صالح مسلم: مرحله دوم دیالوگ کورد-کورد در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود

مرحله نخست دیالوگ کورد-کورد مثبت ارزیابی شده و به زودی مرحله دوم این گفتگوها آغاز می‌شوند. ایجاد اتحاد کوردی بر وضعیت سوریه، کوردستان و خاورمیانه تاثیرگذار خواهد بود.

فرمانده مظلوم عبدی، فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام نمود که مرحله نخست دیالوگ کورد-کورد با موفقیت به پایان رسیده و در آینده دور دوم این گفتگوها آغاز می‌شود.

آژانس خبری هاوار به منظور پوشش جزئیات مرحله نخست گفتگوها برای دست‌یابی به اتحاد کوردی با صالح مسلم از اعضای هیات رهبری حزب اتحاد دمکراتیک مصاحبه‌ای انجام داده است. صالح مسلم در این گفتگو اظهار داشت: موضوع گفتگوها در نخستین مرحله از مذاکرات حول محورهای سیاسی بودند، این مذاکرات نیز مثبت بود. احزاب و گروه‌های دیگری نیز به دور دوم گفتگوها می‌پیوندند. هر گونه توافقی نیز گامی برای دست‌یابی به حل مسئله روژآوا بوده و برای بخش‌های دیگر کوردستان نیز به نمونه‌ای تبدیل می‌شود. متن این گفتگو به شرح زیر است:

هاوار: اکنون گفته می‌شود که دیالوگ کورد-کورد وارد مرحله دوم خود شده است، در مرحله نخست این گفتگوها چه روی داد؟

مهمترین موضوع در مرحله نخست این گفتگوها ایجاد گفتگو بین گروه‌های سیاسی در روژآوا بود. بدون تردید در گذشته گسستی بین نیروهای سیاسی مشاهده می‌شد. نگرش‌های مختلف و متمایز، بی‌اعتمادی بین طرف‌های سیاسی و برخی گروه‌ها نقشی مهم را ایفا کرده و برخی نیز با آگاهی تلاش نمودند که کورد را دچار اختلاف کنند.

مرحله نخست این مذاکرات بین حزب اتحاد دمکراتیک و شورای میهنی کورد-سوریه بود. در این مرحله به این نتیجه دست یافتیم که بسیاری از نقاط مشترک بین ما وجود دارد. می‌توان حول این مسائل به توافق رسید و این نیز راه را برای گفتگوهای بیشتر باز کند. گفتگوها به شیوه‌ای مثبت ادامه یافتند. مسئله مهم و قابل توجه در این گفتگو‌ها این بود که اختلافی بین نگرش‌های سیاسی وجود نداشت. خصوصا که موضوعات اصلی مانند ارتباط با رژیم سوریه نیز از جمله خواست‌های شورای میهنی کورد در سوریه و نیروهای اپوزیسیون خارج و داخل بود. در مذاکرات مرحله نخست از اهمیت فراوان برخوردار بود، موضوعات سیاسی مشترک نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند  که این موارد نیز مثبت ارزیابی می‌شوند.

هاوار: اهمیت مرحله نخست در کجا قرار دارد؟ برای طرفهای دیالوگ این اهمیت در کجا قرار داشت؟

صالح مسلم:  فقط حزب اتحاد دمکراتیک و شورای میهنی کورد در سوریه و برخی از ناظران در آن حضور داشتند و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد مذاکره مطرح کردند. نگرش افرادی که در مذاکرات شرکت داشند که نیز مثبت بود.

هاوار: در مرحله دوم مذاکرات در رابطه با چه موضوعاتی مذاکره می‌شود؟

صلح مسلم: مرحله نخست مذاکرات به پیشنهاد و درخواست شورای میهنی کورد سوریه یود. آنها اعلام کردند که موضوعات فراوانی وجود دارد که باید با حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با ان گفتگو شود آنها مایل به شناخت نقطه نظرات ما بودند. پیش از این البته مذاکرات هولیر ۱-۲ و دهوک در سال ۲۰۱۴ انجام شده بودند. در مذاکرات اخیر پیشنهاد شد که دیالوگها بر اساس موافقتنامه دهوک ۲۰۱۴ پیش برده شوند. به دلیل وضعیت موجود، باید این موافقتنامه اندکی تغییر پیدا کند. زیرا این توافق مربوط به ۶ سال قبل است. بعد از این تاریخ رویدادهای فراوانی در منطقه به وقوع پیوسته‌اند. همچنین این توافقنامه بین مجلس خلق روژآوای کوردستان و شورای میهنی کورد سوریه و احزاب دیگر بود. بحث و مذاکره بین نیروها و احزابی که گفتگوهای کوردی را آغاز کرده و مناطق را بر اساس پیمان دهوک مدیریت نمایند انجام می‌شود.

هاوار: آیا احزاب دیگر نیز به دور دوم مذاکرات می‌پیوندند؟

صالح مسلم: بله، نمایندگان ۲۵ حزب اتحاد میهنی کورد از طریق ایجاد کمیته‌ای به این مذاکرات می‌پیوندند. این کمیته منتظر پاسخ شورای میهنی کورد سوریه است. طبق اطلاعات به دست به آمده،  ENKS نیز زمینه‌های لازم را برای مشارکت این احزاب آماده کرده و آمادگی دارد. طبق پیش‌بینی‌های من مذاکرات در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شوند.

هاوار: آیا عناصر تشکیل دهنده اتحاد در روژآوا برای حل مسئله کورد کافی هستند؟

صالح مسلم: وضعیت روژآوا حساسیت دارد. وجود  اتحاد در سطح کوردستان نیازی مبرم محسوب می‌شود. اکنون ما تلاش می‌کنیم در این رابطه در روژآوا قدم برداریم. توافق بین احزاب سیاسی کافی نیست. اما باز قدم خوبی است. در اینده باید کنگره یا کنفرانسی با مشارکت تمامی طبقات و اقشار اجتماعی برگزار شود. زیرا احزاب سیاسی نیز بخشی از جامعه محسوب می‌شوند. قدم نخست، تحقق توافقی بین احزاب سیاسی است، گام دوم نیز جستجوی راه حلی میهنی با مشارکت تمامی اقشار و طبقات اجتماعی است. با یافتن این راه حل، ابعاد آن در تمامی کوردستان بسط و گسترش می‌یابند. به نظر من دست‌یابی به هر گونه راه حل یا هر گونه توافقی برای تمامی کوردستان می‌تواند به نمونه تبدیل شود.

هاوار: آیا با توافق احزاب سیاسی، مسئله کورد حل می‌شود یا نیاز به اتحادی در سطح کوردستان با مشارکت تمامی اقشار و طبقات سیاسی-اجتماعی احساس می‌شود؟ چرا؟

صالح مسلم: اشتباهی در این باره وجود دارد، آنچه که از آن بحث می‌شود اتحاد نیست، تنها توافقی است بین طرف‌های سیاسی. یعنی احزاب سیاسی باید حول نقاط اشتراکی مانند مبارزه، مقاومت و سیاست‌ورزی به توافق برسند. این نقاط مشترک مانند خطوط اصلی برای خلق کورد محسوب و  انتظار می‌رود از ان برخوردار باشند. یعنی ما خلق کورد چه می‌خواهیم؟ ما خواهان آزادی هستیم، آیا خط مقاومت را می‌پذیریم؟ سیستمی را  که باید تحقق بخشیم چه ماهیتی دارد؟ بهترین و مناسبترین سیستم برای روژآوا چیست و ارتباط بین خلق کورد و عناصر دیگر باید چگونه باشد؟ در این رابطه مایلم بگویم که ما تلاش می‌کنیم که خلق کورد را متحد کنیم. این خلق که صدها سال است دچار تفرق و پراکندگی شده است. این تفرق نیز بر خلق کورد و عناصر دیگر نیز تاثیر گذاشته است. زیرا تا کنون دشمن کورد را برای تحقق منافع خود بکار برده است. برای نمونه، کورد در جنگ لیبی و یمن چه منفعتی را دنبال می‌کند؟ چنین تلاش‌هایی راه را بر اختلافات کورد-کورد می‌بندد.

هاوار: سطح تاثیر توافق کورد بر آینده و سرنوشت خلق کورد در سوریه و تنش‌های سوریه چگونه خواهد بود؟

صالح مسلم: سیستمی که اکنون در منطقه پیگیری می‌شود، در درجه نخست باعث مصائب و مشکلات خلق کورد شده است. سیستمی که همه را در بر گیرد اکنون ایجاد شده است. اگر اتحاد ایجاد شود و مورد پذیرش قرار گیرد، به شیوه‌ای مستقیم بر وضعیت سوریه تاثیرگذار خواهد بود. همه قدرت و وزنه کورد را مورد توجه قرار می‌دهند. همچنین این توافق و اتحاد بر بخش‌های دیگر کوردستان و خاورمیانه نیز اثیر می‌گذارد. بنابه پیش بینی من، اگر کورد به شیوه‌ای درست و اصولی به تواق برسد، در خاورمیانه می‌تواند پیشاهنگ پروژه‌ای دمکراتیک باشد. خلق کورد در ابعاد سیاسی، ایدئولوژیک و فکری از این توانایی و تحقق آن برخوردار است.

هاوار: بقای شورای میهنی کورد سوریه ENKS در ائتلاف گروههای اپوزیسیون سنی، آیا مانع از تحقق اتحاد نمی‌شود؟

صالح مسلم: این مسئله به ENKS ارتباط دارد. تصمیم با آنهاست. از نظر من اگر توافق کوردی ایجاد شود، آنزمان ارتباط با همه، خلق ترک، خلق‌های دیگر و نیروهای منطقه‌ای دیگر نیز امکان‌پذیر خواهد بود. اما این ارتباط نباید بر خلاف توافق کوردی باشد. برعکس باید سیاست کوردی بر این موضوع استوار باشد که نیروهای کورد باید با یکدیگر به توافق رسیده و دستاوردها حفظ شوند.