مقام نظامی اوکراین: اوضاع در خارکف بدتر شده است

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اوکراین هشدار داد که وضعیت در منطقه خارکف، جایی که روسیه عملیات جامعی را آغاز کرده است، «به طور قابل توجهی بدتر شده است.»

فرمانده کل ارتش اوکراین هشدار داد که نیروهایش در منطقه خارکف زیر آتش شدید قرار دارند. به گفته الکساندر سیرسکی، وضعیت «به طور قابل توجهی» بدتر شده است.

سیرسکی در مورد «وضعیت متشنج» در جبهه گفت: «دشمن به طور فعال از مواضع مختلف به نیروهای ما حمله می‌کند تا به عمق خاک ما نفوذ کند.»

سیرسکی اذعان داشت: «در برخی مناطق، دشمن تا حدی موفق بوده است، در برخی مناطق دیگر، نیروهای ما در حال عقب راندن آنها و تقویت مواضع تاکتیکی‌شان هستند. دشمن همچنین به تلاش برای تصرف شهر چاسیو یار ادامه می‌دهد و به حمله خود در شرق این شهر ادامه می‌دهد.»

روز جمعه، نیروهای روسیه حمله جدیدی را در منطقه خارکف در مرز روسیه آغاز کردند. نیروهای روسی مدعی هستند که حداقل ۹ روستا را تصرف کرده‌اند. بخشی از ارتش اوکراین عقب‌نشینی کرده و هزاران نفر از ساکنان محلی به شهر خارکف گریخته‌اند، جایی که گزارش شده است که در حال حاضر در امنیت هستند.

به گفته کارشناسان نظامی، این پیشروی می‌تواند خارکف را در تیررس توپخانه روسیه قرار دهد و فرماندهی ارتش اوکراین را وادار به عقب‌نشینی نیروها و تجهیزات از دیگر مواضع جبهه در شرق کند.

به گفته سرگرد دنیس یاروسلاوسکی، «دشمن آزادانه وارد منطقه خاکستری (منطقه‌ای که نه اوکراین و نه روسیه دست برتر را ندارند) شده است که هرگز نباید خاکستری باشد.»

در حالی که الکساندر سیرسکی استدلال می‌کرد که روس‌ها تاکنون هیچ پیشرفت واقعی نداشته‌اند، گفت: «نیروهای ما با تمام قدرت از خود دفاع می‌کنند.»

سیرسکی افزود: «وضعیت دشوار است، اما ارتش اوکراین تمام تلاش خود را می‌کند تا دفاع و مواضع خود را حفظ کند و به دشمن آسیب وارد کند.»

اما کارشناسان هشدار می‌دهند که وضعیت «بسیار خطرناک» است، به خصوص که اوکراین هنوز از کمبود سلاح و سرباز رنج می‌برد.