غریب حسو: اعزام نیروهای پ.د.ک به منطقه چمچو اقدامی تحریک‌آمیز است

غریب حسو، ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک، با انتقاد از مواضع ضعیف سیاسی در جنوب کوردستان در قبال حملات نسل‌کشی توسط ارتش اشغالگر ترکیه، اعزام نیروهای ویژه پارت دمکرات کوردستان به مناطق حفاظتی میدیا را اقدامی تحریک‌آمیز در جهت کشاندن پ.ک.ک به جنگ دانست.

پارت دمکرات کوردستان به همکاری خود با حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه ادامه می‌دهد. اخیراً نیروهای ویژه را به منطقه چمچو در مناطق حفاظتی میدیا اعزام کردند. بنابراین هدف این است که گریلاها را محاصره کنند و آنها را مجبور به جنگ داخلی کنند.

چمچو یک منطقه استراتژیک است. بیش از ۳۰ سال است که هیچ نیروی پ.د.ک در آن حضور ندارد. اما اکنون پ.د.ک نیروهای خود را به منطقه ای که متینا و زاگروس را به هم متصل می‌کند، اعزام کرده است. جایی که دولت اشغالگر ترک بیش از ۲ ماه است که به طرز وحشیانه‌ای به گریلاها حمله می‌کند.

با این حرکت، پ.د.ک قصد دارد که مناطق گریلایی را از یکدیگر جدا کند

در این زمینه، غریب حسو رئیس مشترک جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) به خبرگزاری هاوار گفت، "دولت اشغالگر ترکیه مدتهاست علیه اراده مردم ما جنگ می‌کند و حملات در جنوب و شمال کوردستان افزایش یافته است و تهدیدها همچنان علیه روژاوا ادامه دارد. یک جنگ نظامی و سیاسی با هدف نابودی خلق ما، در حال انجام است و از سوی دیگر، یک مقاومت بی‌نظیر و تاریخی به رهبری نیروهای مدافع خلق (ه.پ.گ) و یژا ستار ضربات شدیدی به اشغالگران وارد می‌کند.

اقدامات تحریک آمیز

حسو با اشاره به نقش پارت دمکرات کوردستان در این جنگ گفت: "پ.د.ک مدتهاست در این جنگ از نظر سیاسی و نظامی نقش داشته است، اما در سال‌های اخیر با تحرکات خود در شلادزه، زینی ورته، هفتانین، گاره و چمچو، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. نیروهای ویژه خود را به مناطقی که در حال مقاومت در برابر اشغالگران ترکیه هستند، اعزام می کند. این اقدام آنها علیه امیدهای خلق کورد است. این تحرکات، بحران را عمیق‌تر می‌کنند، تأثیر منفی بر مردم می‌گذارند و نتایج مثبتی ندارند."

حسو اعزام نیروها را اقدامی تحریک آمیز و غیر اخلاقی توصیف کرد و گفت: "این ویژگی دشمنان کوردها است. این اقدام پ.د.ک زمینه را برای جنگی دیگر و جنگ داخلی هموار خواهد کرد. اگر فاجعه‌ای رخ دهد، هدف دولت ترک محقق خواهد شد."

رییس مشترک جنبش جامعه دمکراتیک بار دیگر تأکید کرد که دولت ترک با این حملات قصد دارد جنوب کوردستان و همه کوردستان را اشغال کند و هر چیزی به اسم کوردستان را از بین ببرد.

مواضع سیاسی ضعیف در برابر اشغالگران

حسو از مواضع سازمان‌ها و نیروهای سیاسی کورد انتقاد کرد و گفت، "این موضعگیری‌ها ضعیف هستند و کافی نیستند و سطح انتظارات مردم کورد را برآورده نمی‌کنند. تمام اقشار جامعه کوردی، از جمله هنرمندان و روشنفکران، باید موضعی قویتری نشان دهند.

حسو در مورد موضع‌گیری‌ها در سایر بخش‌های کوردستان در برابر اشغالگران ترک گفت: "در روژاوا، شمال و شرق سوریه، مردم اشغالگری را محكوم می‌كنند، اما مواضع سیاسی می‌توانند مستحكم‌تر باشند. زیرا احزاب و سازمان‌ها می‌دانند جنگ داخلی كوردها به چه معناست."

حسو در مورد مواضع احزاب جنوب کوردستان گفت: "صدور بیانیه علیه دولت فاشیستی كه كوردها و اراده آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و با هدف نابودی کوردها می‌جنگد، كافی نیست. متأسفانه احزاب سیاسی اقدامی نمی‌کنند، به ویژه احزاب جنوب کوردستان روابط بین‌المللی گسترده‌ای دارند و می‌توانند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و توجه‌ها را به این جنگ جلب کنند. در عین حال آنها می‌توانند دولت ترکیه را در صحنه بین‌الملل تحت فشار قرار دهند.

حسو از كوردها خواست، "ما باید یك موضع واحد داشته باشیم و توافق كنیم و این بر افكار عمومی تأثیر می‌گذارد."