پیر اورنیوس دیدگاه‌ها و سیاست‌های سوئد را نسبت به خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعلام نمود

پیر اورنیوس نماینده ویژه وزارت امور خارجه سوئد در پرونده سوریه اعلام نمود که حکومت سوئد در سطح بین‌المللی برای مشارکت دادن نمایندگان شمال-شرق سوریه در مذاکرات حل مسئله سوریه تلاش می‌کند.

در دیدار هیات سوئدی از مناظق شمال-شرق سوریه که ۵ روز ادامه یافت، پیر اورنیوس ریاست هیات و نماینده ویژه دولت سوئد در امور سوریه نگرش‌ها و نظرات دولت متبوع خود را در رابطه با شمال-شرق سوریه و خودمدیریتی آن با خبرگزاری هاوار در میان گذاشت.

پیر اورنیوس در آغاز سخنان خود تاکید نمود که از  ارتباطات حسنه‌ای با رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه برخوردار بوده در رابطه با دیدار خود از این منطقه نیز افزود: از چنین دیدارهایی خوشحال هستیم، ما تلاش می‌کنیم که از خودمدیریتی در منطقه حمایت بعمل آوریم.

از پروژه خودمدیریتی مستقل حمایت کرده و امیدواریم که این پروژه نمونه‌ای برای تمامی سوریه شود

در رابطه با این پرسش که چرا تا کنون سوئد به طور رسمی خودمدیریتی مستقل را به رسمیت نشناخته است پیر اورنیوس پاسخ داد: ما موافق سوریه‌ای متحد و یکپارچه هستیم. هیچ سیاستی نیز برای پذیرش خودمدیریتی مستقل خارج از سوریه نداریم. ارتباطات ما بر اساس حمایت از پروژه دمکراتیک است. اما در مقابل می‌بینیم که پروژه خودمدیریتی برای اداره جامعه خود اقدامی درست و مفید است. ما امیدواریم که این پروژه به نمونه‌ای برای تمامی سوریه تبدیل شود تا دیگر مناطق نیز بتوانند بدین شیوه خود را مدیریت کنند.

تلاش سوئد و برخی از دولت‌های دیگر برای مشارکت دادن نمایندگان منطقه خودمدیریتی در حل بی ثباتی‌های سوریه

پیر اورنیوس در خصوص عدم توجه به نقش نمایندگان شمال-شرق سوریه در مذاکرات مرتبط با حل مسئله سوریه و کمیته بازنویسی قانون اساسی نیز گفت: در این منطقه نمایندگان مهمی حضور دارند که اجازه حضور در بحث‌ها و مذاکرات مرتبط به حل مسئله سوریه را ندارند. ما از قدرت فراوانی برای اعمال نفوذ  جهت حضور نمایندگان این منطقه در مذاکرات بین‌المللی برخوردار نیستیم، اما با این وجود همیشه خواستار حضور نمایندگان این منطقه در روند مذاکرات بوده‌ایم، زیرا حضور نمایندگان این منطقه از نظر ما برای یافتن راه حلی عمومی برای تنش‌ها مهم ارزیابی شده است. ما این تلاشها را ادامه می‌دهیم، تا زمانیکه در این خصوص به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم.

نماینده ویژه سوئد در امور سوریه در این گفتگو تایید نمود که برخی از کشورها خواستار عدم حضور نمایندگان شمال-شرق سوریه در مذاکرات مربوط به صلح بوده و در این باره اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم که تمامی گروه‌های سوری با یکدیگر نسبت به حل بی‌ثباتی‌های سوریه اقدام کنند.

پیر اورنیوس در پاسخ به این پرسش که چرا سوئد به طور مستقیم از خودمدیریتی دمکراتیک مشال-شرق سوریه حمایت نکرده و تلاش می‌کند از طریق حکومت دمشق به این مناطق کمک کند پاسخ داد: ما به عنوان یک کشور، کمک‌های خود را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد قرار می‌دهیم. سازمان‌ها و نهادهای فراوانی در این منطقه حضور دارند. مسئله دیگری نیز در وجود دارد. ما کمکهایمان را به سازمان‌ها و نهادهای سازمان ملل متحد می‌دهیم. اما جالب توجه است که ما در دیدارمان از این منطقه، شاهد حضور هیچیک از این نهادهای سازمان ملل متحد نبودیم.

پیر اورنیوس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که برخی از سازمان‌ها به دلیل مسائل سیاسی، ناگزیر می‌شوند که از طریق حکومت دمشق ارتباط برقرار کرده و حمایتها و کمک‌های خود را به منطقه ارسال کنند. این مسئله نیز به دلیل بی‌ثباتی‌ها و تنش‌ها است. ما این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار داده و تلاش می‌کنیم که این مشکلات را حل کنیم. با دولتهای دیگر نیز در این رابطه به شور پرداخته و تلاش می‌کنیم از این به بعد کمکهایمان را مستقیما در اختیار مناطق خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه قرار دهیم.

پیر اورنیوس در خصوص نقش سوئد برای اعمال فشار بین‌المللی در مورد آوارگانی که به دلیل حملات ارتش ترک ناچار به فرار شده‌اند نیز گفت: اطلاع داریم که توافقی بین برخی از نیروهای حاضر در منطقه وجود دارد. ما نقش و حضور مستقیمی در این توافقات نداریم. بالعکس ما تلاش می‌کنیم که هر یک از گروه‌ها مسئولیت و نقش خود را در این راستا ایفا کرده و تلاش نماید که مانع از صورت گرفتن حمله به منطقه شود. زیرا منطقه نیازمند امنیت و دوری از جنگ و برخوردهای نظامی است. پیر اورنیوس همچنین  خاطرنشان ساخت که در مقابل حملات دولت ترک، همه جهان ساکت نیست، در این باره وی اظهار داشت که: احتمال دارد که سکوت یا اقدامات کمی که در حال انجام است برای خاتمه دادن به این حملات کافی نباشد، اما تمامی جهان و سوئد نیز در این میان سکوت نکرده‌اند. از روز نخست این حملات به سریکانی، ما آشکارا اعلام کرده‌ایم که این حملات درست و عادلانه نبوده‌اند. چند سال قبل نیز با حمله به عفرین ما اعلام کردیم که این حمله هیچگونه راه حلی را بدنبال نخواهد داشت. راه حل مسئله سوریه باید صلح آمیز باشد. لازم است که ما با هم برای یافتن راه حلی به دور از برخوردهای نظامی تلاش کرده و هم اکنون نیز در این رابطه تلاش می‌کنیم.

همه گروه‌ها طرحی برای راه حل دارند اما با سیاستهای آنها توافقی حاصل نمی‌شود

پیر اورنیوس در رابطه با این سوال که برای حل تنش‌های سوریه جامعه بین‌المللی باید چه اقداماتی انجام دهد، اظهار داشت: مسئله سوریه پیچیده است، در مقطع کنونی تمامی جهانیان خواهان حل مسئله هستند، اما سیاستهای برخی از دولت‌های مداخله‌گر در امور سوریه، امکان تحقق راه حل را با محدودیت مواجه می‌کند. به همین دلیل حل این بحران نیازمند بحث‌های فراوان و گسترده است. امیدوارم در اینده‌ای نزدیک بتوان راه حلی برای این بحران یافت.