کوچ معکوس به روستاها در پی شیوع کروناویروس

به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی خانواده‌ی شهرهای جولمرگ و وان باکور کوردستان به روستاهای خود که چندین سال پیش آنجا را ترک کردند، باز می‌گردند. این خانواده‌ها در روستاهایشان دست به ساختن خانه‌ها کرده و کشاورزی را از سر گرفتند

مانند همه‌ی جهان در ترکیه و باکور کوردستان ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است و سبب مرگ تعدادی از هموطنان شده است. به دلیل آنکه دولت ترکیه اقدامات لازم و موثر برای پیشگیری از شیوع ویروس را اتخاذ نکرده است، مردم خود اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام می‌دهند. در همین چهارچوب تعداد زیادی خانواده به روستاهایشان باز گشته‌اند.

تعدادی زیادی از خانواده‌هایی که در سال ۱۹۹۰ توسط دولت ترک مجبور به ترک روستاهایشان شدند، اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا به خانه‌های خود بازگشته‌اند. بیشترین این خانواده‌ها در استان جولمرگ باکور کوردستان هستند. این خانواده‌ها در روستاهایشان دست به ساختن خانه و کشاورزی و باغداری زده‌اند. تعداد زیادی خانواده به روستاهایشان در چمی آلکانان، خلیلا، بکوپی، خنانس، سومانس، کوتانیس از توابع جولمرگ بازگشته‌اند.

همچنین تعداد زیادی خانوار در مناطق ایپک‌یول(راه ابریشم)، توشبا، ادرمیت و اردیش وان نیز به روستاهایشان بازگشته‌اند. این افراد اعلام کردند، شلوغی و ازدحام بسیار در مراکز شهرها سبب شیوع بیشتر کرونا می‌شود و روستاها هم آرام و طبیعی است و هم می‌توانند ازخود در مقابل کرونا محافظت کنند.