گزارش میدانی خبرگزاری فرات از محل اختفای تبهکاران داعش در کوهستان قرچوخ

گزارشگر خبرگزاری فرات نیوز در گزارشی اختصاصی از محل اختفای تبهکاران داعش در قرچوخ بازدید کرده و جزئیات حمله روز دوم فوریه تبهکاران به کمپ پناهجویان مخمور را با افکار عمومی در میان می‌گذارد

کوهستان قرچوخ در ۴٠ کیلومتری غرب شهر هولیر واقع شده است. این سلسله بسوی بخش باقرتی ادامه می‌یابد. از سال ٢٠١۴ و پس از اشغال بخش‌های بزرگی از خاک عراق و سوریه توسط تبهکاران داعش این منطقه تا نزدیکی کوهستان حمرین در جنوب کرکوک به عرصه جولاندهی تبهکاران مبدل شد.

با اینکه در دو سال گذشته مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه از لوث تبهکاران داعش پاکسازی شده اما تبهکاران داعش همچنان در کوهستان قرچوخ باقی مانده‌اند. در حد فاصل قرچوخ تا کوه حمرین و نزدیک بخش حویجه همچنان داعش به فعالیت‌های تبهکارانه خود ادامه می‌دهد.

کمپ پناهجویان مخمور؛ تحریم حکومت اقلیم، حملات هوایی ارتش ترک و حمله زمینی داعش

کمپ پناهجویان مخمور که محل اسکان ١٢ هزار پناهجوی باکور کوردستان است همچنان از سوی تبهکاران داعش مورد تهدید واقع می‌شود. حکومت اقلیم کوردستان و در رأس آن حزب دمکرات کوردستان عراق از ٢٠٣ روز پیش این کمپ را مورد تحریم‌ قرار داده است. به گونه‌ای که آسایش پ.د.ک حتی مانع انتقال بیماران اورژانسی کمپ به هولیر و یا دیگر مناطق می‌شود. تحریم‌های سنگین پ.د.ک بر غیرنظامیان آواره در مخمور از یک سو، حمله هواپیماهای جنگنده ارتش اشغالگر ترک به غیرنظامیان کمپ از سوی دیگر و به تازگی حمله شبانه تبهکاران داعش زندگی و امنیت  ١٢ هزار ساکن کمپ را با خطرهای جدی روبرو کرده است. تبهکاران داعش عصر یکشنبه ٢ فوریه/ ١٣ بهمن به کمپ مخمور حمله‌ور شدند.

تبهکاران داعش در حمله به مخمور سه تن از ساکنان را زخمی کردند و در مقابل نیروهای خوددفاعی این کمپ پاسخ دندان‌شکنی به مهاجمان دادند. در درگیری غروب یکشنبه ٢ تبهکار داعش از پای درآمدند. خبرگزاری فرات در گزارشی اختصاصی یک تیم رسانه‌ای را به کوهستان قرچوخ که از آن به عنوان لانه داعش در باشور نام برده می‌شود اعزام کرد.

شرح گزارش به این شرح است:

در آغاز به محل حمله‌ی تبهکاران داعش علیه غیرنظامیان مخمور رفتیم. در این منطقه تعداد زیادی غار کوچک و مخفی‌گاه تبه‌کاران وجود دارد. اعضای داعش از این محل برای مخفی نمودن خود و فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند. ما متوجه شدیم که در این منطقه هیچ نیروی رسمی وجود ندارد و در عمل حاکمیت آن به تبهکاران داعش واگذار شده است.

از یکی از مخفی‌گاه‌ها که مکان اختفای دو تبهکار کشته شده غروب یکشنبه بود بازدید کردیم. مقادیری مدارک، دارو، خوراکی و نیازهای روزمره را یافتیم. تمامی آنچه مشاهده کردیم ساخت کشور ترکیه بود. این مهم نشان می‌دهد که ترکیه مستقیما به تجهیز و پشتیابی از داعش ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر «حسن جنگی» یکی از ساکنان کمپ مخمور که در حمله دو روز پیش تبهکاران زخمی شده است به ما می‌گوید:"حملات گاه و بیگاه هواپیماهای جنگنده ارتش ترکیه به مخمور، محاصره و تحریم کمپ از سوی حکومت اقلیم کوردستان و حمله داعش تمامی اینها با هم ارتباط دارند و از هم منفک نیستند.

به هر حمله‌ای پاسخی درخور می‌دهیم

چیچک جنگی رئیس مشترک انجمن خلق مخمور در این رابطه می‌گوید:"ما به درازای ٣۵ سال است که به دلیل ظلم و ستم دولت ترک خاک و موطن خویش را ترک کرده‌ و راه آوارگی را در پیش گرفتیم و در یک کمپ تحت نظارت سازمان ملل مستقر شدیم. این یک کمپ مدنی است. ولی از هر سو و در مقابل چشـمان همه‌ی جهانیان هدف حمله قرار گرفته‌ایم. زندگی ساکنان در معرض خطر جدی قرار دارد.

رئیس متشرک انجمن خلق مخمور در ادامه اظهار کرد:"هدف از حملات شکستن اراده ماست. ما ٣۵ سال است که با تکیه بر اراده خویش زندگی کرده‌ایم. هر اندازه که دشمنان ما را مورد حمله قرار دهند بازهم تسلیم نخواهیم شد. در مقابل هر حمله‌ای ایستادگی می‌کنیم و به هر نیرویی که خواستار شکستن اراده ما باشد پاسخ درخوری می‌دهیم."