پروین بولدان و مدحت سنجار: تعطیلی حزب، بحران را عمیق‌تر می‌کند

پروین بولدان و مدحت سنجار روسای مشترک حزب دمکرانیک خلق‌ها اعلام نمودند که تلاش‌ها برای تشکیل پرونده قضایی و تعطیلی این حزب بحران موجود را عمیقتر کرده و  برای دست‌یابی به راه حل، به ائتلاف دمکراسی اشاره کردند.

پروین بولدان و مدحت سنجار روسای مشترک حزب دمکرانیک خلق‌ها در لابی یکی از هتل‌های میدان تقسیم استانبول با اعضای رسانه‌های خارجی نشستی خبری را برگزار کردند. معاون ریاست مشترک و مسئول رسانه‌های حزب دمکراتیک خلق‌ها، طیب تمل، ساروهان اولوچ و اردال آوجی نمایندگان مردم در پارلمان از حوزه انتخابیه استانبول در این نشست حضور داشتند.

بولدان: بحران‌ها نتیجه جنگ هستند

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که ترکیه دارای بحرانهای بی‌شماری بوده و این بحرانها ناشی از جنگ هستند. اردوغان کشور را از طریق جنگ ویژه اداره می‌کند. حاکمیت نمی‌تواند کشور را اداره کند. به دلیل پاندمی بحران اقتصادی عمیق‌تر شده است. صاحبان کار و سرمایه با محدودیتهای گسترده‌ای روبرو هستند. ترکیه در آستانه گرسنگی قرار گرفته است. جامعه ترکیه از مشکل جدی اقتصادی برخوردار است. این مسئله روز بروز عمیق‌تر می‌شود. به همین دلیل ما می‌بینیم که آ.ک.پ/م.ه.پ نمی‌توانند این مملکت را اداره کنند و شاهد عمیقتر شدن بحران هستیم.

گسترش و عمیقتر شدن بحران

پروین بولدان در بخش دیگری از  سخنان خود اظهار داشت که همراه با بحران اتقصادی، این کشور دچار بحران سیاسی نیز شده است. خصوصا که اخیرا مسئله تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها در اخبار مطرح شده است. آ.ک.پ/م.ه.پ در هر فرصتی، حملاتی را متوجه حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌کنند. این حزب را تهدید می‌کنند و ما را از طریق تشکیل پرونده قضایی تهدید می‌کنند. بر این مسئله بسیار تاکید می‌کنند. به منظور فرافکنی مشکلات و شانه خالی کردن از مسئولیت در مقابل این بحران، حزب دمکراتیک خلق‌ها را هدف قرار می‌دهند. کسانی که از طریق تهدید به تعطیلی و پرونده قضایی حزب دمکراتیک خلق‌ها را تهدید می‌کنند باید بدانند که حزبمان سومین حزب بزرگ ترکیه است. میلیونها نفر به این حزب رای داده‌اند. به همین دلیل تعطیلی و لغو مصونیت پارلمانی اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها برای هیچ کس فایده‌ای در بر ندارد. اما بر عکس بحران در ترکیه را عمیق‌تر کرده و افزایش می‌دهد.

مسئله کورد

پروین بولدان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دلیل اصلی بحران در ترکیه مسئله کورد است. برای دست‌یابی به راه حلی برای مسئله کورد باید راهکارهای مختلف مورد آزمایش و تجربه قرار گیرند. اما اقدامات حکومت نمی‌توانند تامین کننده حل مسئله کورد باشد. همیشه براین نکته پافشاری کرده‌ایم که مسئله کورد از طریق مذاکره و راه حل سیاسی به نتیجه می‌رسد. شاهد فرایندی برای دست‌یابی به راه حل بودیم. با حضور آقای اوجالان این مسئله را مشاهده کردیم. اما بعد از ۲۰۱۵ حکومت آ.ک.پ موضع و ذهنیت خود را تغییر داد. دست از مذاکره و راه حل سیاسی برداشت و مشاهده می‌کنیم که امروز ترکیه در درون بحران است.

تلاشها برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها

پروین بولدان در رابطه با گفتگوها و تلاشهای حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز اظهار داشت: احزاب ما همیشه تعطیل شده‌اند. با این حال ما امروز نیز در میدان هستیم. با تعطیلی حزبمان هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود. با لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان ما هیچ دستاوردی نخواهند داشت. ما امروز دستگیر نمی‌شویم، نشده‌ایم، بلکه سالیان درازی است که درزندان هستیم. دستگیری و پرونده‌ قضایی جدید نمی‌توانند اقدام جدیدی به شمار رفته و پاسخی برای حل مسئله باشند.

تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا

پروین بولدان در بخش دیگری از سخنان خود با خبرنگاران خارجی اظهار داشت که تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با صلاح‌الدین دمیرتاش، برای ترکیه تصمیمی بسیار مهم به شمار می‌رود. این تصمیم نه فقط برای دمیرتاس، بلکه برای بسیاری از افراد حایز اهمیت است. اما متاسفانه ترکیه این حکم دادگاه را به رسمیت نشناخته و آن را نادیده می‌گیرد. به منظور رهایی از بسیاری از بحران‌های موجود، اجزای این تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا بسیار مهم است. اما هنوز آن را تایید نکرده‌اند.

مدحت سنجار: بحران و مشکلات فراوانی وجود دارند

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز در کفتگوی خود با خبرگزاریهای خارجی اعلام کرد که در ترکیه مردم و احزاب سیاسی با بحرانهایی مانند بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو بوده و تمامی این بحران‌ها با هم ارتباط دارند. اما بزرگترین بحران در این کشور بحران دمکراسی، آزادی و عدالت است. مدحت سنجار اعلام کرد که بحران دمکراسی به ان معناست که دمکراسی در حداقل بوده یا در حال از میان رفتن است. سنجار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پرونده‌هایی که برای اعضا و نمایندگان آن‌ها در مجلس تدارک دیده شده است، تراژیک و کمدی هستند و تلاش‌ها برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها و لغو مصونیت پارلمانی تهدیدهایی بزرگ برای حزب به شمار می‌روند.

دست‌یابی به راه حل از طریق ائتلاف امکان‌پذیر است

مدحت سنجار در بخش دیگری از گفتگوی خود با رسانه‌های خارجی با اشاره به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با دمیرتاش و عدم اجرای حکم دادگاه حقوق بشر اظهار داشت که این مسئله هم ترکیه و هم دادگاه حقوق بشر اروپا را با تنگناهای وسیعی مواجه می‌سازد. سنجار در این باره اظهار داشت: آنها به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها بر این باور هستند که مسئله کورد و تمامی مشکلان سیاسی و اجتماعی در ترکیه از طریق دمکراسی حل شده و بزرگترین ابزار برای حل این مسئله دمکراسی است. در این باره سجار اظهار داشت: ائتلاف دمکراسی می‌تواند راه را بر تمامی بحران‌ها و مشکلات بگیرد.

بعد از اظهارات پروین بولدان و مدحت سنجار، جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار شد.