رئیس جمهور ایران از مردم خواهش کرد در انتخابات رأی دهند

روحانی یک بار دیگر سرکوب معترضان ۹۶ و ۹٨ را تأیید کرد؛ مردم پای صندوقهای رای بیایند!

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ۷ بهمن ماه در جمع استانداران و فرمانداران سراسر ایران یک بار دیگر سرکوب معترضان ۹۶ و ۹٨ را تایید کرد و از همه خواست تا پای صندوقهای رای بیایند.

روحانی با اشاره به اعتراضات دی ماه ۹۶ که از مشهد آغاز شد و به سرعت در سرتاسر ایران گسترش یافت، از آن به عنوان یک «تاریخ تلخ» یاد کرد که هیچ گاه آنرا فراموش نخواهد کرد.

او اعتراضات دیماه ۹۶ مردم به وضعیت معیشتی بد را «شلوغ کردن» عده‌ای نامید که در میان آنها تعدادی معترض هم وجود داشته است و تعدادی هم معترض نبوده‌اند.

او اعتراضات دیماه را عامل قدرت آمریکا نامید و در ادامه گفت: «اما دی ماه سال ۹۶ جزو روزهای تلخ تاریخ ماست و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که این سال بود که ترامپ را پررو کرد و به آمریکا قدرت داد تا در برابر ایران بایستند و دشمنان ما را تشویق کرد.»

او معترضان را متهم کرد که نمی‌دانستند چکار می‌کنند و گفت، عده‌ای با هدف دیگری به خیابان آمدند. او اما به کشته شدگان و دستگیرشدگان هیچ اشاره‌ای نکرد.

روحانی سرکوب معترضان را نه به دست نیروهای امنیتی بلکه به دست مردم دانست و گفت، "این اتفاقات ۹۶ بود که دشمنان ما را تشویق کرد عده‌ای با هدف دیگری آمدند و نمی‌فهمیدند چه می‌کنند. ما برابر این حوادث که پیش آمد، به کدام قدرت افتخار کردیم؟ این مردم ما بودند که آمدند. که مردم را دعوت کردیم در ۹۶ خیابان بیابند جواب بدهند و ۹۸ دعوت کردیم بیایند جواب بدهند."

او همچنین به نزدیک شدن انتخابات اشاره کرد و گفت، «ما در شرایط حساسی قرار داریم و همه باید با هم در انتخابات شرکت کنیم.»

او همچنین از "جمهوریت" نظام و "احترام به رأی مردم" سخن گفت و قانون اساسی جمهوری اسلامی را بر پایه «همه‌پرسی» و «رفراندوم» دانست تا چنین نشان دهد که در نظام «مردم بر سرنوشت خود حاکم‌اند.»

روحانی همچنین با اشاره به رد صلاحیتهای گسترده توسط از مسئولین خواست تا با کاهش رد صلاحیتها مردم را به انتخابات جذب کنند.

او همچنین از مردم خواست تا علی‌رغم رد صلاحیتها و نقصها در انتخابات شرکت کنند و گفت، "از تمام ملت ایران خواهش می‌کنم؛ امروز روزی است که باید پای صندوق رأی برویم حتی اگر که گلایه داریم، ناراحتیم و مشکلاتی باشد و بگویید جایی دقیق عمل و اجرا نشده است. با صندوق رأی قهر نکنیم حتی اگر این که شما در تهران به‌ جای ۳۰ نامزد ۲۰ تا ۱۵ داشته باشید یا در جایی که ۶ نامزد دارد ۴ نامزد داشته باشید. در انتخابات اگر هم دیدیم نقص و ایرادی است خواهش می‌کنم روز انتخابات دوم اسفند یک روز تاریخی و یوم‌الله است کاری نکنیم که صف‌ها خلوت باشد بگذاریم همه پای صندوق بیایند."