کودکان کورد که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده‌اند

رژیم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ ترکیه و کوردستان را به سرزمینی تبدیل کرده‌اند که مادران و‌ پدران مجبور هستند کودکان خود را که توسط ترور دولتی کشته شده‌اند پنهان نمایند.

۲۰ نوامبر روز جهانی حقوق کودکان است. حقوق کودکان حقوقی قانونی و اخلاقی به رسمیت شناخته شده برای همه کودکان است و از بدو تولد آغاز می‌شود. مانند حقوق آموزش، بهداشت، زندگی، سرپناه و‌ محل سکونت. کودکان کورد نیز باید از این حق برخوردار باشند، اما در دوران صد ساله‌ی جمهوری ترکیه و حاکمیت ۲۲ ساله‌ی حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ)-حزب حرکت ملی (م‌ه‌پ)، خاک کوردستان و ترکیه به گورستان کودکان کورد تبدیل شده است. ابتدا ده‌ها هزار کودک کورد در نسل‌کشی دره‌ی زیلان و درسیم کشته شدند. در دوران حاکمیت آ‌ک‌پ، صدها کودک کورد از سوی نیروهای دولتی کشته شده‌اند، نمونه‌ی بارز آن نسل‌کشی روبوسکی است.

اردوغان کودکان کورد را مورد هدف قرار داده است

دولت ترکیه هرگز از کشتن کودکان کورد دریغ نکرده است. اردوغان در سال ۲۰۰۶ در بین سخنانش گفت: «چە زن باشند و چه کودک، به آنان رحم نکنید.» پس از این سخنان به قتل رساندن کودکان به اقدام قانونی تبدیل شد. این اظهارات اردوغان به سیاست دولت تبدیل شد. کودکان کورد بلافاصله کشته می‌شدند.

از زمانی که آ‌ک‌پ شهرهای کوردستان را به اردوگاه نظامی تبدیل کرده است، کودکان کورد با خودروهای نظامی به قتل می‌رسند‌. در بسیاری از شهرهای کوردستان ده‌ها کودک کورد بر اثر برخورد خودروهای زرهی کشته شده‌اند. براساس آمار کمیته‌ی حقوق بشر شعبه‌ی آمد، در مدت ۱۵ سال ۲۱ کودک با خودروی زرهی کشته و ۲۳ کودک نیز زخمی شده‌اند.

براساس آمارهای سازمان حقوق بشر ترکیه، از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۵ حداقل ۲۴۱ کودک بر اثر شلیک پلیس و سربازان ترکیه کشته شده‌اند. براساس آمار سازمان‌های مدنی، از همان تاریخ ۴۷۷ کودک از سوی دولت به قتل رسیده‌اند. قاتلین کودکان کورد بجای این‌که مجازات شوند، مورد تشویق قرار می‌گیرند، حقوقشان نیز افزایش می‌یابد.