"کوهستان‌های آزاد کوردستان فیلسوف و فرماندهی بزرگ را از دست دادند"

خانواده‌ی نازلیکول اعلام کرد، "ما معتقدیم که نه با گریه، بلکه با مبارزه و پیوستن به مبارزات آزادیخواهی می‌توانیم به رفیق قاسم و مبارزاتش ادای دین کنیم."

خانواده‌ی نازلیکول در مورد شهادت قاسم انگین (اسماعیل نازلیکول) عضو کمیته‌ی مرکزی پ.ک.ک بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

"قاسم انگین مبارزات ۳۵ ساله‌ی خود را با شهادت به اوج رساند، او به ملیتانی توقف ناپذیر تبدیل شد، فرماندهی صاحب نظر، کوردی که خود را برای میهنش فدا کرد و میراث کورد بودن را از خود بر جای گذاشت. او سربلندی در مبارزات و شکوهمندی را برای رفقایش به میراث گذاشت.

فرزند خلق کورد

صحبت کردن در مورد قاسم انگین برای ما دشوار است. او زندگی خود را فدای کوردستان آزاد نمود، تلاش کرد تا آن را در وجود خود زنده نگه دارد و نه تنها با گفتن بلکه با زندگی کردن و عمل آن را نشان داد و در ۵۴ سالگی، ۳۵ سال مبارزه را پشت سر گذاشت.

به همین دلیل اگر بگوییم او فقط عضوی از خانواده‌ی ما بود، بی‌عدالتی در مقابل او و خلق کوردستان است. به باور ما حقیقت این است که او باید به عنوان فرزند کوردستان نگریسته شود.

به همین دلیل درست آن است که رفقایش در مورد او و شهید محمد دیرلیک دایی‌اش و اردال (انگین سینجار و مصطفی یوندم)، نوجان، صبری‌[ها] و شهدای باشور و روژاوا صحبت کنند.

او باور داشت که سوسیالیسم دمکراتیک در خط رهبر آپو می‌تواند عملی شود. رفیق قاسم تفکری بسیار غنی داشت، در زندگی فردی خاکی بود، با این شخصیت نمایندگی افراد پیشاهنگ سوسیالیست را می‌کرد. سوسیالیسم حقیقی را از نزدیک می‌شناخت و باور داشت که سوسیالیسم دمکراتیک در خط رهبر آپو عملی است. بر این اساس مبارزه کرد و خود را آزاد نمود. با رفتار، هوش و زحماتش، تبسم و دانایش خود را در دل رفقایش جا کرده بود و همه او را دوست داشتند. رفیق قاسم در هر جوی، شرایطی مساعد ایجاد می‌کرد. «نمی‌شود» در دایره واژگان وی وجود نداشت. تاریخ پ.ک.ک تاریخ آفریدن است، او در شرایط سخت به ما می‌گفت که مبارزات تاریخیمان برای ما میراثی غنی است. مطمئن بود که مبارزات آزادی کوردستان به پیروزی خواهد رسید. رفیق قاسم همیشه می‌گفت، "غیر از مقاومت و مبارزه راه دیگری وجود ندارد، دشمنانمان در حالت ضعف قرار دارند و مهم این است که مبارزات را به شیوه‌ای درست و قدرتمند به پیش ببریم و اینگونه پیروز خواهیم شد.

به یکی از پیشاهنگان ما که برای زنان بسیار تلاش می‌کرد، تبدیل شد

رفیق قاسم که تا پایان با دینامیسم جوانی زندگی کرد، بر اساس خط رهبری در خط آزادی زنان خود را از نو بنیان نهاد و بسیار تلاش کرد تا به همراه زنان تبدیل شود، اینگونه به یکی از پیشاهنگانمان تبدیل شد. هم با سربلندی از آزادی و مقاومت زنان دفاع می‌کرد، هم درک کرده بود که مبارزه بر راه زنان بزرگ فرمانده اصلی‌ترین قدم در راه ایجاد زندگی مشترک آزادانه است. در همه‌ی عرصه‌های مبارزاتش بر اساس آزادی زنان کار می‌کرد، چنین رفاقتی را برای خود اساس قرار داد. با این عقیده که اراده ی زنان، مردان را هم آزاد می‌کند در مبارزات شرکت کرد و به نمونه‌ای برای رفقای مرد خود تبدیل شد.

با شرکت در صفوف مبارزات آزادیخواهی به رفیق قاسم ادای دین کنیم

ما معتقدیم که نه با گریه بلکه با مبارزات و شرکت در مبارزت آزادیخواهی می‌توانیم به رفیق قاسم و مبارزاتش ادای دین کنیم. بر این اساس پیمان خود را با رهبری و خلق کوردستان دوباره می‌کنیم. خلق کوردستان و انسان‌های آزادیخواه و مقاومت سلامت باشند."