آمادگی ایران برای شروع جنگ نیابتی

همزمان با نظرات متناقض منابع خبری از سمت و سوی تنش ایران با آمریکا و غرب، روزنامه گاردین از جلسه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی تروریستی قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی در بغداد خبر داد.

  روزنامه گاردین نوشته است که قاسم سلیمانی از این گروهها خواسته است که خود را برای شروع جنگ نیابتی آماده نمایند. گاردین به نقل از دو منبع ارشد اطلاعاتی خود، بدون اشاره به نام آنها نوشته است که این جلسه سه هفته پیش برگزار و موضوع آمادگی برای جنگ آینده در آن بررسی شده است. منابع اطلاعاتی آمریکایی در این رابطه گمانه زنیهایی را مبنی بر خواست دستگیری نیروهای آمریکایی در عراق و باجگیری ایران ذکر کرده‌اند. در همین رابطه، مایکل مک‌کال نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ١٧ ماه مه به روزنامه یو‌اس‌ای تودی گفت، تا جایی که من می‌توانم درباره این تحولات اظهار نظر داشته باشم اینست که واکنش آمریکا تا کنون بر مبنای اطلاعات انسانی بوده است. بنابه گزارش روزنامه الشرق‌الأوسط، یک مقام امریکایی که مایل به افشای نام خود نبوده است اظهار داشته است اطلاعات و هشدارهای جمع آوری شده درباره فعالیتها و ایجاد محدودیتها توسط رژیم ایران نگران‌کننده بوده و نمونه آن حوادثی است که در منطقه خلیج‌فارس مشاهده کردیم. اشاره این مقام آمریکایی به حمله نیابتی پهبادهای حوثیها به خطوط انتقال نفت عربستان سعودی و انفجار ۴ کشتی در فجیره بوده است.

 

  در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در روز پنج‌شنبه گذشته نوشته است که سناتور روبیو اظهار داشته است که اطلاعاتی که او در رابطه با نقش ایران در منطقه و حمایت از گروههای طرفدار ایدئولوژی اسلامی در منطقه مشاهده کرده است حاکی از یک منازعه بالقوه فوری و حائز اهمیت است که طی ٨ سال گذشته گزارشی مشابه آن را مشاهده نکرده است. سناتور بابیو در این اظهار نظر گفته است که اطلاعات ارائه شده با واقعیات روی زمین از همخوانی برخوردار است.

 

  در خبری دیگر نشریه تایمز بریتانیا در روزهای گذشته نوشته بود که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، هفته پیش در سفری محرمانه به بیروت، با سران گروه‌های وابسته به رژیم ایران دیدار و به آنها گفته است که آماده باشند. احتمالا سخنان روز گذشته برونو فوشر سفیر فرانسه در لبنان واکنشی به این سفر مخفی بوده باشد. برونو فوشر با هشدار به گروه تروریستی حزب‌الله لبنان از این گروه خواست که در یک جنگ احتمالی بین آمریکا و رژیم ایران شرکت نکند. فوشر در این رابطه گفت: حزب‌الله با رژیم ایران ارتباط داشته  و این حزب از وضعیت تهدید آمیز و خطرناک منطقه اطلاع دارد. از همین رو می‌خواهیم حزب‌الله لبنان نسبت به درگیری در واکنشی که می‌تواند لبنان را به خطر می‌اندازد هوشیار باشد. این سخنان برونو فوشر بدنبال گزارشی آمده است که برونو فوشر در بخش دیگری از سخنان خود از رژیم ایران نیز خواست که تعهد کامل به برجام، از این توافق خارج نشود.

 

  از سوی دیگر، در ارتباط با نقش آفرینی سپاه و نیروهای طرفدار ایران در عراق، آسوشیتدپرس به نقل از منابع عراقی و آمریکایی مدعی شده است که مایک پمپو به اطلاع مقامات عراقی رسانیده است که امریکا به دنبال درگیری با ایران نبوده اما بغداد یا باید با واشنگتن باشد یا با هیچ کس دیگر. پومپئو همچنین طی این پیام مقام‌های عراق را تهدید کرده است که واشنگتن در صورت وقوع هرگونه حمله یا تهدیدی علیه افراد و تأسیسات آمریکا در عراق حق قانونی خود می‌داند که از خود دفاع کند. ناظران این پیام تهدیدآمیز پمپو را به دلیل نگرانی مقامات امریکایی از عکس العمل سریع گروههای نیابتی ایران در عراق ذکر می‌کنند.

 

  در آخرین اظهار نظرهای مقامات نظامی ایران، امروز حسین سلامی فرمانده سپاه ایران یطی سخنانی اظهار داشته است که ایران به دنبال جنگ نیست، اما از جنگ هم نمی‌هراسد و آماده است. از سوی دیگر سلامی دشمنان ایران را فاقد اراده جنگ خوانده و اظهار داشته است که داشتن یک دشمن بزرگ برای قدرتمند شدن فرصت است و با نزدیک‌تر شدن دشمن این فرصت برای سپاه به وجود آمده و قوای سپاه در راهبرد، عملیات و تاکتیک به حرکت در آمده است.