کمیته‌ی بهداشت ک.ج.ک خواستار افزایش اقدامات برای مقابله با کرونا شد

کمیته‌ی بهداشت ک.ج.ک اعلام کرد، "با انجام اقدامات اندک و بی‌توجهی نمی‌توانیم از خود و جامعه در مقابل این ویروس خطرناک محافظت کنیم." همچنین اعلام کرد، نباید با سهل انگاری به این ویروس بنگریم.

کمیته‌ی بهداشت کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در مورد شیوع جهانی ویروس کرونا که از ماه اکتبر ۲۰۱۹ پیدا شده و در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده است، بیانیه‌ای منتشر کرد. کمیته به امکانات اندک کوردستان و حصر و نگرانی‌های خود در مورد رخ دادن فاجعه‌ای وحشتناک اشاره کرد و از خلق خواست تا اقدامات شدیدتر انجام داده و به این منظور ۱۲ پیشنهاد را برای محافظت از خود مطرح کرده است.

در بیانیه‌ی ک.ج.ک آمده است:

"از طرف کمیته‌ی بهداشت ک.ج.ک به زحمت کشان بخش بهداشت و درمان کوردستان، سازمان‌ها و نیروهایشان که علیه ویروس کرونا مبارزه کرده و به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند، درود می‌فرستیم. اعلام می‌کنیم، در چنین زمانی به حفاظت و آگاهی رسانی به خلق اقدام کند، به وظیفه‌ی خود عمل کرده است. همچنین یاد زحمتکشان بخش بهداشت و درمان که برای حفظ بشریت و برای مقابله با ویروس کرونا، جان خود را فدا کرده‌اند، گرامی می‌داریم و به خانواده و بستگانشان تسلیت می‌گوییم.

در هر چهاربخش کوردستان و بویژه در روژهلات، باکور و باشور کوردستان تعدادی مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند، علیرغم آنکه در ویروس چندین مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است، اما خوشبختانه تاکنون در روژاوا هیچ مورد ابتلای مثبت ثبت نشده است. اما این بدان معنا نیست که مردم در آنجا مبتلا نخواهند شد.

احتمال دارد در کوردستان وضعیت قرمز درست شود

در هر چهاربخش کوردستان خلقمان دستاوردهایی کسب کرده است، اما دولت اشغالگر ترکیه و دولت ایران در چهارچوب کنترل این بیماری با اقدامات خلقمان برای مقابله با این ویروس مانع تراشی می‌کنند. در باکور کوردستان در چنین زمان حساسی شهرداری‌های خلق توسط قیمها غصب شده‌اند. اگر خلقمان خود اقدامات لازم را انجام ندهد، جغرافیای کوردستان که تقسیم شده است، توسط نیروهای دشمن محاصره شده‌اند و تواناییهایشان محدود شده‌اند به همین دلیل احتمال رخ دادن فاجعه‌ای ترسناک وجود دارد.

در زندانهای دولت ترکیه و ایران امکانات و تجهیزات بهداشتی و ضد عفونی کم هستند، به همین دلیل باید برای آزادی رهبر آپو و همه‌ی زندانیهای سیاسی همه به طور مسئولانه برخورد کنند.

ما ناچاریم اطلاع‌رسانی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم

حتی اگر ویروس کرونا به عمد و توسط نیروهای شر علیه جامعه به کار گرفته شده باشد، یا به عنوان واکنش طبیعت علیه غارت طبیعت باشد، به این معنی نیست که توسط جهان  و خلق کورد نادیده گرفته شود.

برای آنکه رخدادی وحشتناک روی ندهد، ما ناچاریم به شیوه‌ای منظم و بدون وقفه در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. باید خلقمان در چهارچوب اقدامات لازم، بدون آنکه منتظر نیروهای دولتی باشند، خود اقدامات لازم را انجام دهند.

"نباید هیچ کس غافل شود و ویروس را دست کم بگیرند"

نباید هیچ کس در مقابل ویروس کرونا غفلت کند و شرایط کنونی را دست کم نگیرد و با گفتن اینکه " برای ما اتفاقی نخواهد افتاد" سهل‌انگاری نکنند. باید بدانند که اطلاع‌رسانی به جامعه برای محافظت از خود و تدارک تجهیزات و خدمات لازم جان هزاران تن را نجات خواهد داد.

باید در هر چهار بخش کوردستان و همه‌ی مناطق دیگر، تلاشگرانمان در بخش بهداشت و درمان، ادارات مرتبط و سازمانهایمان تا مدتی اقدامات را در عالیترین سطح انجام دهند و بر اساس نیازمندی‌ها خود و کاهایشان را سازمان دهند. خلقمان در هر جایی که باشد باید به شیوه‌ای سازمان یافته، با برنامه و بدون آشفتگی خطر ویروس کرونا را به حداقل برسانند.

"با انجام اقدامات ضعیف، خود و جامعه را با خطر مواجه می‌کنیم"

متاسفانه با اقدامات اندک و ضعیف، سهل‌انگاری، بی‌توجهی و عمل نکردن به راهنمایی‌ها، خود و جامعه را به خطر می‌اندازیم به همین دلیل هر کاری که در این زمینه انجام شود مهم است. "

اقدامات محافطتی

در بیانیه‌ی کمیته‌ی بهداشت ک.ج.ک به نکات پایین اشاره شده است:

۱. غیر از موارد ضروری باید خروج از خانه را محدود کنیم.

۲.نباید شهروندان به مکان‌های شلوغ بروند، باید حداقل یک تا دو متر از هم فاصله داشته باشند و در زمان سلام و احوالپرسی هم از دست دادن پرهیز کنند.

۳.باید در مکان‌های شلوغ ماسک و دستکش استفاده شود. اگر ماسک در دسترس نبود هر کس باید  بر اساس توانایی خود ماسکی درست کند که قابل شستشو باشد و هر بار پس از شستشو آنرا دوباره به کار بگیرد، فقط از آن استفاده کند و به خوبی آنرا ضد عفونی کند.

۴. محافظت از خود بدون ضدعفونی اطراف، نظافت و ضد عفونی داخل خانه، بهداشت شخصی و ضد عفونی مکانهای عمومی ممکن نخواهد شد. باید این کارها عادت ما شود که به طور مداوم دستهایمان را با آب و صابون بشوییم و هر کس اطرافیان خود را برای رعایت بهداشت تشویق کند. ویروس در دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه و یا در مکانهای ضد عفونی شده و زمانی که با کلر ضد عفونی شود، از بین می‌رود. به همین دلیل باید همیشه بهداشت فردی و محیط رعایت شود.

۵. هر وسیله‌ای که از بیرون به داخل خانه آورده می‌شود با خریداری می‌شود، چون احتمال دارد ویروس روی آن وجود داشته باشد، آنرا به خوبی ضد عفونی کنند.

۶. باید افراد مسن و کسانی که دارای بیماریهای زمینه‌ای هستند تا حد ممکن از خانه خارج نشوند، غذاهای سرشار از ویتامین و پروتئین بخورند، کسانی هم که از خارج خانه وارد می‌شوند تا حد ممکن به این افراد نزدیک نشوند.

۷. باید افراد آب زیاد بیاشامند و میوه و سبزی‌هایی که ویتامین سی زیاد دارند را بیشتری مصرف کنند.

٨. شهروندان باید حتی در محیطهای بسته ورزش کنند و سیستم ایمنی بدنشان را تقویت نمایند

۹. اگر مکانی مشکوک به وجود ویروس کرونا است و کسی احتمال ابتلا به ویروس را دارد، برای حفاظت از خود و جامعه باید به راهنماییها به خوبی عمل کند و با واکنش مسئولانه اجازه ندهد ویروس به افراد دیگر منتقل شود. اگر در روستایی، محله‌ای یا خانه‌ای نشانه‌ای از وجود ویروس کرونا وجود دارد، باید همه‌ی افراد آن مکان‌ها خود را قرنطینه کنند.

۱۰. در این زمان باید خلقمان از زحمتکشان بخش بهداشت و درما صیانت به عمل بیاورند و هوشیارانه رفتار کرده و از آنها پشتیبانی کنند.

۱۱. در چنین شرایط بحرانی باید سازمان‌ها، احزاب و شخصیتهای برجسته که نمایندگی خلقمان را به عهده دارند با هوشمندی مشترک ملی رفتار کرده و در هر بخش از کوردستان بدون تفاوت نظر سیاسی و اتنیکی، از حق زندگی انسان‌ها دفاع کنند و روحیه و هدف و نیاز به خوددفاعی را افزایش دهند.

۱۲. جامعه‌ای که بر اساس آشفتگی سیستم اقدام کند، اقداماتش ضعیف خواهند بود و پس از مدتی سهل انگارانه رفتار خواهند کرد و اقدامات را سست کرده و به همین دلیل به وضعیتی خطرناک دچار می‌شوند. نباید جامعه آشفته شود و خود را برای هر شرایط خطرناک آماده کند. چنین موضع گیری برای خلقی که در هر زمان مورد حمله قرار رفته است با ویروس کرونا هم آشفته نخواهد شد و آشفته نشدن نیز همیشه ضروری است".