خلیفه جدید داعش

با شکست نظامی سازمان تبهکار داعش توسط نیروهای سوریه دمکراتیک و یگانهای مدافع زنان، این سازمان رهبری خود را تغییر داد

   خبرگزاری اعماق که نزدیک به داعش است روز چهارشنبه با انتشار خبری اعلام نمود که ابوبکر البغدادی عبدالله قرداش را به جانشین خود تعیین کرده است. روزنامه بریتانیایی تایمز طی گزارشی این خبر را تایید کرده و با معرفی عبدالله قرداش به عنوان افسر سابق ارتش عراق در دوران صدام حسین، خبر داد که ابوبکر البغدادی فرماندهی گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) را به عبدالله قرداش یک افسر سابق ارتش عراق در دوران صدام حسین واگذار کرده است.

   به رغم آنکه از سوابق عبدالله قرداش پیشینه مبسوطی در دست نیست اما گزارشهای مختصری که از وی منتشر شده‌اند نشان می دهند که قرداش از افسران پیشین صدام حسین در سال ۲۰۰۳ توسط نیروهای آمریکایی به اتهام ارتباط با القاعده در زندان بصره زندانی  بوده است. خبرگزاری العراق نیز با تایید این سوابق، به نقل از منابع خود نوشته است که قرداش از اهالی تلعفر در غرب موصل زمانی در زندان بوکا ی بصره زندانی بوده است.

   اما به رغم تایید گزارش تغییر خلیفه مسلمانان، فاضل ابورغیف از تحلیلگران امنیتی سابق دولت عراق به روزنامه تایمز گفته است که احتمالا بغدادی از مقام خود کناره‌گیری نکرده کرد و به اعطای ماموریتهای محدودی به قرداش در ارتباط با امور لجستیکی و سازماندهی بسنده کرده است.