۱۱ شهروند کورد بازداشت شده تحت فشار برای گرفتن اعتراف اجباری هستند

۱۱ شهروند و فعال کورد که در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنه و کانون اصلاح و تربیت این شهر هستند، از طرف بازجویان امنیتی برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، خانواده‌ی تعدادی از این شهروندان که موفق به تماس کوتاه با آنها شده‌اند، اعلام کرده‌اند این افراد برای اعتراف اجباری تحت فشار هستند و اداره‌ی اطلاعات و اطلاعات سپاه سنه، پایان بازجویی‌ها و آزادی موقت با قرار وثیقه را منوط به اعتراف اجباری در خصوص همکاری با احزاب اپوزسیون نموده‌اند.

در حال حاضر وضعیت این افراد به شرح زیر می‌باشد:

آرمان وفایی فعال مدنی کورد روز شنبه ۱۹ بهمن با سپردن وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از بازداشتگاه اطلاعات سنه آزاد شد. وی در تاریخ ۲۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

همچنین کامبیز اسدی هنرمند و مدیر آموزشگاه موسیقی "ده‌نگ چیا"  نیز با سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شده است. وی در ۲۷ دیماه توسط نیروهای امنیتی در کامیاران بازداشت و به بازداشگاه اطلاعات سنه منتقل شده بود.

لیلا تیراندری پرستار و مسئول سابق کمیته‌ی زنان شاخه‌ی کوردستان حزب وحدت ملی نیز که از زمان بازداشتش در روز ۷ دی‌ماه دست به اعتصاب غذا زده بود، با وعده‌ی مساعد مسئولین مبنی بر آزادی موقتش با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی اکنون در کانون اصلاح و تربیت سنه (زندان زنان) به سر می‌برد و به دلیل اعتصاب غذا دچار کاهش وزن و افت فشار شده است.

همچنین هیرش خسروی که از اواسط دیماه در بازدشت است در هفته‌ی گذشته توسط تعدادی از نیروهای امنیتی به منزل خانوادگیش در یکی از روستاهای اطراف سنه منتقل شده و پس از محاصره و تفتیش منزل وی دوباره به بازداشتگاه اطلاعات سنه منتقل شده است.

دکتر امید مدرسی فعال مدنی و دندانپزشک شناخته شده‌ی مریوانی نیز که اواسط بهمن بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنه منتقل شده بود، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

پریسا سیفی دانشجو و فعال مدنی نیز که پیشتر از قرنطینه‌ی کانون اصلاح و تربیت سنه به بند عمومی منتقل شده بود، همچنان در این بند زندانی می‌باشد و هر بار به بهانه‌های مختلف از آزادی وی با قرار وثیقه جلوگیری می‌شود. پریسا سیفی، دانشجو و فعال فرهنگی و هنری کورد در تاریخ ۲۱ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه "شهرام‌فر" سازمان اطلاعات سپاه پاسداران سنه منتقل شده بود.

همچنین "فریده ویسی"، "سیروس عباسی" و "آزاد عباسی" از اعضای جمعیت "شیدای سبز" لیلاخ که در تاریخ ۲۵ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهر دیولان بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شدند، همچنان تحت بازجویی قرار دارند.

"فردین مرادی" و "گوران یوسفی" پس از چند هفته بازداشت همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه تحت بازجویی قرار دارند. "اکبر گویلی" دیگر فعال مدنی کورد نیز که در تاریخ ۱۷ آذرماه پس از حضور در دادگاه سنه بازداشت شده بود در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

همچنین  "مادح احمدی"، شهروند اهل روستای "سرهویه" از توابع سنه که روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، پس از یورش نیروهای امنیتی و شکستن درب منزل خانوادگی وی در این روستا بازداشت شده، همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شده و تاکنون هیچ تماس و ملاقاتی با خانواده‌اش نداشته است.