مسعود بارزانی سنگرهای پیشمرگ علیه داعش را تخلیه و تجهیزات نظامی را برای جنگ علیه گریلا گسیل کرد

از کوهستان قره‌چوخ مخمور تا حمرین، پیشمرگه در مقابل حملات تبهکاران داعش قرار دارد، اما حزب بارزانی‌ها به جای نبرد با داعش با انتقال اسلحه و نیرو به مناطق حفاظت شده‌ی میدیا علیه گریلاهای کورد دست به توطئه و خیانت می‌زند

پس از حوادث ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ (خیانتی که درلوای رفراندوم از سوی بارزانی‌ بر کوردها در باشور کوردستان تحمیل شد) از کوهستان قره‌چوخ در نزدیکی شهرک مخمور تا مرزهای نفت خانه از توابع شهرک خانقین، به طول صدها کیلومتر در این مناطق که در خلأ امنیتی قرار گرفته‌اند، غیر از گروه‌های تبهکار داعش هیچ نیروی دیگری حضور ندارد. عمق مناطقی که در خلا امنیتی قرار گرفته‌اند، در برخی مناطق به ۴۰ کیلومتر می‌رسد، به همین دلیل در این مرزها گروه‌های تبهکار داعش حملات و تحرکات خود را افزایش داده و روز به روز وضعیت امنیتی منطقه بدتر می‌شود.

غیر از نیروهای پیشمرگه، جان و مال شهروندان غیر نظامی در مقابل حملات تبهکاران داعش در خطر قرار گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری روژ نیوز به دلیل این حملات و تهدید این گروه‌ها بیشتر از ۱۰۰ روستا فقط در منطقه‌ی خانقین و گرمیان تخلیه شده‌اند.

فقط در این هفته به دلیل ۲ حمله‌ی داعش که یکی از آنها در روستای کولَجو و دیگری نیز در شهرک کفری انجام شد، ۸ پیشمرگ شهید و ۷ پیشمرگه‌ی دیگر مجروح شدند.

فرماندهان نیروهای پیشمرگه در این مناطق در رابطه با خطر این حملات صحبت کرده و مسئولیت آن را بر عهده‌ی حکومت اقلیم کوردستان می‌گذارند.

‏عمید دلیر شکور فرمانده‌ی گردان ۳ پیاده نیروهای پیشمرگ به خبرگزاری روژ نیوز گفت: خلأ امنیتی و وضعیت جغرافیایی منطقه سبب شده است تا تبهکاران داعش در این منطقه متمرکز شده و به فعالیت بپردازند. ما برای از بین بردن آنها به سلاح‌های پیشرفته و نیروی بیشتر نیاز داریم و باید عملیات‌های مداوم انجام شود.

همچنین رائد آرام نوری افسر گردان ۵ پیشمرگه، علت اصلی این حملات را بی‌مسئولیتی حکومت اقلیم و وزارت پیشمرگه دانسته و می‌گوید، دو سال است درخواست دوربین مادون قرمز و سلاح‌های پیشرفته دادیم، اما آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. ما سلاح و مهمات و ابزار نظامی لازم را در اختیار نداریم. همچنین منطقه‌ای گسترده تحت کنترل ماست که به وسیله‌ی یک گردان قابل کنترل نیست و به نیروی بیشتری نیاز داریم.

مسئله‌ی جالب توجه این است که مسئولین حکومت اقلیم به طور مداوم در مورد همکاری‌های ائتلاف با پیشمرگه صحبت می‌کنند، اما نیروهای پیشمرگ و فرماندهان آنها می‌گویند، سلاح‌های پیشرفته در اختیار ندارند.

یک افسر نیروهای پیشمرگه که خود وی در جنگ علیه داعش حضور داشته و به دلیل حساسیت مسئله نخواست نامش فاش شود، در رابطه با غارت و به کارگیری سلاح‌های ائتلاف توسط پ.د.ک با خبرگزاری روژ نیوز صحبت کرد.

این افسر می‌گوید؛"با چشمان خودم دیدم که نظامیان پ.د.ک چندین بار آشکارا به وزارت پیشمرگه رفته و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را با خود به مناطق بله، بارزان و بروژه می‌بردند و غیر از خود آنها هیچ کس نمی‌دانست که پ.د.ک از این اسلحه‌ها برای چه کاری استفاده می‌کند."

وی همچنین گفت؛"سلاح‌هایی که به دلیل جنگ با داعش در اختیار پ.د.ک قرار داشتند، سلاح‌های بسیار گرانقیمت و ویژه بودند که حتی به همه‌ی کشورها فروخته نمی‌شدند. برخی از این سلاح‌ها ام فور، ولتر، میلانو، موشک مواجهه، هامر ضد گلوله هامفی، تانک و زره‌پوش هستند."

این افسر در مورد یکی از این غارتها که با چشم خود آن را دیده است گفت:"سال ۲۰۱۵ نیروهای ائتلاف ۴۷ هامر را در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار داده بودند تا در جنگ علیه داعش از آنها استفاده کنند، اما پ.د.ک این هامرها را در اختیار گرفته و بعدها برای پنهان کردن آن، رنگ هامرها را تغییر داده و گفته بودند، گویا اینها را از کره جنوبی و اردن خریداری کرده‌اند."

به گفته‌ی این افسر هیچکس نمی‌دانست که پ.د.ک این سلاح‌ها را چکار می‌کند، تا زمانی که نیروهایش را با سلاح سنگین روانه‌ی مناطق گریلا کردند. در آن زمان مشخص شد که سلاح‌هایی که برای جنگ علیه داعش به آنها داده شده بود را به مناطق حفاظت شده‌ی میدیا روانه کرده‌اند و این کار نیز با اطلاع آمریکا و به درخواست ترکیه انجام شده است.

در حالی که نیروهای پیشمرگ در مناطق گسترده و خطرناکی در مقابل حملات تبهکاران داعش قرار داشته و روزانه شهید می‌شوند، مسئولین اقلیم و پ.د.ک به عنوان حزب دارای قدرت و صاحب حکومت اقلیم، غیر از انتشار پیام تسلیت هیچ تلاشی برای فرستادن نیرو و اسلحه‌های پیشرفته به این مناطق انجام نمی‌دهند.

اما همراه با آغاز شدن حملات دولت اشغالگر ترکیه به مناطق حفاظت شده میدیا نیروهای پ.د.ک نیز تحرکات خود را به مناطق گریلا افزایش دادند. طی یک سال و نیم گذشته با دستور مسرور بارزانی ۲۱ بار نیرو و اسلحه‌های پیشرفته‌‏ای که ائتلاف برای جنگ علیه داعش به آنها داده‌اند را به مناطق حفاظت شده میدیا فرستاده و به دلیل حملات و تحرکات آنها تاکنون ۱۳ گریلای کوردستان مستقیما از سوی مزدوران مسعود بارزانی شهید شده‌اند.

تحرکات نظامیان وابسته به بارزانی به ویژه در تنش‌های زینی ورته تا کنون ادامه دارند. همچنین پس از آغاز حمله و اشغالگری‌های دولت ترکیه از ۲۳ آوریل امسال به مناطق گریلا، تحرکات و پیشروی‌های خود را آغاز کردند.

 از زینی ورته تا شهرک قصری در چومان و خلیفان، از کوهستان گاره تا متینا، زاپ و هفتانین، نیروهای پ.د.ک با احداث پایگاه و جاده نظامی نیرو و سلاح سنگین را در این مناطق مستقر می‌کنند. این در حالیست که حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه روز به روز افزایش یافته و این مناطق تنها و تنها از سوی نیروهای گریلا محافظت می‌شوند.