوغان: ترکیه اشتباهات خود را تکرار می‌کند
​​​​​​​   ازترک ترکدوغان ریاست مشترک جمعیت حقوق بشر اظهار داشت، "به هر اندازه ترکیه از سیاست‌های مسالمت‌آمیز فاصله می‌گیرد، اشتباهات و خطاهای خود را تکرار می‌کند. حیف انسان‌ها، اقتصاد و جغرافیای این کشور." 

​​​​​​​   وی اعلام کرد، سیاست‌های امنیتی که در ۱۰ سال گذشته اعمال شده‌اند ناکارامد خود را اثبات کرده‌اند. وی افزود؛ "همواره نیروی جنبش سیاسی کرد افزایش یافت. دیگر هیچ فشار و ستمی قادر نیست ه.د.پ را به زیر ۱۰ درصد برساند. هنوز در ترکیه نیروهای طرفدار دمکراسی وجود دارند. این نیز در ۲۳ ژوئن مشاهده گردید. به سطحی رسیده است که بیشتر خلق از نیروهای دمکراسی حمایت می‌کنند."

​​​​​​​   ترکدوغان درباره‌ی گماشتن قیم‌ها پس از پیام اوجالان اظهار داشت، "عبدالله اوجالان با پافشاری موضع صلح‌خواهانه خویش را حفظ می‌کند. بایستی موجودیت ایشان که تاثیر بزرگی بر خلق کرد و سیاست دارد پذیرفته شود و به وی احترم گذاشت. این فرصتی تاریخیست. باید همچون ماندلا به اوجالان نگریسته شود. حاکمیت سیاسی باید با ارزیابی لازم از تکرار اشتباهاتش دست بردارد. آنچه که به آن "خرد دولت" اطلاق می‌شود این است. اوجالان برای آن فرا می‌‌خواند. این درخواست فراخوانی مهم است و بایستی پاسخی مثبت به آن داده شود."

​​​​​​​   ترکدوغان در پایان گفت،"اگر شما راهی که به سوی برهه‌ی آشتی می‌رود را بگشایید ممکن است که اقتدار شما تداوم یابد. در غیر اینصورت متوقف شده و قادر نخواهید بود اقتدار خود را ادامه دهید."

منبع: خبرگزاری مزوپوتامیا