گرامیداشت شهدای ماه نوامبر از سوی کمیته شهیدان حزب کارگران کوردستان

...جنگ آزادی همچنان در سخت‌ترین شرایط و صرف مشکلات فراوان آن ادامه دارد. بدنهایی که در آتش سوخته و به دار آویخته شدند، اینگونه سوز و سرمای این ماه جای خود را به گرمی و روشنایی بخشید...

کمیته شهیدان حزب کارگران کوردستان از شهدای مبارزه آزادیخواهی کوردستان که در ماه مژدار جانباخته‌اند قدردانی کرده و سالروز تأسیس پ.ک.ک را به شهیدان همیشه جاوید و رهبر آپو تبریک گفته است.

در بیانیه کمیته شهیدان پ.ک.ک آمده است:

"ماه نوامبر در تاریخ مبارزه آزادیخواهی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. این ماه ماهِ زنده شدن تازه خلق کورد یعنی تأسیس حزب کارگران کوردستان است. زندگی بخشیدن ریشه‌های خود را از ایثار شهیدان کسب کرده است. حقیقت پ.ک.ک بر مبنای ارزشهای شهیدان شکل گرفته، توسعه یافته و به امروز رسیده است. فلذا پ.ک.ک حزب شهیدان است. شهادت رفیق هاکی در ١٨ مه ١٩٧٧ طی توطئه‌ای از سوی فاشیست‌ها در شهر دیلوک نشان داد که مبارزه برای کوردستان آسان نخواهد بود. رهبری در یادبود رفیق هاکی اقدام به تأسیس حزب نمود، حزب در سایه شهیدان و از خاکستر خود دوباره جان گرفت. این فرهنگ ویژه آپویی‌ است و هر شهید شرف، ضامن کوردستان آزاد می‌باشد. رفیق هاکی سمبل آغازین حزبی‌ شدن است. پس از رفیق هاکی نیز کم و بیش در هر ماه صدها رفیق شهید شده و به کاروان پاکروانان پیوستند. در ماه نوامبر تعدادی زیادی از رفقای شریفمان شهید شده و با خون خود خاک کوردستان را آبیاری کرده‌اند. از این رو با گذر زمان اراده و عزم مستحکم‌تر شد. دشمن هر اندازه به ارزشهای کوردستان تاخته و به مکر و فتنه دست زد اما آزادی و دمکراسی همچنان به پیشرفت خویش ادامه داد. مبارزه آزادیخواهی گسترده‌تر شد.

تاریخ کوردستان از یک نظر تاریخ مبارزه و مقاومت است و از سوی دیگر تاریخ خیانت و توطئه. مراحل توطئه و مقاومت در ماه نوامبر در سال ١٩٣٧ یکبار دیگر خود را به خلق کورد نشان داد. سید رضا، در این ماه با توطئه رژیم تورانی‌ها به شیوه‌ای فتنه‌جویانه اعدام شد. پس از آن مقاومت سید رضا، موضع وی و سخنان وی برای ما به یادگار ماند. سید رضا خطاب به سیستم فاشیست ترک گفته بود "من نتوانستم مانع مکر و حیله‌های شما شوم این برای من یک درس است، من نیز در برابر شما تسلیم نشدم، باید این برای شما یک درد باشد." این گفته و ایستادگی نوادگان سید رضا در سنگر مقاومت، به دردی جانکاه و زخمی‌ عمیق در قلب دشمنان کوردها مبدل شد و سرتاپای وجود آنان را فراگرفت. کاروان شهیدان مقاومت به درازای تاریخ تا روز امروز همچنان ادامه یافته است.

از سوی دیگر ماه نوامبر به ماهی مبدل شده است که تعداد زیادی از رفقایمان جان خویش را به جرقه‌ای از آتش صیانت از رهبر آپو مبدل کرده‌اند. رفیق تایهان (احمد یلدرم) و روفیق ژِهات (رمزی آک‌کوش) سال ١٩٩٨ در مقابل پارلمان دوما (روسیه) بدن خویش را به آتش کشیدند. روشنایی و شعله‌های آتش بدن آنان به آتشفشانی مبدل شد و افکار متحجرانه را نابود کرد و حقیقت روسیاهی جهانیان را به همه نشان داد.

رفقای ما که در ماه نوامبر به شهادت رسیده‌اند مُهر خود را بر صفحات تاریخ حک کرده‌اند. یکی از آنان رفیق شیلان کوبانی (ملسا باقی) از پیشاهنگان پ.ک.ک/پاژک و کنگره خلق می‌باشد. رفیق شیلان به روحی روان مبدل شد و زندگی را برای کودکان کوردستان به ارمغان آورده است. اسلحه و قلم رفیق شیلان ضربات سنگینی را بر سیستم فاشیست و اذهان توطئه‌گر وارد کرد. «کوبانیِ رنگین» به سمبل دمکراسی برای جهانیان، فریاد پیروزی بر اردوغان خون‌آشام و تبهکاران داعشی او مبدل شد. اینبار نیز در این ماه شهر کوبانی دیهیم پیروزی را بر سر رفیق شیلان گذاشت. همراه با رفیق شیلان؛ رفیق زکریا (زکریا ابراهیم)، فواد (حکمت توکماک)، جوان (حاجی جمعه علی) و جمیل (جمیل نبو) در شهر موصل به شهادت رسیدند.

همچنین در این ماه فرمانده پیشاهنگ در جنگ خلق انقلابی، فرمانده‌ افسانه‌ای رشید سردار در ١٨ نوامبر ٢٠١٢ به شهادت رسید. این خط‌مشی قهرمانانه امروزه به روژاوا و تمام کوردستان رسیده است. رفیق رشید با اراده و عزمی که از فلسفه رهبر آپو دریافت کرده بود خاک کوردستان را زینت داد و در قلب خلق به ستاره صبحگاه مبدل گشت. حقیقت جنگ انقلابی با مقاومت رفیق رشید و هزاران رفیق جاوید به خطمشی جامعه اخلاقی و سیاسی مبدل شد و به آفرینش ملت دمکراتیک منجر گردید. غنای جامعه کوردستان را به نمونه‌ای برای خاورمیانه و جهان مبدل کرده است. امروز در سال ٢٠١٩ نیز این مقاومت اجتماعی، مبارزان جاودان خویش را می‌شناسد که چگونه به افکار دیکتاتور «نه» می‌گویند.

در این ماه از پاکروانان انقلابی رفقا کمال ارجان (١٩٧٩٠ آدانا)، رفقای مراحل آغازین انقلاب شاهین کلاوز و جاهد دایان، فواد ارتورک، ویسی شمشک، موسی ایلک، ویسی هانتاش، حسن اوزچلیک، م. بشیر آکسوی(١٩٨٢)، رفیق صابر جیلو، عیسی خلیل (٢٢ نوامبر ١٩٩٨)، رفیق کمال زاپ (حیدر آلپ‌ارسلان ١٩٩٩ ملازگرد- درسیم)، همچنین از پیشاهنگ ارتش زنان رفیق نوروز (فاطمه استون)، رفیق زینب بیندال (الف ایلدش ٢۴ نوامبر ١٩٩٩)، رفیق هاکی (سنار مته) پیشاهنگ جوانان کوردستان (٢۴ نوامبر ٢٠١٠ کلارش) که در این ماه به کاروان شهیدان پیوسته‌اند، تجلیل به عمل می‌آوریم.

همچون هر ماه، ماه نوامبر در تاریخ انقلاب ازادیخواهی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. سطح ارزشهای انسانی در سایه مبارزات شهیدان ارتقا یافته است. بشریت در سایه رفقای شهید قهرمان، به سوی زندگی آزاد گام برمی‌دارد. در این ماه هزینه‌های سنگینی صرف شده‌اند. همچنان روزانه رفقای دیگری قهرمانانه به شهادت می‌رسند. جنگ آزادی همچنان در سخت‌ترین شرایط و صرف مشکلات فراوان آن ادامه دارد. بدنهایی که در آتش سوخته و به دار آویخته شدند، اینگونه سوز و سرمای این ماه جای خود را به گرمی و روشنایی بخشید. اینچنین از آرمانهای سید رضا تا رفیق هاکی کارر و آرزوهای هزاران رفیق به ثمر نشسته و به واقعیت و حقیقت مبدل گشتند.

در این ماه مقدس که به خلق کورد زندگی بخشید، ما سالروز تأسیس حزب کارگران کوردستان را به رفقای همیشه جاوید و رهبر آپو شادباش می‌گوییم. به مناسبت ماه نوامبر از تمامی رفقایی که جان خود را در راه آزادی به سپر مبدل کردند با احترام و منتداری یاد می‌کنیم. پیمان می‌بندیم که آزادی کوردستان را محقق کنیم."