بسی‌ هوزات: طنین شعار ژن، ژیان، آزادی در سرتاسر خاک ایران افتخاری بزرگ برای ماست

هوزات می‌گوید: "ما می‌گوییم زن، زندگی، آزادی، زیرا معتقدیم اگر زنان آزاد نباشند، جامعه نمی‌تواند از هر گونه ظلم و سلطه رهایی یابد. برای رسیدن به این هدف، زنان باید سازماندهی و دفاع کنند."

بسی هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) مطلبی به زبان انگلیسی درباره اعتراضات در ایران منتشر کرد و دیدگاه جنبش آزادیخواه کوردستان نسبت به آن را شرح داد.

بسی هوزات در مطلبی که در سایت "موسسه صلح کوردی" انعکاس یافت نوشته است: "زمانی که داعش به عراق و سوریه حمله کرد، مقاومت بی‌سابقه زنان، حکمرانی وحشت آنها را شکست. امروز که جنگ و استبداد در سراسر جهان در حال افزایش است، مقاومت زنان در ایران بار دیگر راه صلح و آزادی را نشان می‌دهد."

او درباره قتل ژینا توضیح می‌دهد: "کوردها و زنان هر روز در سرزمینشان توسط دیکتاتورها و تروریست‌ها و دیگرانی که شریک ایدئولوژی‌های سمی آنان هستند، سلاخی می‌شوند. آنچه بی‌سابقه است، قیام به نام ژینا است که توسط زنان شرق کوردستان جرقه خورده و اکنون مانند آتش در سراسر ایران گسترش یافته است."

رئیس مشترک ک‌.ج‌.ک آنچه که رخ داد را در کنارهم قرار گرفتن زنان و مردان برای حق زن و زندگی بدون دخالت مرگبار مردسالاری، دولت و مذهب دانسته و می‌نویسد: "فارس‌ها، آذری‌ها و سایر مردم ایران با کوردها علیه حکومتی که قدرت خود را از پراکندگی اتنیکی و مذهبی می‌گیرد، تظاهرات می‌کنند. جامعه‌ای برای دفاع از زن، زندگی و آزادی با تانک و گلوله روبروست."

بسی هوزات می‌گوید برای جنبش ما افتخاری بالاتر از این نیست که ببینیم سه کلمەی ژن، ژیان و آزادی به شعاری برای مقاومت مردم تحت رهبری زنان تبدیل می‌شوند.

او می‌افزاید: "ما می‌گوییم زن، زندگی، آزادی، زیرا معتقدیم اگر زنان آزاد نباشند، جامعه نمی‌تواند از هر گونه ظلم و سلطه رهایی یابد. برای رسیدن به این هدف، زنان باید سازماندهی و دفاع کنند."

رئیس مشترک ک‌.ج‌.ک، همبستگی زنان منطقه را کمک مهمی به صلح و آزادی بین‌المللی عنوان کرده و منطقه شمال و شرق سوریه را مثال می‌زند که زنان عرب، سریانی، آشوری، ایزدی و ارمنی به زنان کورد پیوستند تا با الهام از فلسفه آزادی زنان، در برابر ترور داعش، اشغالگری ترکیه و خشونت مردان مقاومت کنند.

بسی هوزات از اتحاد زنان و اصرار آنان بر رهایی از همه نیروهای سرکوبگر به عنوان بزرگترین نقطه قوت انقلاب روژاوا نام برده و اضافه می‌کند اگر مقاومت زنان در شرق کوردستان و ایران به موفقیت برسد، منافع آن شاید بیشتر باشد و به سایر مردمان تحت ستم شجاعت ببخشد.

او با بیان آنکه مردم ترکیه و شمال کوردستان اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنند، به گروه‌های مخالف دولت ترکیه گوشزد می‌کند تحولات در ایران را ببینند که بهترین سلاح علیه دیکتاتوری، پافشاری بر آزادی زنان، همبستگی مردم و دمکراسی‌سازی است.

بسی هوزات، زنان را نخستین قربانی سیاست جنگ یا تحریم اقتصادی دول جهانی علیه ایران دانسته و می‌افزاید تحریم‌های غرب بر ایران به مردان نخبه که حکومت می‌کنند آسیبی نمی‌زند، بلکه زنان و کارگران را در فقر فرو برده و استثمار اقتصادی شرق کوردستان را تشدید می‌کند. وقتی ترکیه زنان کوردی که مبارزه با داعش را در سوریه رهبری می‌کردند، می‌کُشد، این کار را با فناوری نظامی غربی انجام می‌دهد.

رئیس مشترک ک.‌ج.‌ک بر مقاومت زنان تأکید کرده و نوشته است: "از کوردستان تا سوریه و ایران و فراتر از آن، ما همیشه در کنار زنانی خواهیم بود که خواستار آزادی خود و جوامعشان هستند. مقاومت ما در ۴٠ سال گذشته نشان می‌دهد که انقلاب زنان علیرغم حملات می‌تواند به پیروزی برسد و این دستاوردها به نفع آینده بشریت خواهد بود."