آیا نقشه تازه‌ای برای حمله به روژاوا و شنگال آماده می‌شود؟

پس از سفر بارزانی به ترکیه، تحرکات نظامی پ.د.ک در امتداد مرزهای روژاوای کوردستان افزایش یافت. این رویداد پرسشی را با خود به همراه آورده است:"آیاد دولت ترکیه و پ.د.ک می‌خواهند مرحله‌ی تازه‌ای از حمله به روژاوا و شنگال را آغاز کنند؟"

در شرایطی که رژیم ترکیه به اشغالگری و حملات بیشتر در باشور و روژاوای کورستان ادامه می‌دهد، پارت دمکرات کوردستان در مرز در حال احداث پایگاه نظامی و نقاط دیدبانی است.

پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در ماه اخیر در مثلث مرزی روژاوا-باکور و باشور کوردستان تا خط مرزی شنگال، در مرز روژاوا- باشور پایگاه‌های تازه و نقاط دیدبانی بیشتری را احداث کرده است. در برخی از مناطق هم اقدام به حفر خندق کرده است.

حملات اشغالگرانه رژیم ترک به مناطق حفاظتی مدیا بویژه به هفتانین همچنان ادامه دارند. پ.د.ک نیز در حال احداث پایگاه در خط مرزی با روژاواست. این موضوع بر نگرانی‌ها دامن زده و پرسش‌هایی را نیز به همراه دارد.

پس از سفر روز ۴ سپتامبر نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان به آنکارا، تحرکات نظامی در مرزهای روژاوا افزایش یافته‌اند. در همان منطقه گشتزنی پهپادهای بدون سرنشین ارتش ترکیه افزایش یافتند.

پارت دمکرات کوردستان در مثلث مرزی روژاوا- باکور و باشور دست به کار شد و در کناره‌های رود دجله تا منطقه سمالکا، روستاهای خانکا، مخفر و سحیلا نقاط دیدبانی نظامی ایجاد کرد و تعداد زیادی از پیشمرگه‌هایش را در این مناطق مستقر کرد.

پایگاه‌های نظامی کهنه که در دوره زمامداری صدام حسین احداث شده بودند را بازسازی کرد. پیشمرگه‌های پ.د.ک در اطراف رود دجله بسوی باشور، پایگاه‌های نظامی تازه‌ای احداث کرده و در مناطق بسیاری نیز اقدام به حفر خندق کرده است.

در منطقه سحیلا، که رود دجله از خاک روژاوا خارج شده و وارد خاک باشور می‌گردد تحرکات نظامی گسترده‌ای از سوی پ.د.ک دیده می‌شود.

منابع نظامی به خبرگزاری فرات نیوز گفته‌اند که تحرکات نظامی پ.د.ک در امتداد مرزهای روژاوا طی ٢٠ روز گذشته افزایش یافته‌اند و همزمان پرواز پهپادهای جاسوسی رژیم ترک در این منطقه هم افزایش یافته است.

در شرایطی که رژیم ترکیه به اشغالگری و حملات بیشتر در باشور و روژاوای کورستان ادامه می‌دهد تحرکات نظامی پ.د.ک در امتداد مرزها به نگرانی‌ و گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند.

پ.د.ک یکسال است کمپ پناهندگان مخمور را تحریم کرده است و قبل از حملات اشغالگرانه رژیم ترک به مناطق حفاظتی مدیا گروهی از نیروهایش را به ارتفاعات زینی ورتی انتقال داده بود. اکنون با تحرکات تازه خود در مرزهای روژاوا زمینه پرسش‌های بسیاری را فراهم می‌کند.

قبل از این تحرکات و سفر نچیروان بارزانی به آنکارا، به موازات تهدیدهای لفظی پ.د.ک علیه شنگال هواپیماهای جنگنده ارتش ترکیه چندین بار مناطق جداگانه‌ای از شنگال را بمباران کرده بودند.

رسانه‌های پ.د.ک اخیرا تبلیغات گسترده‌ای برای سیاه‌نمایی شنگال را در پیش گرفته‌اند. پ.د.ک برای این هدف خود درصدد جلب کمک بین‌المللی برای حمله به شنگال است.

جوی هود کاردار سفارت آمریکا در عراق و معاون اول وزیر امور خارجه ایالات متحده در خاورمیانه، در یک جلسه توجیهی در ماه آگوست سال جاری از برنامه مشترک هولیر، بغداد و آنکارا "با مشاوره آمریکا" در مورد شنگال سخن به میان آورده بود.

رویدادهای اخیر در منطقه پرسشی را به اذهان خلق کورد متبادر می‌کند؛"آیا رژیم ترک و پ.د.ک در حال تدارکات آغازینی برای کونسپت‌ تازه‌ای از حمله به روژاوا و شنگال هستند."