گوون: کسانی که خود را انسان قلمداد می‌کنند، نمی‌توانند به چنین اقداماتی دست بزنند

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در رابطه با جنازه عگید ایپک که از طریق پست به خانواده‌اش رسیده بود اظهار داشت: این مسئله نه عادلانه و نه انسانی بوده و عملی ضد بشری محسوب می‌شود.

تا کنون جنازه‌‌های بسیاری از کوردها به شیوه‌های مختلف دستخوش تعدی و شکنجه شده‌اند. جنازه‌ها در بسیاری از موارد مورد هتک حرمت قرار گرفته و به کوچه‌ها انداخته شده‌اند، به وسائل نظامی بسته شده و در خیابانها کشیده شدند، از صخره‌ها پرتاب شده‌اند، هفته‌ها در کوچه‌ها رها شده‌اند، سر جنازه‌ها از بدن جدا شده است و حتی بدن آنان را تکه تکه کرده‌اند. اخیرا نیز دولت ترکیه جنازه یکی از اعضای نیروهای مدافع خلق به نام عگید ایپک را از طریق پست به منزل مادرش فرستاده‌اند.

ریاست کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده جولمرگ، لیلا گوون در این رابطه اظهار داشت:

مسئله کورد حل نشده و سالیان دراز است که جنگ ادامه دارد، دولت در ابتدا قبول نداشت که حتی جنگی در میان بوده و با اسامی مختلف از آن یاد می‌کرد. اما به دلیل انکه هر دو طرف متحمل تلفات شدند؛ روستاها به آتش کشیده شدند، افراد بسیاری مفقود شدند و نسل‌کشی در ابعاد مختلف خود ادامه یافت، ناچار به اطلاق جنگ شدند. نام راستین آن جنگ است. در این فرایند واقعیت جمهوری ترکیه که از طریق اصول قدیمی به اعمال خشونت می‌پردازد کاملا عیان است. تلاش می‌کنند مسئله کورد را با سیاستهای امنیتی پاک کنند. این راهکار سالیان درازی است که  تجربه می‌شود. ما همه دریافته‌ایم که با چنین اقداماتی هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

تلاش می‌کنند خلق کورد را به کنترل درآوردند تا واکنش خلق را بسنجند

گوون خاطرنشان ساخت که به دلیل در پیش گرفتن سیاستهای امنیتی از سوی دولت ترک، خلق‌های ترکیه هزینه‌های سنگینی را داده‌اند. اگر اکنون ترکیه با بحران اقتصادی روبروست، علت آن عدم حل موضوع کورد بوده و همین مشکل باعث ادامه جنگ شده است. با چنین واقعیتی اینگونه با جنازه‌ها نیز برخورد می‌شود. مسئله کورد هر اندازه ادامه داشته باشد، راهکارهایی که جمهوری ترکیه به آن دست می‌زند از همین دست خواهند بود. جنازه‌ها شکنجه می‌شود، آرامستان‌ها تخریب می‌شوند و جانباختگان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند، ما تمامی این موارد را در رابطه با حاجی لقمان بیرلیک، اکین وان، با مادر تایبت، جمیله چاگراگ دیدیم. مشاهده کردیم که در زمانیکه مادر آیسل توغلوک دفن می‌شد به چه اقداماتی دست زدند. اکنون نیز جنازه فرزند خالصه آکسوی را با چنین شیوه‌ای به خانواده‌اش مسترد می‌کنند. می‌دانیم که با چنین اقداماتی به هیچ نتیجه‌ای دست نمی‌‌یابند، می‌خواهند خلق کورد را تحریک کنند و کنترل کنند. می‌خواهند از واکنش‌های خلق کورد اطلاع بیابند. خلق کورد واکنش خود را آشکارا نشان داده است. امروز مادر عگید ایپک چنین مقاومتی پرشکوهی را از خود نشان می‌دهد. چنین اقداماتی خارج از حیطه اعمال بشری هستند. در هیچ دینی چنین موضوعی نیامده است. هر اندازه که به چنین اقداماتی دست بزنند، ما با گل و بنفشه بازخواهیم گشت، فرزندان این خلق نیز اینگونه هستند.

انسان به چنین عملی دست نمی‌زند

لیلا گوون خاطرنشان ساخت که مادران بزرگترین واکنش را نسبت به این موضوع نشان می‌دهند. وی گفت: مادران ما این وحشیگری‌ها را می‌بینند و پاسخ خود را نیز به ان می‌دهند. با سیاستهای امنیتی مسئله کورد حل نمی‌شود. این باعث بن‌بست در ترکیه شده و افرادی که در ترکیه سیاست‌ورزی می‌کنند باید این مسئله را ببینند. با ادامه این سیاستها هیچ کس سود نمی‌برد. ما اعتقاد داریم که جبهه دمکراتیک می‌تواند به این اقدامات فاشیستی پاسخ مناسب را بدهد. اخیرا آقای اوجالان نیز در این رابطه سخنانی را ایراد کرده بود. از خلق‌های ترکیه خواسته بود که می‌توانند سومین پایه میز باشند. دمکراتیک شدن در ترکیه به نفع همگان است. ما نیز عقیده داریم که تا زمانیکه موضوع کورد حل نشود، هیچیک از مسائل و مشکلات ترکیه به راه حل دست نمی‌یابد. تمامی این مسائل به یکدیگر وابسته هستند. به همین دلیل باید دست از شکنجه برداشته شود. این مسئله در عدالت و در وجدان آگاه بشری هیچ جایگاهی ندارد. کسانی که خود را انسان می‌خوانند، به چنین اقدامی دست نمی‌زنند.


منبع: MA